Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 29
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    het heeft even geduurd, maar na een redelijke zoektocht naar een afwerking voor de resonator is het nu tijd voor de setup.
    omdat de voorkant van de toetst tegen de ronding drukt heb ik een stukje van de toetst afgezaagd en nu hangt hij boven de rand.
    wil natuurlijk zeggen dat de toets t.o.v de brug omhoog gekomen is en de snaren nu plat op de frets liggen met een kleine afval richting brug.
    het lijkt dat het banjo vel iets indrukt, dus die zou ik nog kunnen spannen.





    zijn er dingen waar ik op moet letten tijdens opspannen van het vel. of is het beter op de bovenkant van de brug een nieuw stuk te plakken dat wat hoger is?

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    zag net dat er in een eerdere uitleg van RB-1 al wat staat over spannen van het vel.
    vandaag wat lekkere ijsjes gekocht met stokjes zodat ik de onderkant van de brug kan verhogen met hardhout totdat ik de juiste hoogte heb.
    nieuwe brug is niet duur maar weet nog niet of ik dan genoeg hoogte krijg.
    voor diegene die de topic bij gitaar zelfbouw niet gezien hebben.
    zo ziet de resonator er nu uit.


  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    Heb wel ergens gelezen dat het goed is om een kleine ronding aan de verste uiteinden van de brug te schuren voor het geval het vel teveel ingedrukt wordt.
    Nou, als de bridge het vel teveel indrukt, is de velspanning te laag.
    Vooral niet meteen gaan schuren aan de bridge.

    Over het ophogen: ieder lijmnaad geeft akoestische weerstand, dat d etop geplakt moet worden is een noodzakelijk kwaad, maar ga er niet nog meer lagen aanplakken, daar wordt het geluid alleen maar minder van.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht


    Zo op het oog staat het tailpiece al te laag. Onderkant van waar de snaren het tailpiece verlaten= ~halve bridge hoogte

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    zijn er dingen waar ik op moet letten tijdens opspannen van het vel. of is het beter op de bovenkant van de brug een nieuw stuk te plakken dat wat hoger is?
    Als je de lijmnaad maar heel dun houdt. Lijmen met medium cyano acrylaat.
    Wel goed ebbenhout gebruiken!
    Laatst gewijzigd door RB-1; 3 juni 2016 om 02:15
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    Het bleek dat het vel / de spanners op sommige plekken erg los zaten.
    deze na het snaren ontspannen aangedraaid maar het heft het hoogteverschil niet op.
    een ijsco stokje is te dun, zal een hardhouten verf roerstok moeten gebruiken om die onder de brug te lijmen om hoogte te winnen.
    heb voor de zekerheid nog een gewa brug bij thomann besteld.
    ik kan eventueel ook ervoor kiezen het uiteinde van de over de rand stekende toets in te korten zodat ik de hals iets kan laten zakken. verlies dan wel de binding aan de voorkant, maar vraag mij af of dit zo belangrijk is.

    wat eerst niet zo was, een goed contact van de halshiel met de aluminium ring, is nu wel goed.

    betreffende tailpiece.
    twee klauwen houden hem vast op de rand, maar de flap die nu de snaren naar beneden drukt wil niet verder omhoog, alleen nog maar verder naar beneden

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    Het bleek dat het vel / de spanners op sommige plekken erg los zaten.
    deze na het snaren ontspannen aangedraaid maar het heft het hoogteverschil niet op.
    een ijsco stokje is te dun, zal een hardhouten verf roerstok moeten gebruiken om die onder de brug te lijmen om hoogte te winnen.
    heb voor de zekerheid nog een gewa brug bij thomann besteld.
    Het toevoegen van zoveel materiaal aan de bridge zal de klank van je instrument ernstig beinvloeden. Lijkt me geen serieuze oplossing.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    ik kan eventueel ook ervoor kiezen het uiteinde van de over de rand stekende toets in te korten zodat ik de hals iets kan laten zakken. verlies dan wel de binding aan de voorkant, maar vraag mij af of dit zo belangrijk is.
    Bovenkant fretboard moet ongeveer op de bovenkant vel liggen. Maar als de hoek niet klopt ben je nog nergens...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    wat eerst niet zo was, een goed contact van de halshiel met de aluminium ring, is nu wel goed.
    Dat is een enorm winstpunt, maar ondertussen klopt de hoek tussen vel en fretboard nog niet niet.
    Zie:


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    betreffende tailpiece.
    twee klauwen houden hem vast op de rand, maar de flap die nu de snaren naar beneden drukt wil niet verder omhoog, alleen nog maar verder naar beneden
    Tja, dit lijkt inderdaad een ontzettend onding.
    Met het verticale boutje moet je hem van rakend aan het vel tot een tussenruimte van ~ 1cm kunnen afstellen. Het boutje bepaalt alleen de maximale hoogte, de snaarspanning houdt hem op zijn plaats.
    Die haken zijn het resultaat van een ontwerper die niet begreep waaraan zijn product zou moeten voldoen.
    Hij had een banjo waarschijnlijk alleen uit de verte gezien......
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    @RB-1
    dank je voor de tips. heb ieder geval een nieuwe brug besteld omdat de gleuven die in de oude brug zitten nogal diep en wijd zijn op sommige plekken.

    als ik materiaal weg zou halen bij de hiel om de hoek te verbeteren verandert ook de plaats waar de brug op het vel komt.
    wil ik dus die positie houden dan zal ik juist materiaal op de hiel toe moeten voegen en dan in model moeten brengen om de hoek te verbeteren.

    omdat ik een deadline heb van 15 juni, en niet in mijn eigen hobbyruimte kan werken maar afhankelijk ben van de plek waar ik nu steeds bezig ben (zonder veel van mijn gereedschap voor het grijpen) zal ik misschien in de eerste instantie voor een quick fix moeten kiezen.
    maandag/dinsdag maar even kijken welke opties/mogelijkheden ik nog heb.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    @RB-1
    als ik materiaal weg zou halen bij de hiel om de hoek te verbeteren verandert ook de plaats waar de brug op het vel komt.
    Dat maakt niets uit. Als je een banjo weert monteert, hoort het intoneren daar vanzelfsprekend bij.
    Het is de standaard procedure om de neck hoek + passing weer op orde te brengen.
    Aan mijn vintage Gibson was ook eerder geknoeid, dus dat moest ook over.
    Pas daarna kwam het instrument tot leven en snapte ik pas wat een kanon ik had....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops Bekijk bericht
    wil ik dus die positie houden dan zal ik juist materiaal op de hiel toe moeten voegen en dan in model moeten brengen om de hoek te verbeteren.
    Die positie zal niet zo schokkend veel afwijken, dus geen reden tot ongerustheid.
    Over dat tailpiece: als je op de tensionhoop een stripje metaal legt, en je zet het tailpiece weer vast, dan staat het vanzelf wat hoger.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    vanwege tijdgebrek/deadline niet de allermooiste oplossing gekozen maar ziehier
    halshoek was vrij scherp



    daarbij kwam de voorkant van de toets tegen de ring aan en is de zijkant van de ring niet haaks maar (|
    heb dus eerst met een reepje ijsco stokje de aanslag bij de toets op gedikt A
    met een ander strookje B die verdikking mee aangepast en met een soort van wigje C de afval onderaan de ring aangepast





    ik moet nog verder tweaken en uiteindelijk ben ik van plan dit later wat netter te doen als ik mijn gereedschap weer om mij heen heb

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Wat is de functie van strip A?
    Want eigenlijk wil je dat de rand van het vel en de tensionhoop vrij kunnen trillen.
    Nu weet ik ook wel dat het tailpiece dat al deels om zeep helpt, maar ieder procentje kan tellen.
    Niet voor niets hebben de betere banjo's twee lag bolts met corresponderende coordinator rods...

    Als je na montage dus nog wat meer toon wilt hebben loont het om daar eens naar te kijken, lees: iets weg te halen....
    En ik zou het stuk tussen B en C ook dichtmaken (op het gat na, natuurlijk). Daar kun je alle contact gebruiken...
    Laatst gewijzigd door RB-1; 6 juni 2016 om 18:24
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.645

    Standaard

    @RB-1
    die bovenste strip was om de toets los te houden van de bovenkant en van de ring die je met A hieronder ziet



    dat had ik nodig om die andere strips te monteren en opmaat te krijgen.
    omdat je benoemt dat die eigenlijk geen contact moet hebben kan ik die er ook wel tussen uit halen.
    bedoeling is ook dat ik na de verjaardag thuis, met al mijn gereedschap om mij heen hier een nette oplossing voor maak.
    werking, constructie en wat of wat niet een goed geluid geeft bij een banjo is ook echt helemaal nieuw voor mij.
    ben dan ook blij dat jij je kennis wilt delen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top