Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard Jazz Paul Junior SC. Hoop vragen en geen kennis op dit gebied.

    Het wordt weer tijd voor een nieuwe bouwklus en deze keer geen standaard stratje, telecastertje of lp´tje. De uitdaging is daar een beetje vanaf. Ik wil een gitaar die onversterkt, ´s avonds, hangend op de bank lekker bruikbaar is. Akoestisch moet ie wel een klein beetje geluid geven.

    Ik heb een paar ideeën maar nog totaal geen idee mbt het materiaal en de bouwwijze.

    Kernwoorden:
    * Les Paul vorm (SC junior) of iets wat in de buurt komt.
    * 1 PAF en een P90
    * master volume en master tone pots.
    * 3 standen toggle
    * Hol met massieve middenbalk
    * Bolle top en bolle back
    * Bellycut en dezelfde neckjoint als mijn laatste LP.
    * Vlakke zwevende, junior slagplaat die dus aan de randen losstaat van de gewelfde body.
    * Ingetogen, donker, klassiek van kleur.
    * liefst geen zichtbaar klankgat, dus ik denk aan deels verborgen onder de zwevende slagplaat of op de zijkant boven de bellycut ofzo.


    Een beetje deze uitstraling, maar dan met een gewelfde top:


    De achterkant:


    Wat ik me afvraag: Neem ik een top, dunne zijkanten die gebogen moeten worden, met allerlei verstevigingen binnenin en een losse achterkant die om de heel gebogen moet worden en waar je een bellycut in verlijmd of neem ik een dikke plak voor de achterkant die ik uithol en plak daar een top op? Of bouw ik hem op als een dano?

    Wat is wijsheid? Ik heb niet de ruimte om allerlei grote constructies te bouwen om de boel in te buigen.
    147-c Guitars

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Als je de machines hebt lijkt mij uithollen en plakken het simpelst. Als het met het handje moet dan zou ik voor een constructie gaan.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Thinline achtig constructie is geen probleem. Maar dat betekent wel dat je dikke wanden gaat.krijgen. Klinkt dat nog een beetje? Vind een Thinline tele onversterkt nou niet heel erg indrukwekkend.
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Nee, dat is zo. Een Dano niet veel beter though.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Als je akoestisch een beetje geluid wilt krijgen, dus meer dan van een thinline, moet je toch het bovenblad op een of andere manier in beweging zien te krijgen. Hoe dik de wanden zijn, boeit minder dan wat het bovenblad doet.


    En als je dat bovenblad vol hangt met elementen, en bovendien in het midden op een dikke balk vastplakt, heb je daar weinig kans op, vrees ik.

    Ik moet hierbij denken aan een project dat ik in mijn knutselhok in de startblokken heb staan, maar dat wordt wel heel wat anders: een dano-achtige constructie, met een element er in, maar ook een resonator cone... Heb goede hoop dat dat akoestisch nog wel wat gaat opleveren.
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Nee, dat is zo. Een Dano niet veel beter though.
    Klopt, maar ik dacht meer aan de constructie, dus een massieve, maar dan veel smallere ring met daarop top en back.
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Technisch heb ik helaas geen adviezen voor je maar wel weer een cool project TR. Klinkt een beetje als een LP-ES, die er zowel met als zonder f-holes is. Mooie uitdaging.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    - mijn idee : van een massieve body vertrekken;
    - uithollen - de onvervalste binnenschuurmachine doet hier wonderen - met behoud van een centrale balk die achter de brug stopt, en de randen toch nog een beetje vlees hebben;
    - de centrale balk (topkant) iets verhogen - of de randen iets verlagen - zodat je bovenblad wél op de balk steunt maar naar de randen kan afhangen/welven
    - de centrale balk ( achterzijde ) tot het noodzakelijk minimum terugbrengen zodat de achterkant vrij kan trillen.
    Maar de klank blijft altijd benepen met zo'n constructie.
    Met enige zin voor avontuur, en een slijpschijf korrel 60, en een diktemeter ( http://www.dekrijgermuziek.nl/shop/s...schap/calipers ) , slijp je uit een plank (esdoorn) van 20 mm dik een gewelfd blad met een bellycut.
    Best buiten doen, komt wel wat stof af
    Dit is uit een plank ( bookmatch) "geslepen" met een driedimensionele bolling van 15 mm.
    Hier wel met gebogen zijkanten.


    Goed vooruitzicht,
    en comfort is 't belangrijkste als 't een gitaar is om zomaar eens vast te pakken.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 september 2003
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    558

    Standaard

    En als je nou de elementen alleen door het bovenblad laat omringen en direct in de middenbalk schroeft. Zelfde constructie verzinnen voor de knoppen en alleen de brug op t blad.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Als je echt wat geluid wil kom je toch bij de hollow body terecht denk ik. Het is lastiger bouwen obviously maar ook een stuk cooler. Geiler zou de Oosterbuur zeggen. Zoals Gibson de es 225 naar een Les Paul body transformeerde dus.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top