Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 32

Discussie: Semi Hollow DC

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Eindelijk begint de lente een beetje aan te trekken. De vogeltjes fluiten, de bijtjes zoemen, en de bovenfrees maakt haar melancholische lokroep.


    Het halspenkanaal was nog niet gefreest. De hals was echter al wél in vorm, dus ik moest een manier verzinnen om het kanaal er recht in te krijgen.

    De geleiderail van de freestafel ligt op willekeurige afstand van de frees. Op deze afstand heb ik in een stuk scrap- MDF een kanaal gefreesd. De rechte zijkant van het MDF en het kanaal zijn dus de indicator voor waar de frees haar kanaal maakt.
    Het stuk scrap MDF is op precies de juiste afstand op de gitaarhals geplakt. Het kanaal in het MDF is uitgelijnd met de plek waar het kanaal in de hals moet komen. De zijkant van het MDF is nu mijn afstandhouder/ geleidestuk langs de aluminiumrail.

    Het voordeel van deze methode is dat je maar 1 x precies hoeft te zijn: bij het plakken van de mdf mal op de hals. Verder hoef je niks uit te meten.


    Middels aftekening op de hals is de middellijn en het begin- en eind van het kanaal bepaald. Nu rest nog de juiste diepteinstelling goed te krijgen, maar dat heb je sowieso als je gaat frezen.

    Het resultaat was goed, daarom wilde ik deze methode graag delen.



    De mal:






    Het plakken met dubbelzijdige tape: 1 x goed eyeballen aan de voor en achterkant. Het is gewoon een stuk scrap daarom zit die bocht halverwege. No biggie.





    Gewenste resultaat:

    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    In verder nieuws:

    Kopfineertje kiezen. Ik had nog ergens zwart koto liggen maar dat hebben de kaboutertjes meegenomen. Dan maar curly esdoorn. Maar wel zwart. Dit zou denk ik wel een stoer effect moeten hebben als de grain een beetje popt.

    Eerst maar even een testje gemaakt. De grain popt inderdaad. Het is gekleurd met Ecoline (Talens 700). Het wordt nog een ding om er genoeg laklagen overheen te krijgen zodat het hout egaal verzadigd is met lak en het egaal gepolijst kan worden.




    Hagenezen zeggen zwârght. Surinamers zeggen soewart.







    Een lente zonder wit plaksel is geen lente: Hier gaat de hals in zn pocket.





    Snel schoonmaken anders blijf je de vlekken zien. Zeker op dat kopse hout. Met overdadig water en een katoenen doek de overtollige titebond weggepoetst.





    Kleine mockup ter vermaak

    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard Pickup Dilemma

    Oorspronkelijke idee was PAF + tele nek pup voor de nieuwe. Voor een andere bouw ligt er nog een setje P90's.


    De laatste foto in het rijtje was dus ook een origineel idee voor de andere bouw. Zeg er eens wat van!

    Alle vier de combinaties zijn nog een mogelijkheid. Welke heeft jullie voorkeur?











    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    In dit topic ga ik gewoon verder over die andere. Het lijkt toch allemaal op elkaar.


    Terrasfrezingen:




    Na afschuinen in de afschuinbak --> raspen met open surforms --> vijlen --> schuurpapier in het palet der gritten:
    "lak" laag is een mix van alkydhars (Trimetal), terpentijnolie en Tung Olie van de Cokerije. Hier kom ik later nog op terug.




    Na het bouwen mag men Bier.




    Het frezen der elektroholtes.




    Weight relief tonesuck my ass. Die vette tante van binnen een beetje uithollen.

    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Tijdje terug heb ik een aantal mallen voor elektroholtes laten laseren. Het materiaal is 6 mm acryl en tot nu toe ben ik er echt heel content mee. Niet meer dat geneuzel met een stukje MDF en een figuurzaag, continu te verzetten bovenfrees en vijltjes waarmee het toch nooit echt helemaal strak wordt. En wij heren van de Rijndelta zijn eigenlijk toch een beetje een soort Duitsers (maar dan mét humor). En waar kicken Duitsers op (behalve rijen stampende gelaarsde mannen) dat is strakheid, netheid en orde. Mijn verlichting vind ik als ik iets heb gemaakt en het echt helemaal perfect mooi strak is. Dit is niet altijd noodzakelijk, dit kost soms onredelijk veel moeite, en het lukt zeker niet altijd, maar...... deze mallen zijn een zevenmijlsgelaarsde stap in de goede richting.






    Het zou natuurlijk ook gewoon kunnen zijn dat ik een kromme harrie ben die gewoon niet goed is in het maken van zn eigen mallen.
    Hier zijn een paar van de gelaserde. De binnenkanten van de gelaserstraalde vormen zijn de deksels. De 0.15 mm dikke laserstraal is een goede tussenruimte.




    Deze hele doos met allemaal gelaserde mallen kostte bij DigiFab (Eindhoven) nog geen 100 euro.





    Aluminium kun je bewerken met decoupeerzaag en later frezen met een bitje voor hout. Die gele dingen van ecotools zijn er goed genoeg voor in ieder geval.







    Ordnung muss sein










    Post Scriptum:

    Als je de DXF wil: PM me, of ik zet m op dropbox zodra ik mn wachtwoord weer weet. We moeten elkaar helpen als liefhebbers der gitaarbouw + Extra eer en meerdere glorie van mij ego als iemand ze gebruikt, ze zijn cool genoeg daar ligt t niet aan
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 2 mei 2016 om 03:57
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Een punt over ToneRiders.


    Allejezus, aan de bouwkwaliteit zal het niet liggen. Dik stevig vezelig plastic voor de bobbin, mooi strakke magneten, zware stalen (?) plaat als reflector, mooie schroeven, lekker zwaar in de hand. En nergens speling.











    Het creme is echter wat koeler dan de meeste andere kleuren creme die in de gitaarwereld in omloop zijn. Het is koeler (beetje zoals Parchment van Seymour Duncan denk ik) dan het creme van Lollars en dan de creme binding die je van de diverse onderdelenboeren kunt kopen.

    Het past erg goed bij de "rippled ivory" binding.




    Hier tussen een oude DiMarzio bucker en een of andere OBL






    Dus dan weten jullie dat
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 2 mei 2016 om 03:58
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    ziet er goed uit Rik, mooi strak werk :-)
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    en soms laat je je als toeschouwer heel rustig onderuit zakken ...
    en geniet je van de pseudo-eenvoud waarmee alles uit de losse hand gebeurt ...
    de schijnbare evidentie waarmee alles op zijn plaats valt,
    de efficiëntie en vakmanschap waardoor je nét dàar uitkomt waar je wil uitkomen ...
    en tot het resultaat komt dat je nastreeft !
    als ik mag kiezen, dan opteer ik voor " C " ,
    een bleke top , ( en een donker achterblad ) en twee elementen ... 't moet ook niet té simpel zijn :-)
    machtig mooi werk, Rik !

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.536

    Standaard

    Ja, twee P90's op een naturel body! Eventueel een lichte honeyburst, maar niet veel. Wat een prachtig ding! Flatline omschrijft het perfect!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    De kogel is door de kerk: het originele plan wordt gevolgd. Dat wil zeggen dat de blonde een creme DiMarzio PAF krijgt en een weggewerkt telecaster neckelement en het broertje de twee creme P90's.

    Het bouwproces is aardig recht toe recht aan, pickupgaatjes frezen en de boring voor de studs maken.

    De hals van het donkere broertje is klaar, een licht asymmetrisch ei-vormig profiel (22mm bij de 1e fret, 24 mm bij de 15e). Uiteraard weer een volute en een puntige hiel. In het maken van de volute en de hiel wordt ik iets vloeiender maar er is nog wel vormverschil met de andere twee die ik zo uitvoerde. Ik vind 'm wel geslaagd, maar consistentie moet nog komen

    De afwerking wordt Tung-Olie van de Cokerije. Hierbij is vooral het voorwerk heel belangrijk, het aanbrengen is geen kunst. Ik heb het hout geschuurd tot korrel 1500. Dan nog zie je na het aanbrengen van de olie vaak nog kleine krasjes, vooral op het kopse hout. Het voordeel van olie is dat je er gerust weer een schuurtje tegenaan kunt gooien om die oneffenheden weg te krijgen. Als je het daarna weer olied zie je niet dat er tussendoor nog aan gewerkt is.


    Hier is ie klaar voor de olie:










    Na wat geëxperimenteer met ecoline kleur heb ik toch maar besloten om het hout naturel te houden. De chatoyance is erg mooi en deze gitaar hoeft niet nog donkerder te worden dan ie al is. In de kelder liggen wat stukken hout waarmee ik met kleur heb geëxperimenteerd. Later zal ik een foto plaatsen.


    Eerder tijdens het bouwen was ik een ongelofelijke apekop. Ergens ben ik zo stom geweest om een klem door te laten drukken in de achterkant van de kop. Ergens een beschermstukje MDF vergeten. De imprint is zichtbaar, en te diep om echt weg te schuren. Hij zal misschien deels onder een tuner verdwijnen. Een stommiteit. Maar aangezien ik nog behoorlijk in de leerfase van het gitaarbouwen zit en deze gitaar geen andere eigenaar krijgt kan ik er wel mee leven.





    Duidelijk te zien zijn de kleue stofjes van de oliedoek. Het beste gebruik je de speciale doeken van de Cokerije. Nu moet ik ze afnemen met een papiertje.





    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top