Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    Werking, constructie en wat of wat niet een goed geluid geeft bij een banjo is ook echt helemaal nieuw voor mij.
    ben dan ook blij dat jij je kennis wilt delen.
    Be my guest

    Al experimenterende kom je misschien op zaken waarin je het niet meer met mij eens bent.
    Des te beter, je begint dan je eigen voorkeur te ontdekken. En dat is het belangrijkste!
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Be my guest

    Al experimenterende kom je misschien op zaken waarin je het niet meer met mij eens bent.
    Des te beter, je begint dan je eigen voorkeur te ontdekken. En dat is het belangrijkste!
    mijn geklus met elektrische gitaren is uiteindelijk ook zo gelopen. kennis opdoen en dan je eigen weg gaan.

    heb nu het probleem van de brug getackeld.



    de rode pijl wijst de richting aan van de onderkant van de brug die die verbogen was naar beneden.
    hierdoor kwamen de hoeken zijdelings meer naar elkaar toe (c) waardoor het draaiende brug gedeelte vast zat.
    X geeft de kop van de schroef aan die de onderkant naar beneden trok, en die dermate dik is dat hij kantelen van het draaiende brug gedeelte blokkeerde.

    dus de boel uit elkaar gehaald en met slijpsteen bewerkt en het kromme gedeelte onderaan weer in vorm gebogen.



    snaren erop gezet , gestemd en nu laat ik hem een tijdje rusten om te zien wat hals en vel doet.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Je gebruikt een paar keer het woord 'brug' waar ik denk dat je staartstuk bedoeld.

    Zorg je er wel voor dat, als je de snaren op hoogte hebt, er nog wel een (heel) lichte druk naar beneden is door de 'feet' van het tailpiece?
    Want anders kunnen er akelige buzzes ontstaan.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Je gebruikt een paar keer het woord 'brug' waar ik denk dat je staartstuk bedoeld.

    Zorg je er wel voor dat, als je de snaren op hoogte hebt, er nog wel een (heel) lichte druk naar beneden is door de 'feet' van het tailpiece?
    Want anders kunnen er akelige buzzes ontstaan.
    klopt, fout van mij. komt omdat ik altijd met strat achtige bruggen werk waarin staartstuk al is verwerkt.

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    gisteren alles kunnen monteren en ziet er naar mijn idee stijlvol uit.
    tweaken van snaarhoogte doe ik later als mijn vrouw erop gespeeld heeft en kan aangeven of het goed is of toch anders moet.
    wil iedereen die meegedacht heeft bedanken en natuurlijk eindigen met foto's




  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    Verjaardag is inmiddels geweest en het was een grote verrassing.
    de vrouw helemaal blij, oude plezier dat ze ervan had kwam terug 'je wordt altijd zo vrolijk van het geluid als je meespeelt!'

    dat zegt denk ik genoeg.
    RB-1 heel erg bedankt voor de adviezen en tips en ook al de anderen die meegedacht hebben

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    na zoveel jaar toch nog eens een vraag.
    de banjo is hier nog steeds prettig aanwezig maar wordt niet veel bespeeld.
    de snaren corroderen en dat maakt dan spelen er niet fijner op.

    nu gebruik ik voor mijn elektrische en spaanse akoestische gitaar de harley benton coated snaren zoals deze en ik moet zeggen, die voldoen prima
    https://www.thomann.de/nl/harley_ben...guitar_009.htm

    er lijken van dit merk geen gecoate snaren te zijn voor een banjo
    mijn gedachte is dat het niet uitmaakt en ik die van de elektrische gitaar wel kan gebruiken.
    of zie ik iets over het hoofd?

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Nee hoor, what you see is what you get.
    Ik heb op mijn andere instrumenten lang gespeeld met D'Addario EXP, maar gezien het prijsverschil en de turnaround time ben ik helemaal terug bij de (verder identieke) uncoated versies.
    Met name het effect van metaalmoeheid door het opgespannen zijn en de slijtage (door de frets) van de omwikkeling lijken bij mij veel meer effect te hebben. Op een gegeven moment moet ik veel te hard werken om er uit te krijgen wat ik wil. Voor ik dat punt bereik, gaan ze er al af....
    Komt bij dat ik mijn snaren na gebruik altijd poets met een droge doek.
    Banjo krijgt bij mij trouwens never nooit gecoate snaren, ook geen D'Addario maar GHS PF135, uiteraard een 5string set.
    Ik weet niet eens of ze ook iets vergelijkbaars maken voor een gitaarbanjo.
    Voor mij maakt de stainless steel omwikkeling van de .020 4e snaar het verschil. Klinkt als een veel zwaardere snaar, maar speelt met de souplesse van een.020.
    Of die constructie er ook is voor evt. 5e en 6e snaren betwijfel ik.
    Dus helaas, geen magic strings in dit geval....

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht
    Nee hoor, what you see is what you get.
    Ik heb op mijn andere instrumenten lang gespeeld met D'Addario EXP, maar gezien het prijsverschil en de turnaround time ben ik helemaal terug bij de (verder identieke) uncoated versies.
    Met name het effect van metaalmoeheid door het opgespannen zijn en de slijtage (door de frets) van de omwikkeling lijken bij mij veel meer effect te hebben. Op een gegeven moment moet ik veel te hard werken om er uit te krijgen wat ik wil. Voor ik dat punt bereik, gaan ze er al af....
    Komt bij dat ik mijn snaren na gebruik altijd poets met een droge doek.
    Banjo krijgt bij mij trouwens never nooit gecoate snaren, ook geen D'Addario maar GHS PF135, uiteraard een 5string set.
    Ik weet niet eens of ze ook iets vergelijkbaars maken voor een gitaarbanjo.
    Voor mij maakt de stainless steel omwikkeling van de .020 4e snaar het verschil. Klinkt als een veel zwaardere snaar, maar speelt met de souplesse van een.020.
    Of die constructie er ook is voor evt. 5e en 6e snaren betwijfel ik.
    Dus helaas, geen magic strings in dit geval....
    dankjewel voor je reactie, zal zeker eens gaan kijken of stainless er ook in 6 snaar is.

    oftewel ja ;-)
    https://www.thomann.de/nl/ghs_profes..._banjo_set.htm
    https://www.bax-shop.nl/banjo-snaren...narenset-banjo
    Laatst gewijzigd door no 1 hops; 28 mei 2022 om 08:16

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top