Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1

    Standaard bias instelling voor EL34

    Yo ! 'k Weet niet of 't hierin past maar here I go :
    'k Heb hier twee Davoli versterkers ( +/- 1967 & 1970 )die ik wil herstellen ( zijn al in 't eindstadium ) Daarvoor wil ik de EL34 eindlampen instellen met biasregeling. Bij 6L6 of EL84 of 6V6 of..of..is dat steeds hetzelfde ( en al tientallen keren gedaan no problemo ! ) : max.vermogen van de buis gedeeld door de anodespanning , en dat x 50(koel) 60( normaal) of 70%(heet) krijg je de mA die die buis moet leveren.Normaal voor EL34 tussen 35 en 45 mA . SoFarSoGood maar....dit is bij voedingsspanning tot max.500V .
    Nu werken deze Davoli's op 790V anodespanning , maar...bij uitrekenen zouden ze dan ingesteld moeten worden op 19mA ...EN DAT GAAT NIET !!! Bij minder dan 25 mA gaan ze uit geleiding ( stroom ongeveer nul ). Dat kan je ook zien op de grafiek van 'n EL34 , die niet verder loopt dan 500V en niet lager dan -25V of zo.
    Dus : hoe regel je dan best deze EL34's af ????
    Iemand ????
    thx bij voorbaat !!!!!!!

  2. #2

    Standaard

    790Vdc? 😳


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  3. #3

    Standaard

    yes yes , via spanningsverdubbeling ( twee diodes en twee 220µF/450V) 780V= (exact 787V=) op de anode en de helft 390V= op g2 .
    Nu is er wel enkel een 220V~ aftakking op de nettransfo en toch 240V~ AC input maar dàt kan 't verschil niet maken

  4. #4

    Standaard

    EL34's (goeie dan) kun je belasten tot 800V; nadeel is dan wel de lage BIAS spanning waardoor je buizen dus altijd te koud gebiased worden.

    Ik heb goeie ervaringen met EL34 op 800V en een lage BIAS
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  5. #5

    Standaard

    aha , thx bernardduur ! Dus gewoon instellen vlak voor 't afvallen wegens tè lage bias ??

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gearjunkie Bekijk bericht
    790Vdc? 
    Jahoor, waarom niet. Heb ze al gezien met ruim 900VDC. Dit zijn de zogenaamde amps met tanden


    Wel ff de isolatie rondom de anode respecteren want de signaalspanning kan zelfs bij correcte impedantie al richting de 2kV gaan.

    Vwb de bias, dat is erg kritisch afregelen. Soms wordt om deze reden ook wel eens een combinatie van bias methoden toegepast.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7

    Standaard

    tja , heb ook reeds doorslag gehad tussen anode en massa wegens te dichtbij komen...brrr....
    Maar iets totaal anders nu : 'k heb een pic van 't schema gevonden met de voedingsspanningen op , inderdaad 780V anode ; 390V g2 en dan verder 260V en 280V voor voorversterker en fasedraaier .
    Wèl is er ook ( redelijk onduidelijk maar toch bijna 100% zeker ) aangeduid dat de negatieve roostervoorspanning -36 tot -38V is .....maar dan is de lamp ingesteld op 95 à 100mA en staat ze heeeeel heet ( maar anode gaat niet de rode kant op , pfff)
    Any comment ..?..

  8. #8

    Standaard

    Je moet BIAS instellen op vermogen, niet op voltage. En schema's vertrouw ik ook maar beperkt.

    Als de plates hoog zijn (rond de 800) staat de bias laag.
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oldguitartubefan Bekijk bericht
    Bij minder dan 25 mA gaan ze uit geleiding ( stroom ongeveer nul ). Dat kan je ook zien op de grafiek van 'n EL34 , die niet verder loopt dan 500V en niet lager dan -25V of zo.
    Dus : hoe regel je dan best deze EL34's af ????
    Iemand ????
    thx bij voorbaat !!!!!!!
    Dat verhaal gaat niet helemaal op. Die curves in de grafieken wijken nogal af van de grafieken die je zou moeten hebben. zelfs bij de 500V varianten. De meeste gaan uit van een G2 van 250V of 300V. als je bij een 50/100W op pin 4 meet zul je zien dat je 5-10V onder de Va zit. En dan gelden de curves niet voor je meet situatie. Dat geld overigens ook voor EL's op 800V. Je zult dus de grafieken moeten extrapoleren waarbij ik eigenlijk in deze tijd niet snap dat de fabrikanten niet voor de verandering eens wat nieuwe grafieken maken waarbij courante instellingen zijn opgenomen.
    Maar zoals al eerder aangegeven... P = U * I. dus de bias in de meest negatieve spanning die je kan instellen en dan terugdraaien en meten. Overigens gebruik ik daar een BIAS probe voor die de hoogspanning meet en de stroom tegelijkertijd. En veilig tot 900V (PTFE draad)
    Nico


  10. #10

    Standaard

    ja natuurlijk , is ook mijn gedacht ! De karakteristieken geven de ideale curves weer waar men zich best kan op richten maar...als 't systeem net daar niet goed werkt , wat dan ?
    Nu , volgende stap , sinusgenerator en scoop erop en een beetje jongleren met de instellingen tot een goed einde ...hopelijk...
    Laatst gewijzigd door oldguitartubefan; 28 april 2016 om 22:40

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top