Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Standaard Langere snelle licks oefenen

    Wel zoals de titel aangeeft heb ik een vraag over het aanleren en inoefenen van langere snelle licks.

    Momenteel stelt er zich een probleem in de solo still got the Blues van Gary Moore. De solo in het midden van het nummer eindigt met een redelijk lange snelle lick.

    Nu ik de noten weet oefen ik dus de volledige lick maar ook onderverdeeld in kleinere stukjes.

    Probleem is dat ik hem niet aan elkaar krijg in tempo. Komt daarbij dat alles zich afspeelt rond de 20ste fret.

    Hoe beginnen jullie aan zoiets en hoe bouwen jullie een lick als deze op om de snelheid erin te krijgen?

    Snellere licks met herhalende patroontjes lijk ik wel in de vingers te krijgen maar deze lijkt gewoon te voor mij, zou dat kunnen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2006
    Berichten
    3.881
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Onderverdelen in stukjes is goed. Melodieën - en dat zijn solo's uiteindelijk ook, zijn altijd ' stukjes ', ook wel eens ' melodic cells' genoemd.
    Het komt er op aan om die stukjes als zodanig te herkennen, een solo van 50 noten onderverdelen in 5 stukjes van 10 noten zal niet helpen. Proberen hoe stukjes van die solo zich verhouden tot de akkoorden dan weer wel. Ontdek eerst de akkoordtonen, dan pas de ' andere ' noten. Het moet eerst in je hoofd zitten, dan pas kunnen de vingers het goed.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.484

    Standaard

    Allereerst, het tempo wordt door je rechterhand bepaald. Ik zie dat vaak andersom maar dat is niet de manier, dan ontwikkel je incidentele snelheid ipv constructieve.
    Je kan je rechter aanslag onderverdelen in hele, halve, kwarten, achtsten en zestienden plus de triool varianten en deze moet je kunnen afwisselen. Dat is je basis.

    Natuurlijk kan je links ook wel een hoop met hammer on's, off's en sweeps maar dat valt onder een ander hoofdstuk. Je linkerhand wordt aangestuurd door je rechter en daarop baseer je je nootkeuze van een lick. Als je dus een lick hebt die lastig is ga je eerst kijken wat de meest efficiënte nootkeuze links is om je rechterhand door te laten lopen. Dan pak je de metronoom erbij en ga je meters maken met die patronen. Als de linkerhand is ingeslepen (zo gedaan) hoef je je enkel nog maar te concentreren op je rechterhand en de 1ste tel van de beat.

    Ik heb een hoop gehad aan de manier waarop een flamenco of klassieke gitarist denkt, dat is veel consequenter is bijna wiskundig en hoewel in beginsel lastiger brengt het je veel verder.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2016
    Locatie
    NL
    Berichten
    362

    Standaard

    Heb je al tutorials gekeken op youtube?
    Soms zit het in een klein kunstje, want sla je met je linkerhand ook nog een keer de snaar. (even vergeten hoe dat heet)
    En soms is het een ander handigheidje (vingerzetting, positiekeuze noot, aanslag) en doe je zelf te moeilijk.

    Dit is niet per definitie een inhoudelijk antwoord omdat ik de solo niet tot in detail ken. Maar misschien kom je er verder mee.

  5. #5

    Standaard

    Ik verdeel ze ook onder in kleinere stukjes. De moeilijke overgangen (dus naar een technisch moeilijk stukje of sneller stukje) oefen ik met een metronoom; gewoon langzaam beginnen totdat je het in de smiezen hebt. Ik heb eigenlijk geen speciale manier van oefenen, gewoon het good old fashion meespelen met metronoom totdat ik het onder de knie heb.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2016
    Locatie
    NL
    Berichten
    362

    Standaard

    Ook bij de overgangen kan dat wat ik benoemde spelen. Een overgang kan erg onhandig worden als je "die ene noot" net op een verkeerde plek speelt, en als je hem dan een snaar hoger of lager pakt gaat het dan ineens veel vloeiender. Omdat je dan dichterbij zit, of bijvoorbeeld omdat je dan wel die opvolgende tonen/stukjes in één makkelijkere handzetting kunt pakken.
    Zo heb ik al vaak genoeg ontdekt dat zelfs in tutorials moeilijker gedaan wordt dan de originele artiesten doen omdat die laatsten een "handigheidje" toepassen door af te wijken van de gebruikelijke accoorden en vingerzettingen. Zeker vaker bij de wat snellere stukken.

    Even puzzelen, interpreteren en improviseren kan je in dit soort gevallen vaak verder helpen.
    Maar ik kan niet beoordelen hoe dat in dit stuk zit dus hiermee zul je dat zelf moeten uitpluizen.

    En in het uiterste geval mag een stukje "persoonlijke interpretatie" in het uiterste geval ook nog hè. Maar dat zijn liefst te vermijden noodgrepen.
    Laatst gewijzigd door beck; 31 maart 2016 om 15:57

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Amsterdam-Oost
    Berichten
    1.510

    Standaard

    Wat kan helpen is dat je de melodie eerst onderverdeeld in apart te oefenen deeltjes door hem te versimpelen:
    luister naar wat de belangrijke noten (BN) zijn zoals meest nadrukkelijk gespeelde, lange noten, laagste en hoogste, kortom de articulatie van de melodie;

    speel vervolgens het deeltje van BN naar BN;
    speel dat eerst noot voor noot, probeer dan de aanslagtechnieken zoals hammer-on, pull-off of bending goed te krijgen;
    speel het daarna in het juiste ritme en tempo;

    volgende deeltje.

  8. #8
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ja eerst in een tempo spelen dat je werkelijk aankan en daarna langzaam opbouwen naar het juiste tempo . Altijd spelen met een metronoom is altijd aan te raden

    Je ritmegevoel gaat er echt door vooruit

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2016
    Locatie
    NL
    Berichten
    362

    Standaard

    Ik vind dat zo saai Brad, een metronoom. Ik speel het liefst mee op een lekkere drumbeat want dan klink het meteen zo lekker. Uit drumcomp. of synth.

  10. #10

    Standaard

    Ok merci voor de tips allemaal! Het gaat om de lick in Onderstaand filmpje vanaf 8.37. Toch een vingervreter!

    Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top