Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 43
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    En op het ultieme persmoment zou ik een dweil of een stuk fleece tussen pur en mal leggen om de krachten mooi te verdelen.
    En de mal langs onder - onder de welving dus - goed ondersteunen natuurlijk. Met pur bijvoorbeeld.
    F.

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Goeie tips! Dan ga ik eerst voor twee mdf mallen, voor voorkant en achterkant., dan twee bakken met erin de contramallen. Dan 6 of 8 eendelige plakken fineer zoeken en persen.
    147-c Guitars

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    ...dan moet je trouwens wel concessies doen m.b.t de 2e foto die je plaatste (de achterkant met de belly cut). Tenzij je jezelf een echt enorme uitdaging wilt geven en die belly cut ook opnemen in de gebogen zijkanten en achterblad

    Ik ben iets sceptisch over het gebruik van zandzakken als klem methode. Het beste is een mal en contra-mal deelstukken waarmee je kunt opsluiten. In plaats van zandzakken zou ik nog eerder gaan voor contactlijm (zodra het elkaar raakt zit het vast) en dan met 2 man het verlijmen doen : de ene houdt een stuk (dus niet gelijk alles) strak tegen de mal, de ander drukt de andere strook er tegenaan. Niet alles in 1 keer, maar stukje voor stukje. Je kunt gewoon bijvoorbeeld op een paar plekken plankjes of iets dergelijks ertussen houden zodat de stroken niet per ongeluk elkaar kunnen raken en daardoor direct vastzitten. Die plankjes plakken niet vast, omdat je daar geen contactlijm op hebt. En zo schuif je stukje voor stukje op.

    Als je hulp nodig hebt met mallen/klemstukken dan weet je me te vinden.
    Laatst gewijzigd door Cocobolo; 30 april 2016 om 08:09
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Cool Marco! Als ik een bellycut ga doen, waar ik een beetje over twijfel, dan zaag ik een halve maan uit die achterkant en leg ik er een nieuwe halve maan in.

    Ik neig het meest naar een soort broodtrommel met contramal en mal, rondom slotbouten om de boel aan te trekken. Of met purschuim of gewoon ordinair beton ofzo.
    147-c Guitars

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Van de week stiekem een poging gedaan om zijwanden te maken. Ik heb esdoorn latten van 1 cm dik gepakt en daar een U-profiel van gefreesd met opstaande randen van 1 cm en in het midden 2 mm wanddikte. Dit bleek onder de warme kraan al.zo makkelijk te buigen dat de lol er gauw vanaf was.

    Plan B wordt dus buigen van 2 mm zijwanden, maar dan niet die ingezaagde strookjes inlijmen, maar een soort van houten "draadframe" maken waaromheen alles verlijmd wordt. Zit aan een mooie frameconstructie te denken waar je achteraf helaas helemaal niets meer van ziet. Gewoon omdat het kan.
    147-c Guitars

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Eerste experiment was een lat esdoorn bewerken tot een U-profiel, inkepingen zagen en buigen onder de hete kraan. na drogen zag het er zo al uit:

    Dit ging iets te gemakkelijk, dus maar wat meer hooi op mijn vork genomen en van latjes met een frame begonnen.

    Dit is een beetje het idee hoe ik het wil aanpakken. Heb nu 9 latjes op maat en denk dat ik er 50 tot 60 nodig heb om helemaal rondom te gaan, dan nog wat verstevigingen tussen de boven en onderring.
    147-c Guitars

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard



    Restje mahonie van een eerdere les Paul gebruikt voor de bevestiging van de hals. Er wordt nog een berg materiaal vanaf gehaald on het lichter te maken.

    Verstuurd vanaf mijn PULP FAB 4G met Tapatalk
    147-c Guitars

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    'n mooie paswerkoefening !
    esdoorn ?
    ... je hebt blijkbaar toch niet de eenvoudigste manier gekozen om een zijwand op te bouwen ;
    ( 't ellendigste is dat dit kunstig gesculpteerd skelet eerlang onherroepelijk, aan het menselijk oog onttrokken, onder bladen en wanden begraven wordt ! )

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ja, esdoorn. En ja, als het doosje dicht gaat ziet niemand het meer helaas.
    147-c Guitars

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.652

    Standaard

    acrylaat topje dan ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top