Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32

Discussie: Semi Hollow DC

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard Semi Hollow DC

    Hebben jullie dat ook? Ik heb een lijst van een aantal (misschien wel 20) gitaren die ik wil maken, allemaal verschillende ideeën of variaties op een thema. Maar af en toe heb je spontaan inspiratie of een idee, en het daarvoor geschikte hout en tekeningen direct tot je beschikking. Als je dan ook nog wat tijd tot je beschikking hebt houd niets je tegen met beginnen. En zo geschiedde:


    Al lange tijd ligt hier een Dimarzio PAF uit het jaar 197kruik. Het internet zegt dat het origineel is, dus dat is leuk. Als het goed is heb ik hem ooit op Utrecht Centraal gekocht van de hier op het forum welbekende Aldin/ Bosnialove. Dus dat is ook geinig.
    Dat element vond ik er altijd retegaaf uitzien, creme, en een beetje verweerd, en deze gitaar is een perfect excuus om 'm te gebruiken. Ze zal gecombineerd worden met een telecaster neck element. Dit element zet ik helemaal tegen de 24 frets toets aan, en ga ik op een aparte manier wegwerken waardoor geen slagplaat nodig is. Mijn tekeningen zeggen dat het kan.

    Met model wordt mijn eigen doublecut model, thinline. De body is uitgehold minus de halsverbinding en twee delen materiaal die naar de brugschroeven leiden. Ook de top wordt uitgehold, van binnen gecarved. Dit is een goede oefening voor als ik later volledig holle gitaren wil maken.


    De drie delen, top en body tweedelig verlijmd.





    Kop 15 graden hoek, aan de buitenkanten komen oortjes. Volgens mij is dit de beste scarf-verbinding






    Body uitgehold. Eerst met Forstner en daarna uitgefreesd met een mal en een iets te bot freesbitje waardoor aan de binnenkant brandvlekjes zijn ontstaan. Dit heeft nog wat TLC nodig. Volgende keer een goed (duur) bitje gebruiken.

    De zijdes zijn 10 mm, de achterkant 6 mm dik






    Het begin van de uitholling van de top. Werkmethode met gefreesde terrassen en een hoop raspwerk (stanley surform met nieuwe raspdingen). Na zo'n uitholsessie hoef je niet meer naar de sportschool. Goeie grutten, dat is wel even werk. Dikte doe ik op gevoel. Overal +- 6 mm. De buitenste randen dunner.




    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Na 1 avond werk: Hier en daar is nog wat opstrakwerk nodig, vooral bij de "staanders" is het nog niet helemaal goed. Het gros van het werk doe ik met open rasp, een een mouse schuurmachine met korrel 40 en 80. Klinkt een beetje lomp maar het werkt wel.



    Na wat extra aandacht is het netter





    De bovenkant is ook gedaan. Het hout is geen superfancy gevlamd of gewaterd esdoorn. Er zit een subtiel vlammetje in dat met ecoline nog wel wat meer in het oog kan springen. Ook zit er een opvallend deel in van kwartierse spiegeltjes.

    Voordat ik met echt mooie gefigureerde stukken hout ga werken wil ik het carven nog wat meer onder de knie krijgen en het met groot vertrouwen tot een goed einde kunnen brengen, anders is het zonde van het hout, om niet te zeggen het geld. En dan nog, dit stuk kostte niet het volle pond maar er gebeurt van alles in.






    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #3

    Standaard

    Wow mooi hoor! leuk model ook.
    Ben zeer benieuwd hoe die gaat klinken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2008
    Locatie
    amstenrade
    Berichten
    659

    Standaard

    Dit is er inderdaad eentje om te volgen. Mooi ontwerp...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Volgens mij ga.ik wat ideeën van je jatten voor mijn jazz paul junior!
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Frezen van de neckpocket. In de schuur, scheelt binnen weer stofhappen.


    De setup is heel simpel met twee losse ondersteuningsblokken die op een afstand van het scharnier de hoek van het raamwerk bepalen. Als ik tijd heb verzin ik wel een fancier oplossing maar deze methode zorgt er wel voor dat je alles dubbel tripel en quadrupel checkt voordat je gaat verspanen. En het werkt gewoon goed.





    Hier het oplijnen. Ik gebruik de lijmnaad als middellijn, dat lijkt me niet zo'n verassing




    En resultaat.







    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Dat hele gitaarbouwen begint altijd met pen, papier, wat sos cas toa en wat besluiten. Hier mijn tekeningen. Eigenlijk doe ik het vaak fancy op CAD (CATIA) want dat ziet er stoerder uit als ik het op internet zet maar pen en papier werkt ook gewoon prima.









    Ook nog het kopke mooi gefreesd






    Wordt vervolgd.



    p.s. Tabula, ik jat heul veel van internet. Zo werkt progressie vaak nou eenmaal. Vereer me met uw afkijkwerk en verfijn het in idee en uitvoering.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Wordt mooi!
    Die freesbak met scharnier lijkt me prima werken!

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.909

    Standaard

    Moet gelijk denken aan de klapstoelgitaar van Aaron Stonebeat, die gitaar met die ietwat holle zitting omgekeerd als bovenblad en vergelijkbare bodyvorm. Ziet er fraai uit
    "Meten is weten, gissen is missen"

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht

    p.s. Tabula, ik jat heul veel van internet. Zo werkt progressie vaak nou eenmaal. Vereer me met uw afkijkwerk en verfijn het in idee en uitvoering.

    dàt is het opzet.
    En vooral het iets buiten de lijntjes bouwen maakt het interessant.
    Mooi werk en weer een goede insteek.
    Hoedje af !
    F.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top