Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 43
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    De stijfheid van een rechthoekig object neemt toe met de derde macht van de dikte. Tweemaal zo dik is acht maal zo stijf. Daarom krijg je een zijkant tot pakweg 2,5 a 3 mm dikte wel goed gebogen maar 5 mm bijna niet meer.

    Je zult echt veel sleuven moeten maken, dan wordt het een soort omgekeerde kerfed liner zoals in de hoeken van een akoestische gitaar. Tenminste, dat stel ik me voor bij je idee.


    Het fineer- idee lijkt me nog het beste. Kun je niet bij een van de bekende houtleveranciers kijken of ze een dikker stuk fineer hebben? Of je pakt een plank, lintzaagd hem en vandiktebankt/ vandikteschuurt het tot de gewenste dikte. Dat sleuven idee heb ik niet zo'n heel goed gevoel bij eerlijk gezegd.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Wil het zo simpel mogelijk aanpakken, dus iets verder doorgedacht met het gereedschap dat ik heb in gedachten. Als ik nou dezelfde balk van 4x1 in gedachten heb.... Ik frees er een soort van U-profiel van zijkanten van ongeveer 8mm x 8mm en in het midden 24 mm breed en ongeveer 1.5 mm dik. Als ik dan de twee dikke zijkanten om de paar mm doorzaag dan zou het mogelijk in een mal te zetten zijn.
    147-c Guitars

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Waarom wil je per se die middenbalk/blok? Als je wilt dat hij akoestisch nog wat doet zou ik die weglaten, heel erg bang voor feedback hoef je niet te zijn tenzij je over een Londoncity fullblast gaat staan harken.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ben.een beetje bang voor de stevigheid bij mijn eerste hollow body. Is misschien niet nodig, maar de angst is er wel een beetje
    147-c Guitars

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Wil het zo simpel mogelijk aanpakken, dus iets verder doorgedacht met het gereedschap dat ik heb in gedachten. Als ik nou dezelfde balk van 4x1 in gedachten heb.... Ik frees er een soort van U-profiel van zijkanten van ongeveer 8mm x 8mm en in het midden 24 mm breed en ongeveer 1.5 mm dik. Als ik dan de twee dikke zijkanten om de paar mm doorzaag dan zou het mogelijk in een mal te zetten zijn.
    goed plan !
    je dikke rand doorzagen tot de dikte van je "wandje", dus inzagen tot anderhalve mm, anders krijg je een karteleffect.
    Mits stomen met relatief eenvoudige middelen is esdoorn van 3 mm dikte nog tamelijk buigbaar

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ben.een beetje bang voor de stevigheid bij mijn eerste hollow body. Is misschien niet nodig, maar de angst is er wel een beetje
    Daar zou ik niet zo bang voor zijn

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ff een buurman & Buurman-vraag: kan je fineer op een bolle vorm lijmen met zakken zand of bijvoorbeeld op bolle vorm, met daarop een luchtbed en een plank.die je kan.aanspannen?
    147-c Guitars

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    "nat" voorbuigen , aangedrukt met zakken zand,
    daarna lijmen, aangedrukt met zakken zand.
    Titebond nemen, en stevig belasten want je druk/cm² is miniem; 25 of 50 kg druk op +/- 1000 cm² = 25 of 50 g / cm²
    - Eventueel een tangcontructie
    -een opblaasbaar luchtbed op je zandzak, daarop vlakke plaat parallel aan je tafelblad waar alles opligt, en dan rondom met klemmen aanspannen, dan kan je wat meer druk zetten;
    Anderzijds, meubelfineer wordt al generaties lang met de zandzakmethode geplakt, weliswaar meestal met warme lijm die minder druk nodig heeft.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ander idee: gesloten bak maken waar de mal in ligt, goed geseald en dan vullen met purschuim om een contramal te maken
    147-c Guitars

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ander idee: gesloten bak maken waar de mal in ligt, goed geseald en dan vullen met purschuim om een contramal te maken
    ja, ook goed; in theorie "juister" qua pasvorm, in de praktijk "volgt" droog zand beter;
    je mal en de zijkanten van je bak goed afsluiten met dun polyethyleen (= boterhamzakjesplastiek ), - pur en polyethyleen plakken onderling niet- , goed benevelen - het verneveld vocht zorgt voor een goede celontwikkeling - en dan pur spuiten zoals je verf spuit, in stroken; zoek/neem/koop pur die gebruikt wordt om ramen in de muur vast te zetten, die heeft geen navervorming.
    F.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top