Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard Ik mag niet gaan schuren, ik mag niet gaan schuren...

    Ik wil zo graag gaan schuren! Mijn nylon archtop dinges zit nu al bijna twee weken in de lak, en mijn herverherbouwproject ook, maar ik heb beloofd dat ik ze nu toch echt eens heel goed ga laten uitharden voordat ik begin met schuren.
    Niet dat ik zo'n lol heb in schuren, maar ik wil toch zo ontzettend graag weten of dat nieuwe ding iets gaat doen!

    In de tussentijd heb ik dus allerlei kleine klusjes verzonnen als afleiding.
    Ik heb mijn eerste parlor-experimentje een beetje onder handen genomen. De brugpennen, staartpen en stemschroeven die daar op zaten, waren eigenlijk nogal deftig voor het ding waar ze op zaten. Dus die heb ik er van af gehaald, en vervangen door wat goedkopere troep. Dan kan dit nog eens op een mooier project.

    En toen moest mijn Schwarzenborn ook nog eens in de revisie. De brug dreigde los te laten, dus die moest opnieuw vast. En daarbij heb ik meteen de interne microfoon die er in zat, vervangen door een piëzo-strip onder het brugzadel plus een (ander) electretmicrofontje via een stereoplug. Dat truukje heb ik nu een paar keer gebruikt, en dat werkt eigenlijk best leuk.

    Maar intussen mag ik nog steeds niet gaan schuren!

    Dus heb ik wat losse onderdelen bij elkaar geveegd, en een plank mahonie bij de houtboer gehaald. Mijn allereerste bouwsel, een lapsteel, heb ik al een tijd geleden ontmanteld, maar eigenlijk was dat toch ook best een leuk apparaat. Dus ik wil een nieuwe. En dan iets doordachter, en vooral: nu eens proberen om zo'n laklaag écht goed strak te krijgen. Vooral dat gedoe met poriënvuller is me nog nooit goed afgegaan. Bij deze ben ik van plan om het eens te proberen op de manier die ik hier al een paar keer voorbij heb zien komen: met eiwit. Ik ben benieuwd...

    Maar om te beginnen bij het begin: Dit is het basismateriaal.



    Ik heb er nog steeds een hekel aan om te slepen met grote apparaten zoals de zaagtafel en het vlakbankje, maar als je je daar even overheen zet, scheelt dat wel een hele hoop! De balken zijn binnen de kortste keren in de juiste vorm, en ik kan de twee body-delen aan elkaar plakken:



    Volgende keer een paar gaten hier en daar, en dan ben ik al een heel eind op weg. Het meeste werk gaat vermoedelijk zitten in de toets, als ik daar nog iets leuks met inleg wil doen.








    Tenzij ik de volgende keer stiekem tóch ga schuren...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  2. #2

    Standaard

    Schuren (of slijpen) zijn oude uitdrukkingen voor errug close dansen.
    Nou heb ik een originele houten noord west Europese kont. Dansen was dus niet zo'n succes, maar schuren kon ik als de beste.

    Dus: als je niet wilt schuren, ga dan vooral schuren.
    Scheelt in de elektra rekening ook nog.
    Win win win win of zoiets.
    Vriendelijke groet, Gus

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Volgende keer maar politoeren dan? Hoef je niet te schuren, en het is met een dag droog.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Politoeren gaat er vast nog wel eens van komen, maar ik ben bang dat dat ook nog een kunst op zich is. Daar moet ik me maar eens rustig in gaan verdiepen als ik iets ga bouwen waar dat bij past. Niet op dit vluggertje.

    Oh ja, en ik heb nog een grotere hekel aan schuren (en welke vorm van dansen dan ook) dan aan schuren...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juli 2002
    Locatie
    alkmaar
    Berichten
    7.468
    Blog Entries
    2

    Standaard

    ik zou sowieso al een klein beetje schuren, dat help de lak om sneller uit te harden. polijsten moet je nog wel mee wachten
    life sucks and then you die

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Mooi, een excuus!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Nou goed, ik heb dus toch een rondje korrel 600 gedaan. Als Fred zegt dat het mag...

    Maar daar gaat dit topic natuurlijk helemaal niet over. De rest van vandaag stond in het teken van operatie "Gatenkaas"!



    En als je alles op zijn plek legt...:



    Dan zou je haast denken dat het al flink opschiet! Het mag hier en daar nog iets netter, en ronder, maar de basis is er. Die toets gaat nog wel wat tijd in zitten, vermoed ik, maar verder kan ik dan al bijna met eieren in de weer!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Ik ben er nog niet uit met die toets. Mijn plan was, om de frets in te leggen met dunne strookjes been, gezaagd uit een topkam. Dat had ik met mijn eerste poging ook gedaan, en dat werkte best. Alleen is deze toets om een of andere reden een stuk breder uitgevallen, en is een topkammetje daar niet lang genoeg voor. Dus toch iets anders verzinnen... En inleg ben ik ook nog niet uit.

    Maar ik heb intussen wel een slagplaatje, met gaten voor de nodige onderdelen:



    De randjes moeten nog schuin, maar het past al wel. Geinige knoppen, niet?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Ik ben er nog niet uit met die toets. Mijn plan was, om de frets in te leggen met dunne strookjes been, gezaagd uit een topkam. Dat had ik met mijn eerste poging ook gedaan, en dat werkte best. Alleen is deze toets om een of andere reden een stuk breder uitgevallen, en is een topkammetje daar niet lang genoeg voor. Dus toch iets anders verzinnen... En inleg ben ik ook nog niet uit.

    Maar ik heb intussen wel een slagplaatje, met gaten voor de nodige onderdelen:



    De randjes moeten nog schuin, maar het past al wel. Geinige knoppen, niet?
    Zijn dat zeeppompjes ?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht

    Dan zou je haast denken dat het al flink opschiet! Het mag hier en daar nog iets netter, en ronder, maar de basis is er. Die toets gaat nog wel wat tijd in zitten, vermoed ik, maar verder kan ik dan al bijna met eieren in de weer!

    Volgens mij is het tijd om te gaan schuren dan


    Dees ken je wel makkelijk meenemen naar de gitaarbouwbeurs. Lekker compact.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top