Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25

Discussie: Ukelele voor de lol

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    Als ik de akkoorden zie is het dus compleet anders dan op de gitaar. Is dat moeilijk te leren? Ga je op den duur de boel niet door elkaar halen of valt dat wel mee?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    Volgens mij valt het wel mee. Als ik het zo zie is het vergelijkbaar met de hoogste vier snaren met de capo op 5.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.529

    Standaard

    Stemming zou dus zijn: G - C - E - A

    Klopt dat?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #14

    Standaard

    Ja. Grepen zijn in principe dus ook zo over te zetten op gitaar, of vice versa. Maar op uke ben je dan een kwart hoger. De D voor gitaar is dan een G op ukelele. (behalve bij bariton) Vandaar dat je denkt dat de grepen anders zijn.

    Als je makkelijk met een capo kunt omdenken heb je dit ook zo door. Zelfde principe.

  5. #15

    Standaard

    Nou, dat is misschien de theorie, de praktijk is dat het voelt alsof het allemaal andere akkoordjes zijn. Ok als je een G moet spelen pak je een akkoord dat normaal een D is. Dat is inderdaad herkenbaar. Maar als je een Am Em of een F wilt spelen moet je toch echt een akkoord pakken dat je niet herkent van gitaar.. Wel leuk hoor, niks mis mee. Maar (voor je gevoel) toch echt anders.

  6. #16

    Standaard

    Dat JIJ niet herkent van gitaar... Het is toch echt gewoon een gitaar met 4 snaren, en capo op 5 wat dat betreft. Die Am is gelijk aan de Em greep op gitaar, als je alleen de hoogste 4 snaren gebruikt. In de praktijk speel je dat soort deelakkoorden ook op gitaar regelmatig. Maar goed, als je alleen powerchords gewend bent is dit natuurlijk net de verkeerde kant van de hals.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woldhek Bekijk bericht
    Als ik de akkoorden zie is het dus compleet anders dan op de gitaar. Is dat moeilijk te leren? Ga je op den duur de boel niet door elkaar halen of valt dat wel mee?
    Een simpele manier is om alle akkoorden in je hoofd een kwint omhoog te transponeren. Dus zie je een F staan in een ukelele partij dan speel je gewoon een C gitaar greep. Andersom kan ook, zie je in een piano of gitaarpartij of een G staan dan speel je een D greep op ukelele. Oftewel: als iemand op ukelele dus een D greep speelt hoor je een G.

    Als je de grepen niet weet op ukelele denk je dus gewoon hoe je het op gitaar maar dan zonder de laagste twee snaren. Zo hoef je dus geen nieuwe akkoorden te leren, maar wel moet je goed kunnen transponeren.
    Laatst gewijzigd door apekop; 11 februari 2017 om 10:14
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard

    Eigenlijk kan iedereen die gitaar kan spelen met een beetje moeite ook ukelele spelen. Het moeilijke is niet zo zeer de stemming, maar het feit dat de laagste klinkende snaar weg is en dat daar een hogere G snaar zit. Dit verandert veel voor de mogelijkheden of onmogelijkheden. Akkoorden die goed klinken op gitaar klinken dan soms niet zo mooi qua ligging op een ukelele, maar ook andersom. Met gewone simpele (open) basis akkoorden en slagjes heb je hier minder last van, maar zodra je gaat tokkelen of arrangementen gaat maken moet je anders denken. Je kan juist expres gebruiken maken van die hoge G snaar in combinatie met andere hoge snaren. Maar van de andere kant mis je soms een lage snaar. Als gitarist ben nu eenmaal gewend bij tokkels dat je de laagste snaar erbij speelt met je duim zodat de akkoorden meer 'onderkant' hebben.

    Ik heb laatst op mijn ukelele die hoge G vervangen door een lage en dat geeft toch weer meer andere mogelijkheden. Maar na een tijdje raak ik toch weer uitgekeken op de ukelele en speel ik liever gitaar, wat ik ook mooier vind klinken en fijner vind spelen en meer mogelijkheden heeft etc.
    Laatst gewijzigd door apekop; 12 februari 2017 om 19:50
    Gitaarles en basles in Weert
    www.gitaarschoolweert.nl
    New album "Juvenile Fish Tales" Barend Tromp 2022 on Bandcamp now!
    https://subcontinentalrecords.bandca...ile-fish-tales

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woldhek Bekijk bericht
    Als ik de akkoorden zie is het dus compleet anders dan op de gitaar. Is dat moeilijk te leren? Ga je op den duur de boel niet door elkaar halen of valt dat wel mee?
    Tja, toen ik na de mandoline ook de 5 snarige banjo leerde bespelen was dat inderdaad iets volkomen anders. Een jaar later gitaar -want dat kon iedereen en dus moest ik dat ook maar kunnen-, ook daar kon ik weer vanaf de bodem beginnen.

    Al moet je de motoriek van het aanslaan en fretten van snaren niet onderschatten, die reist gewoon met je mee van het ene naar het andere instrument.
    Van de mandoline de flatpick techniek en van de banjo het spelen met duim en twee fingerpicks. Dat ging op de gitaar dus allebei meteen redelijk vlot.
    Toen ik Dobro leerde spelen was de rechterhand een fluitje van een cent, hoogstens dat de patronen t.o.v. de banjo vaak spiegelbeeldig liggen (mooi meegenomen, want daar knapt de banjo ook weer van op).
    Links daarentegen, met een dobrobar (net even anders dan een bulletbar van een steelguitar) lijkt nergens op, al helemaal niet op bottleneck of zo....

    Soms hoor ik mezelf ineens ideeen, die ik op het ene instrument heb ontwikkeld, ineens op het andere (meestal in aangepaste vorm) terugkomen.

    Dus ik zeg: "Ander instrument leren? Gewoon doen!"
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.424

    Standaard

    Voeg verder niks toe maar ik las het woordje ukelele en gisteren kreeg ik foto van mijn rockabilly vriend dat ie een partijtje op de kop had getikt en of het iets voor mij was. Nee dus maar grappig is het wel.

    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top