Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Narex steekbeitels

  1. #1

    Standaard Narex steekbeitels

    Mijn breedste (en geliefkoosde) Stanley beitel begint na dertig jaar gebruik een beetje aan de korte kant te raken, en dus besliste ik een tijdje geleden –een kleine twee maanden om precies te zijn- om een nieuwe set steekbeitels aan te schaffen. Was van plan om gewoon een nieuwe Stanley aan te schaffen bij de plaatselijke ijzerboer, maar een mens met een computer en wat verloren tijd gaat soms op zoek naar mensen die beter weten. En dus liet ik me door een paar enthousiaste Amerikanen verleiden tot het Tsjechische merk Narex.

    Na mijn post daarover vroeg Rik(kert) of ik mijn bevinden over dit merk hier wou nalaten (http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...rkbank/page159).

    Bij deze:
    - De beitels kunnen aangeschaft worden met een gepolijst lemmet. Wegens een magazijntekort bezit één van de mij geleverde exemplaren zo’n extreem blinkend stalen onderdeel, beschermd door een soort transparante (lak)laag. Persoonlijk hou ik niet van deze (bovendien duurdere) uitvoering. De beitel oogt niet ‘strak’ en de laklaag ‘verstoort’ naar mijn gevoel zowel het wetten als het werken met de ‘platte’ kant van de beitel. Ik verkies de natuurlijke glans door gebruik.
    - Er valt gemakkelijk een goede snede op het staal te zetten, maar het lijkt me niet dat deze snede noemenswaardig langer meegaat dan de scherpte op de Stanley. Deze korte proefperiode duidt eerder op elkaars gelijke.
    - De eerder forse handgreep van de Narex ligt op het eerste gevoel goed in de hand, maar lijkt door de afmetingen toch minder gebruiksvriendelijk dan de kleinere greep op de Stanley. Al pleit de Narex uiteraard in het nadeel door het jarenlange gebruik van de Stanley, die laatste is me wellicht een beetje ‘vergroeit’.
    - De handgreep van de ‘Bevel Edge Premium’ beitel verdraagt bovendien -volgens de Narex website (http://www.narextools.cz/en/bevel-ed...l-premium-8116)- een flinke tik (ergonomic handle from hard and hefty hornbeam wood is strong enough to withstand heavy mallet blows). Welnu, dat valt tegen, merkte ik zonet. Naar mijn gevoel bleef die heavy mallet blow zelfs nog uit, hooguit een paar boze blikken van een houten hamer, en toch was dit reeds genoeg om de messing huls rond de handgreep te scheuren..

    Persoonlijke conclusie:
    Ik ga de beitel nog verder gebruiken tot ie helemaal begeeft en koop dan opnieuw een Stanley. Die laatste heeft me eigenlijk reeds dubbeldik bewezen dat ie zijn geld méér dan waard is, alleen jammer dat ik niet wou luisteren..



    De nieuwe Narex en de dertig jaar kortere Stanley naast elkaar.






    Narex? Nej tak.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Never change a winning team !

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Ik vind het wel een mooi ding om te zien, die narex. Maar ja, misschien was deze narex gewoon niet bedoeld om mee te werken. Arbeidsongeschikt zeg maar

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    866

    Standaard

    Je kan of een dikker metalen bus (laten) draaien of een ander handvat e.v. kunststof monteren. het zijn uiteindelijk steekbeitels en geen hakbeitels al kunnen die Stanley met kunststof handvatten daar wel tegen maar er zijn ook andere soortgelijke beitels met dit soort handvatten.
    Aan het handvat van de narex kun je al zien dat het niet geschikt is om op te slaan. anders had er aan de bovenkant ook een Stalen ring om gezeten. en dat messing gekleurd busje is wel erg dun. Dus als het staal je wel bevalt gewoon handvat aanpassen of vervangen dan heb je er nog lang plezier van.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ik zou dan toch voor een Lie Nielsen gaan. Daar betaal je goed voor, maar dat is zn geld ook dubbel en dwars waard. Lange standtijd en geweldige kwaliteit.. Maar gezien hoe lang jij dus met een beitel doet, moet dat ook niet uitmaken..

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ik zou dit naar Narex sturen, wellicht krijg je een reactie.


    Sinds 6 maanden heb ik een set Narex beitels en ben er tevreden mee. Ze laten zich goed slijpen en het grote handvat bied veel houvast, zeker bij langer gebruik zijn ze prettig. Met de hamer heb ik er (gelukkig) nog niet mee gewerkt.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 januari 2016
    Locatie
    twente
    Berichten
    124

    Standaard

    Of stanley nog steeds de zelfde kwaliteit maakt als in het verleden betwijfel ik.
    Het zou kunnen dat de professionele beitels nog wel goed zijn, maar ik heb het idee dat de andere producten de laatste jaren toch steeds minder van kwaliteit worden.
    Ik bedoel dat wat in een normale bouwmarkt van stanley ligt.
    Je zou ook naar bahco kunnen kijken, maar dan wel weer de professionele beitels van hun deze kosten ongeveer 20 euro per stuk.

  8. #8

    Standaard

    De Narex kocht ik omwille van het 'bladprofiel', de afgeschuinde zijkanten van het lemmet zijn flink verdund, wat bij een regulier te verkrijgen merk niet gauw voorkomt. Over het staal heb dan ook -voorlopig- geen klachten. De suggestie van Motorhan -om er een andere handgreep op te monteren- is te overwegen, los je er meteen ook het ergonomie probleem mee op.

    Hout of kunststof? Net als bij gitaren is een mens eerder geneigd een traditionele keuze te maken: hout. Ikzelf haal voortaan nog enkel kunststof ik huis, denk ik, het is niet alleen beter bestand tegen een tik(je), naar mijn gevoel geeft kunststof die tik ook efficiënter door, een houten handgreep lijkt me eenzelfde slag meer te absorberen.

    Of ben ik de enige hier die een beitel al eens een tik geeft? Ik heb het over een tik met een houten hamer, niet over hakken of kloppen met een moker. Akkoord, sommige hipstermerken zijn zo duur dat je ze amper durft te gebruiken, maar het blijft werktuig, toch?


    Tee.
    Laatst gewijzigd door loose-fur; 10 april 2016 om 11:02
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    866

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    De Narex kocht ik omwille van het 'bladprofiel', de afgeschuinde zijkanten van het lemmet zijn flink verdund, wat bij een regulier te verkrijgen merk niet gauw voorkomt. Over het staal heb dan ook -voorlopig- geen klachten. De suggestie van Motorhan -om er een andere handgreep op te monteren- is te overwegen, los je er meteen ook het ergonomie probleem mee op.

    Hout of kunststof? Net als bij gitaren is een mens eerder geneigd een traditionele keuze te maken: hout. Ikzelf haal voortaan nog enkel kunststof ik huis, denk ik, het is niet alleen beter bestand tegen een tik(je), naar mijn gevoel geeft kunststof die tik ook efficiënter door, een houten handgreep lijkt me eenzelfde slag meer te absorberen.

    Of ben ik de enige hier die een beitel al eens een tik geeft? Ik heb het over een tik met een houten hamer, niet over hakken of kloppen met een moker. Akkoord, sommige hipstermerken zijn zo duur dat je ze amper durft te gebruiken, maar het blijft werktuig, toch?


    Tee.
    Het zou zeker mogelijk moeten zijn om op een houten hamer op een beitelheft te tikken. maar er zijn ook in houten hamers veel verschillen en ook in slagkracht. ik denk dat je het bestaande heft best goed kan aanpassen/verbeteren. je kan kiezen voor bestaande bussen/ringen of iets (laten) draaien.
    zelf zou ik kiezen in eerste instantie kiezen het bestaande heft aan te passen. en dan kun je altijd nog op zoek gaan naar een kunststof heft.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    866

    Standaard

    Als je van plan bent de nieuwe beitel vaker te gebruiken dan de oude, kun je overwegen de handvatten te wisselen. wel even een nieuw busje om het defecte deel en dan overzetten. Als het kunststof handvat er bij de productie omheen gesmolten is zal het lastig zijn.
    maar het is eenvoudig te proberen of je het kan verwijderen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top