Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 31
  1. #21

    Standaard

    Nou het is ook niet zo dat ik niet wil sjouwen maar de gehele band speelt nu helemaal elektronisch en beluisterd via in-ear monitoren. Dus als ik mijn buizenversterker al mee zou nemen, dan moet ik toch een iso-cabinet of iets dergelijks gaan toepassen,

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Gewoon gas erop Theo

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Herkenbaar topic. Wij zijn als band (al meer dan 2 jaar? geleden) overgestapt op inear, Het is nog regelmatig punt van discussie of dit nou "je van het" is. Mijn ervaring: dat is het niet, maar de voordelen wegen voldoende op tegen de nadelen.

    Niets vinden we zo lekker als een buizenamp die tegen je broekspijpen staat te wapperen, een duwende basversterker in je rug. Idem m.b.t. de dynamiek in je spel met een goede buizenamp. Punt. Maar ook niets zo ergerlijk als die dikke brij in het hok en onstage waar je ineens lastig je eigen gitaar en/of zang kan definiëren (zeker met 2 gitaristen) als al die versterkers staan te pompen waardoor je statisch op 1 plek moet staan.

    Inear is dan een heel ander verhaal: ja de gitaren klinken dun en kaal, de bas ploinkig en mijn patches klinken via de shure's SE315 heel anders dan met een goede koptelefoon met een grotere driver (thuis) of wat FOH te horen is. Maar ... Wat een voordelen: overal je eigen mix, ongeacht waar je staat op het podium (wij bewegen graag ), volledig zelf in control en niet afhankelijk van onbekende geluidsmannen voor de monitormix. Je hoort je spel en elkaar beter en gaat daardoor beter spelen en zingen (zeker ook onze zang heeft er veel baat bij gehad). Doordat de doppen goed afschermen en je beter hoort ben je veel fitter na het oefenen/optreden. In het begin moeten wennen aan de goede afscherming: we kregen minder mee vanuit het publiek en beleefden dat als "wat een tamme boel hier", terwijl dat helemaal niet zo was.

    Ook een voordeel is dat we snel kunnen opbouwen, o.a. omdat we minder versterkers hoeven te zeulen, aan te sluiten etc. We komen aan met onze eigen tafel, rollen daar vandaan een snake uit waar ieder z'n eigen spullen op inplugt, splitten wat van/naar de multikabel op het podium en hebben qua monitoring ons geluid staan. Da's echt relaxt. De soundcheck is meestal maar heel kort.
    In een kroeg, waar alleen de zang kan worden uitversterkt gaan de versterkers mee om het geluid neer te zetten. Dan gaan we meestal ook inear. Dan kan de bas en drum uit de mix, die hoor ik voldoende door de doppen heen en is de mix alleen wat gitaar en vooral zang. Dat is sowieso een ding met inears, nog meer dan met normale monitoring: als je iets niet goed hoort kun je beter proberen de rest wat zachter of uit te zetten dan dat ene signaal harder te zetten. Een ander ding is dat iedereen meer aandacht moet besteden aan zijn uitgangsvolume, als je patches of pedalen (of verschillende gitaren) gebruikt moeten die allemaal redelijk het zelfde volume hebben, anders verstoor je telkens iedereens mix.

    Dat dunne gitaargeluid is ook mijn ergernis. Maar dat zit dus niet in het signaal of de tafel, maar in die inears zelf. Ik hoor inderdaad goede verhalen over inears met meer drivers. Hik wel aan tegen de uitgave, het is veel geld voor een klein stukje gear. Hoor graag je bevindingen.
    Laatst gewijzigd door Noid; 18 mei 2016 om 21:14
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Is er een truukje als je op zo'n "stil" podium toch feedback wilt gebruiken eigenlijk?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Is er een truukje als je op zo'n "stil" podium toch feedback wilt gebruiken eigenlijk?
    Ja, kan. Best wel makkelijk eigenlijk. Zeker met mijn Les Paul met P90's. Patch met genoeg drive met daarvoor een tubescreamertje en een lage drempel op je noisegate. En dan zorgen dat je genoeg van de FOH speakers oppikt (meestal naar de front van het podium, zonder eraf te vallen om feedback te krijgen. Als de FOH hard genoeg staat/er genoeg reflectie is in de ruimte kan ik vrijwel overal op het podium met zo'n patch wel fb oproepen.

    Echt stil is het op dat podium niet hoor. Zie het als de stereo in je woonkamer, als je achter je speakers gaat staan, hoor je ook nog steeds (veel) geluid van de muziek die je draait. Je boxen vullen de ruimte. Hetzelfde doet FOH op het podium (en het drumstel). Daarom is het fijn dat je doppen je daarvan deels afschermen en je de monitormix niet "van achter de doppen", maar "in je oren" hoort, zodat je minder last hebt van geluidsreflectie van de ruimte.
    Laatst gewijzigd door Noid; 18 mei 2016 om 22:43
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  6. #26
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Ik gebruik in intro van "Foxy Lady" een e-bow en dat is niet van echte feedback te onderscheiden.
    Vriendelijke groet,

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Verdraaid, de e bow, die moet ik ook nog ergens een hebben!

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2005
    Locatie
    Bayside High
    Berichten
    1.340

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Noid Bekijk bericht
    Niets vinden we zo lekker als een buizenamp die tegen je broekspijpen staat te wapperen, een duwende basversterker in je rug. Idem m.b.t. de dynamiek in je spel met een goede buizenamp. Punt. Maar ook niets zo ergerlijk als die dikke brij in het hok en onstage waar je ineens lastig je eigen gitaar en/of zang kan definiëren (zeker met 2 gitaristen) als al die versterkers staan te pompen waardoor je statisch op 1 plek moet staan.

    Inear is dan een heel ander verhaal: ja de gitaren klinken dun en kaal, de bas ploinkig en mijn patches klinken via de shure's SE315 heel anders dan met een goede koptelefoon met een grotere driver (thuis) of wat FOH te horen is. Maar ... Wat een voordelen: overal je eigen mix, ongeacht waar je staat op het podium (wij bewegen graag ), volledig zelf in control en niet afhankelijk van onbekende geluidsmannen voor de monitormix. Je hoort je spel en elkaar beter en gaat daardoor beter spelen en zingen (zeker ook onze zang heeft er veel baat bij gehad). Doordat de doppen goed afschermen en je beter hoort ben je veel fitter na het oefenen/optreden. In het begin moeten wennen aan de goede afscherming: we kregen minder mee vanuit het publiek en beleefden dat als "wat een tamme boel hier", terwijl dat helemaal niet zo was.

    Ook een voordeel is dat we snel kunnen opbouwen, o.a. omdat we minder versterkers hoeven te zeulen, aan te sluiten etc. We komen aan met onze eigen tafel, rollen daar vandaan een snake uit waar ieder z'n eigen spullen op inplugt, splitten wat van/naar de multikabel op het podium en hebben qua monitoring ons geluid staan. Da's echt relaxt. De soundcheck is meestal maar heel kort.
    In een kroeg, waar alleen de zang kan worden uitversterkt gaan de versterkers mee om het geluid neer te zetten. Dan gaan we meestal ook inear. Dan kan de bas en drum uit de mix, die hoor ik voldoende door de doppen heen en is de mix alleen wat gitaar en vooral zang. Dat is sowieso een ding met inears, nog meer dan met normale monitoring: als je iets niet goed hoort kun je beter proberen de rest wat zachter of uit te zetten dan dat ene signaal harder te zetten. Een ander ding is dat iedereen meer aandacht moet besteden aan zijn uitgangsvolume, als je patches of pedalen (of verschillende gitaren) gebruikt moeten die allemaal redelijk het zelfde volume hebben, anders verstoor je telkens iedereens mix.

    Dat dunne gitaargeluid is ook mijn ergernis. Maar dat zit dus niet in het signaal of de tafel, maar in die inears zelf. Ik hoor inderdaad goede verhalen over inears met meer drivers. Hik wel aan tegen de uitgave, het is veel geld voor een klein stukje gear. Hoor graag je bevindingen.
    Ik heb gisteren nog geoefend met de band en mijn gitaargeluid is beter door mijn in-ears dan direct of ik ben er inmiddels zo aan gewend dat de in-ears mijn standaard zijn geworden. Test eens een set Westone 3-weg oortjes. Die zijn zo fijn en klinken super vet. Het 3-weg oortje van Shure die ik had kleurde het geluid teveel. Mijn gitaar klonk totaal anders ook was het nog steeds goed te doen. Het heeft dus echt wel zin om meerdere merken/types te testen.

    Sinds we in-ears gebruiken, heb ik genoeg aan een Marshall 2553 met 1x12 box en dat is goed te vervoeren. Het valt me vaak op bij bands die modeling gebruiken dat het gitaargeluid verzuipt in de mix of zelfs de zang wegdrukt. Met mijn eigen uitprobeersels met modeling kreeg ik klachten van de overige bandleden dat mijn gitaar niet te horen was terwijl de meter op de mixer een hogere uitslag aangaf dan met de Marshall. Voor mij in ieder geval reden genoeg om met de buizenbak te blijven sjouwen.

    Het geisoleerde gevoel kun je goed terugdringen door een 'omgevingsmicrofoon' op het publiek te richten en die in je mix te zetten. Anders gewoon af en toe één oortje uit bij de meezingers.
    Vote for Pedro!

  9. #29

    Standaard

    Klinkt goed ;-) Ik hoor en lees veel over de competitie tussen Shure en Westone. Heb je de Westone W30 of de UM PRO 30?

    Mijn ervaringen met de 1 weg Shure (2005) zijn dat hij niet goed genoeg is voor in-ear live spelen maar tevens dat ik nog nooit zo'n stevig en goede earphone voor mijn mp3 speler heb gehad. Niet kapot te krijgen. Vandaar de twijfel tussen Westone en Shure ;-)

  10. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACSlater Bekijk bericht

    Sinds we in-ears gebruiken, heb ik genoeg aan een Marshall 2553 met 1x12 box en dat is goed te vervoeren. Het valt me vaak op bij bands die modeling gebruiken dat het gitaargeluid verzuipt in de mix of zelfs de zang wegdrukt. Met mijn eigen uitprobeersels met modeling kreeg ik klachten van de overige bandleden dat mijn gitaar niet te horen was terwijl de meter op de mixer een hogere uitslag aangaf dan met de Marshall. Voor mij in ieder geval reden genoeg om met de buizenbak te blijven sjouwen.
    Ik had hetzelfde probleem, totdat ik me ging verdiepen waarom het geluid dat ik thuis met mijn rackmodules maakte (eerst een Boss GX700 + losse speakersim en tegenwoordig een Digitech GSP1101) verzoop in de zaalmix. Ondanks dat de meter op de mixer zo'n beetje ontplofte, kwamen sommige geluiden er echt niet lekker uit, terwijl ze thuis waanzinnig klonken. Na een tip in een artikel over FOH mixing haal ik tegenwoordig het volgende grapje op de mengtafel (in mijn geval een Yamaha 01V96V2) uit: HPF vanaf 130hz, LPF op +/- 7khz, en vervolgens een dipje ergens tussen de 600-800hz. Bij mij is het resultaat dat de gitaar megagroot in de mix komt te zitten zonder de rest van de band in de weg te zitten. Ook is de gitaar daardoor een stuk beter te horen op mijn inear (Cinepaq tweeweg systeempje). Vind het gevoelsmatig weliswaar zeer tegenstrijdig om het frequentiegebied te gaan verkleinen om zo een betere sound te krijgen, maar voor mij werkt het echt super!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top