Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 32
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    hier zie je bovenaan hoe zij een schatting maken van een hogere voedingspanning. Je zou dus hetzelfde kunnen doen voor de 800V. Gewoon een paar standaard pagina's van de curves uitprinten en intekenen. https://www.ampbooks.com/mobile/clas...204-power-amp/
    Overigens zijn de datasheets geen ideale curves maar gewoon gemiddelden van metingen die ooit in het grijze verleden zijn gemaakt. Daarnaast gebruikte zij toen hele andere meetapparatuur met lage impedantie die de metingen ook nog eens beïnvloedde.
    Nico


  2. #12

    Standaard

    bon , heb een tijdje zitten instellen en meten en ...en...ook een paar keer serieuze vonken getrokken , dat systeem/780V is levensgevaarlijk !!!!!!
    Wat betreft de graffiek , heb het afgeprint en proberen aan te passen maar dat lukt zomaar niet want de anode grafiek ligt gedeeltelijk buiten 't blad ( 750V )
    Wat ik dus verder gedaan heb : instelling (-Vg ) laten dalen tot 't uitvallen van de lampen ( Ia~0 mA)en dan terug opdrijven tot de eindtrap in geleiding gaat . Resultaat is vanaf -35V onmiddellijk 75mA . Op -37V blijft de stroom mooi 80mA per lamp maar na een half uur begint de uitgangstransfo toch wel serieus warm te worden .
    Dus de laagste instelling is -35V . Op -38V gaat de Ia tot 90mA .
    Volgende stap zal het aanleggen van een ingangssignaal zijn en 'k zal zien wat er zoals omgaat in de eindtrap bij verschillende instellingen .
    Dus is de aangegeven -Vg van -36...-38V op 't schema blijkbaar wel een goede richtlijn .
    Dus sinusgenerator aanleggen en zien wat er zoal uit komt . Indien ok 't systeem terug in de kast steken en "vollen bak" testen gedurende toch een paar uur ..?..vrees ik...
    Of indien nog iemand een ander idee heeft ..?...

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Als die OT nu al serieus te heet wordt met alleen nog maar een BIAS zou ik eerst dat oplossen. en meet jij 75mA per buis? En hoe is dat gemeten?
    Nico


  4. #14

    Standaard

    1 Ohm weerstand in serie met de cathode , en mV gemeten hierover ( 0,080mV = toch 80 mA nee ..?..)
    Maar dat is bijzaak , het is een feit dat ik niet minder dan -35V kan instellen want lager gaat de EL34 gewoon geen stroom meer doorlaten ..........
    Of ergens zie ik de bomen door 't bos niet meer ?
    Wat me ook invalt : als het ingangssignaal dus ook negatief gaat zal de EL34 zowieso knijpen en komt er niets meer door...kan toch niet dat beide lampen elk op hun beurt "ophikken" om de volgende fase toe te knijpen

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ik zou eens googelen op klasse A en klasse AB als ook klasse B.
    maar als jij 80mA door een EL34 jakkert op 800V is de dissipatie door de Anode 56W. Die buizen moeten rood gloeien als een gek. Daarnaast neem ik aan de je het niet hebt over 0,08mV maar over 0,08V. Anders heb je er maar 80 microvolt doorheen lopen = 80 microAmpere en geen milli Ampere. Dan wordt er maar 5,6 W gedissipeerd waardoor het onduidelijk is waarom die OT Warm wordt.
    En een bias regeling die niet verder gaat dan -35V is altijd aan te passen naar een meer negatieve spanning.
    Om welke versterker gaat het? Davoli type?
    Nico


  6. #16

    Standaard

    ok , er komt licht door de duisternis in dat bos met teveel bomen.....
    gemeten waardes opgeschreven ( en dàt is nu net wat je altijd zou moeten doen ...)
    -Vg is dus instelbaar tss -31 en -55V en stond origineel ( op beide amps ongeveer 't zelfde ) op -36V .
    Nu , na meting , kom ik op 't volgende : -31V geeft 104mA ; -36V 80mA ; -47V 40mA ; en 't systeem valt uit op -50V ( 0.2ma ) . Om terug in geleiding te komen moet ik terug naar -40V en loopt er onmiddellijk een stroom van 65mA . Na terug opgaan naar -45V kom ik terug aan 43mA .
    'k Denk dat het dus raadzaam is om gewoon de 40 à 45ma aan te houden en daarop verdere testen te doen .

    Nico , het betreft hier inderdaad een Davoli Professional 8056P met de UP10 eindtrap ( 2x ECC82 en 2x EL34 ) . Toch een speciaal geval dit hier ! Heb enkele jaren geleden nog een Schaller KV50 hersteld , ook met 2x EL34 , mooi ingesteld en nog steeds werkend , no problemo ! ( Maar ook , 'k werk meestal met 6L6'en èn kathodeweerstanden ...)
    Maar deze hier ....'k moet wel toegeven dat ik er me niet echt veilig bij voel wegens die 780V , dus ook werken met één hand en de andere op de rug ( maar lukt niet altijd )
    Wat me ook opviel is dat de EL34'ers niet rood stonden bij 80mA , zelfs niet na een half uur of zo ....toch ook raar , niet ?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Tja ik twijfel nog steeds over je metingen of je nu mV of V zit te meten. De Bias lijkt beter.
    En het is maar ff de vraag wat de stroom door de anode en G2 (pin 4) is. Daarom moet je eigenlijk de stroom meten door de primaire wikkeling van de OT. door:
    a) met Spanning er helemaal af meet de DC weerstand tussen de Centertap en een van de Anodes
    b) spanning erop en meet de stroom door de OT door de spanning te meten over dezelfde punten die je had voor het meten van de DC weerstand
    c) wet van Ohm zegt: U = I * R dus I = U / R en je hebt te stroom door uitsluitend de Anode.
    d) De spanning tussen Anode en GND * I = de bias stroom. Die mag niet hoger zijn dan iets van 19W (70% van 25W). Maar ik twijfel sterk over jouw kathodestroom metingen op dit moment
    Nico


  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oldguitartubefan Bekijk bericht
    Wat me ook invalt : als het ingangssignaal dus ook negatief gaat zal de EL34 zowieso knijpen en komt er niets meer door...kan toch niet dat beide lampen elk op hun beurt "ophikken" om de volgende fase toe te knijpen

    Dat is nou net hoe een goed ingestelde pushpull werkt. Het is de kunst de buizen netjes over te laten nemen. Te warm werken ze overlappend wat resulteert in een hoog energieverbruik. Te koud dan krijg je crossover vervorming, niet om aan te horen is dat.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #19

    Standaard

    Voor 'k nieuws vertel volgende vraag : kan een eindtrap , dus hier 2x EL34 met -Vg , dus zonder fasedraaier lamp werken , dus geregeld/ingesteld worden ? Want de voorversterker- en fasedraaier gedeelte staan volledig DC gescheiden van de eindlampen door 220nF en de roosters liggen via 100k aan de massa .... Enkel de feedback is virtueel nog verbonden via de transfo

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Het atwoord zit al in je vraag. " volledig dc gescheiden he! ". Het moet zelfs zo zijn. Bijzondere ontwerpen uitgezonderd.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top