Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard Flying V customization...

    Goe.. ikke dus ook zei de gek. elders de HNGD al gepost. Tijdens de Paasdagen heb ik mij therapeutisch kunnen uitleven. Hij moet een refin krijgen in nitro PelhamBlue. Dus moet ie helemaal kaal.... geen shortcuts want dat ken ik uit de oldtimer-restauraties...als je niet helemaal terug gaat naar blanke basis, krijg je onherroepelijk vreters en / of 'eilanden' in de lak. Het heeft me wat arbeid gekost... wat een verschrikkelijke dikke laag taaie zooi zat daar op en het stonk nog aardig naar nagellak ook.

    Hier is ie.. gutted and bare...
    (de cavities tape ik voor het spuiten af want die worden geshield)

    [IMG][/IMG]

    BaCH claimt doorgaans mahonie te gebruiken voor de Flying V's maar de body lijkt me toch echt essen....Wat weer wel fijn was om te zien, is dat ie uit twee massieve delen is opgebouwd.

    [IMG][/IMG]

    Neck tenon tot halverwege de hals pup cavity.


    En hieronder de reden dat 'ze' het 'voor dat geld' kunnen doen... essenhout met hier en daar een 'noest' oftewel geen hout van topkwaliteit. Zolang daar dekkende lak overheen gaat, zie je het niet en 'wat niet weet, wat niet deert'.

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]

    Headstock aangescherft. Normaliter houd ik daar niet zo van maar bij een Explorer-Stijl headstock ontkom je daar niet aan vanwege de hoek van de headstock en het verloop van de nerf

    [IMG][/IMG]

    Ook weer zo-iets.... tot onder de locknut zat een dikke laklaag die ook nog eens niet glad en strak was... die heb ik dus maar gladgeschuurd met het oog op de afstelling van de locknut te gelegener tijd (het restant tape ik t.z.t. af voor het spuiten..).

    [IMG][/IMG]

    De lakken zijn binnen (grijze grond; Pelham Blue en blanke lak); de elementen ook (Zebra Seymour Duncan 59 Humbucker en een zebra SD 59 Custom Hybrid Trembucker.. gelukkig realiseerde ik me nog bijtijds dat vanwege de Floyd bij de brug een F-Spaced humbucker moet...) met crème humbucker ringen. Van Veenendaal meegenomen: Bourns potjes, de sixties stijl knoppen enz. (witchchats vind ik leuk op een Fender amp maar niet op een Flying V). D'r komen vintage style six in line pearloid tuners op zoals op de 58-er Explorer; Die zijn onderweg uit de USA. Dat was nog ff zoeken, blijkbaar zijn die niet zo gewild en dus in (de buurt van) Holland nergens op voorraad. .... Over twee weken kan ik hopelijk nog even met fijne grit schuren en dan de grondlak aanbrengen.. stay tuned, zullen we maar zeggen.
    Laatst gewijzigd door MikeD; 29 maart 2016 om 10:33
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Ik had zelf niet alle lagen eraf gehaald. Kans dat je ook de porefiller eruit hebt geschuurd, dus dat zou ik eerst weer doen, en grondig, essen (al ben ik niet 100 procent zeker of dit essen is) is een bitch qua open nerf en poriënschap

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Thnx Barno. Je hebt waarschijnlijk wel een punt. helaas was het ondoenlijk om braaf precies op de porefiller c.q. witte basecoat uit te komen; je gaat er hoe dan ook hier en daar doorheen en dan moet het maar all the way want ik heb geleerd om geen verschillende verfsystemen te gaan 'mengen' lees: om niet aflak-systeem 2 op grondering van systeem 1 te bouwen. .... blijkbaar gaat het bij jou wel goed.. ik wilde de gok niet nemen. Tijd dus om een busje porefiller bij te bestellen..... meneer Guitar Supplies zal blij met je zijn.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    ,ik zou er gewion een paar bussen blanke acryllak van de action a 2 euro per stuk overheen rammen. Werkt prima als filler, kost bijna niets en er is altijd wel een action in de buurt
    147-c Guitars

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    ,ik zou er gewion een paar bussen blanke acryllak van de action a 2 euro per stuk overheen rammen. Werkt prima als filler, kost bijna niets en er is altijd wel een action in de buurt
    acrylverf hebben we hier in potten van de Art Supplies in diverse primaire kleuren in huis vanwege een van de andere hobby's. Kunnen we dus in iedere kleur mengen; ik ben groot voorstander van een blauwgrijze ondergrond ... Oh Ho....maar je hebt het over blanke acryllak.... gaat nitrocelluose grondverf daarop dan goed hechten?? en ik neem aan dat ook jij die lak eerst nog bot / dof schuurt alvorens de grondlak aan te brengen?
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MikeD Bekijk bericht
    acrylverf hebben we hier in potten van de Art Supplies in diverse primaire kleuren in huis vanwege een van de andere hobby's. Kunnen we dus in iedere kleur mengen; ik ben groot voorstander van een blauwgrijze ondergrond ... Oh Ho....maar je hebt het over blanke acryllak.... gaat nitrocelluose grondverf daarop dan goed hechten?? en ik neem aan dat ook jij die lak eerst nog bot / dof schuurt alvorens de grondlak aan te brengen?
    cellulose over acryl gaat prima, andersom ook trouwens : alleen is het wel zaak dat de grondlaag absoluut volledig is uitgehard. En ook bij acryl duurt dat heel lang. daarom zou ik geen lak nemen als porefiller, dat moet echt lang uitharden zeker als je een massa lagen nodig hebt om de pores goed te vullen, en die lak gaat ook nog wat inzakken. waterbased woodfiller of epoxy (Zpoxy bv) werken prima, wel verschillende lagen doen en telkens terugschuren.
    De primerlaag leert je of je goed hebt gevuld, primer laag opschuren tot zeker 600. Als dat superstrak is, kan je gaan kleurlakken.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Okay...... het zou toch al een eens-per-twee-weekeinden-project worden.. geen haast.. veel schuren....
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Deze poriënvuller vond google .... zal m toch maar niet bestellen... https://www.douglas.nl/douglas/produ...d6caAvDc8P8HAQ
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Goh.... laatste post in maart....Rond Koningsdag pas weer wat kunnen doen...
    Wat mij bij de Gibson en Epiphone uitvoeringen in Pelham Blue tegenviel, was dat je veel nerven in het blauw en onder de blanke lak ziet. Ik heb dan ook gestreefd naar een zo strak mogelijke basis onder het Pelham Blue. Dat was minder snel geregeld dan ik dacht; Sanding filler alleen deed de truc niet. Primer filler bleek na terugschuren ook niet alles naar tevredenheid te doen dus nog een laagje in een andere tint zodat je ziet hoever je hebt teruggestuurd en uiteindelijk hield ik dit over voordat de eigenlijke grondlaag dun werd opgezet.

    [IMG][/IMG]


    [IMG][/IMG]


    [IMG][/IMG]





    De heren van BaCH lieten de draden van de elementen door een kanaaltje naar de potcaivity lopen en dat vind ik niet zo handig waneer je de elementen eenmaal op de slagplaat hebt gemonteerd op z'n Gibson's dus zelf even een routje d'r in geknaagd... hetgeen mij tevens leerde dat de body waarschijnlijk wel van mahonie is (rood zaagsel) zoals 't heurt.
    Laatst gewijzigd door MikeD; 28 mei 2016 om 12:23
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    eindelijk de grondlak er op

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]




    en dan de Pelham Blue





    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]

    [IMG][/IMG]

    De beschikbare hoeveelheid blanke lak bleek niet voldoende om een strak vel te krijgen.. waarschijnlijk doordat ik m tot nu toe 'hangend' had gespoten en met nogal wat afstand ter voorkoming van zakkers (dat wat ze ook wel 'droog' spuiten noemen).

    Ik heb m dus een paar weken laten uitharden zodat ik met 2000 waterproof nat schuren de lak weer een beetje bot kon maken. Daar ben ik vandaag pas aan toe gekomen. De laatste blanke laklagen zet ik er op terwijl de gitaar ligt; ook al is het wat rijkelijk; de lak vloeit dan horizontaal uit en niet verticaal.
    een aap die wel bananen eet speelt vals

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top