Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 6 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 53
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2008
    Locatie
    Erps-Kwerps ( belgië)
    Berichten
    1.683

    Standaard BOSS ES-8 : beoordeling

    Ik heb laatst een topic gestart over de BOSS ES-8 ik had een paar kleinere vraagjes.

    Daar was een forum lid die vroeg om een kleine review te schrijven over dit stukje gear.

    Waarom ik dit gekocht heb.
    • Omdat het midi signalen kan versturen naar mijn strymon pedalen en deze stereo naar mijn twee Meyer amps kan sturen.
    • Omdat ik op deze manier patches kan maken met extreme settings en met 1 druk op de knop kan veranderen van geluid
    • Omdat ik merkte dat ik door mijn langere signaalketen redelijk wat definitie van geluid verloren ging
      Ik merkte onmiddellijk verschil. Mijn versterker klonk veel frisser "punchy'er" .
    • Omdat je de volgorde van de pedalen kunt aanpassen , en dat is echt heel leuk. Zo heb ik nu een patch waar ik een vrij dikke plate reverb een full drive instuur. Dan heb ik die patch zo ingesteld dat als ik een tweede keer op de knop van die patch duw er een delay bijkomt. En dan wordt het helemaal te gek.
      Dit is iets dat ik nu redelijk veel instel. Niet altijd een delay. Het hangt ervan af wat ik nodig heb voor een bepaald nummer

    Dat laatste puntje: ik wist eigenlijk niet hoe ver je kon gaan toen ik de pedaal kocht. Ik was al blij met de aanpassingsmogelijkheden van de volgorde.

    Wat vind ik ervan.
    • Ik ben onder de indruk, het toestel werkt perfect.
      Maar ik heb wel tijd nodig gehad om ermee te leren werken, aanvankelijk waren er problemen.
      Die problemen hadden niets te maken met het toestel maar wel met mijn gebrek aan kennis.
      Ik heb mails gestuurd naar de product support dienst van Boss en van Strymon om wegwijs te geraken.
      Ten eerste wil ik dan toch even zeggen Tech Support van Strymon is subliem; Boss heb ik nog niet gehoord.

      Een van de problemen was dat ik mijn mobius moest kunnen bypassen omdat ik die natuurlijk niet altijd nodig had. Maar deze was wel aangesloten aan de Big Sky. Omdat deze MIDI gestuurd worden kun je deze apart in en uitschakelen. Daarvoor moet je werken met de continious controls (CC#: 102 VAL: 0)
      Dat was dan opgelost, bleek mijn Strymon Big Sky voor de een of andere reden niet in te stellen zonder dat deze een Delay effect veroorzaakte.
      Daarvoor moest ik de MIDI Clock van de ES-8 uitschakelen, deze had namelijk effect op het Pre-Delay knopje van de Big Sky.

    • Zodra je die eerste euvels overwonnen hebt is het kinderspel. Je leert er heel snel mee werken.
      Er is echt geen latency bij het switchen tussen patches. Dat gaat in principe even vlot als met een gewone pedalenplank zonder switcher. In principe zeg ik wel want eigenlijk is de realiteit dat het sneller gaat. Je hoeft namelijk maar op 1 knopje te duwen. Gedaan met Tapdansen
    • Hierboven heb ik het vooral over de Memory mode van de TS-8.
      Er is ook de manual mode en dat is erg makkelijk op repetities. Daar vervangt de ES-8 eigenlijk gewoon de knopjes van je effectpedalen. Hier sleutel ik aan sounds die ik wil maken; Als ik tevreden ben van een geluid dan ga ik naar de memory modus en stel het gewoon zo in.
    • Ooit zal ik toch een ander bord moeten maken om plaats te hebben een expressie pedaal en een volume pedaal. Eigenlijk gewoon omdat het kan. Nu heb ik het niet nodig en ik ga er op dit moment ook nog niet in investeren.

    Mijn Conclusie.
    Er is 1 nadeel , er is geen set list of song mode. Maar dat is dan ook het enige nadeel. Het is een heel erg uitgebreid toestel. Ik heb het gevoel dat dit de sleutel is om de mogelijkheden van je pedalenplank te openen.
    De prijs: het is niet goedkoop maar het is het wel waard.

    In de gitarist van deze maand stond er ook een review over dit stuk speelgoed. Er werd besloten met: "zeggen dat het een instapmodel zou zijn een grove onderschatting of zelfs een leugen zou zijn. Iets verder stond dan te lezen dat dit toestel op ieder pedaalboard thuis hoort van Beginner tot Pro."
    Daar ben ik het niet mee eens. Dit toestel is niet voor de beginner bedoeld. Dit is een toestel voor gitaristen die op podium staan en gericht gebruik maken van effectpedalen.
    Ik gebruik zelf niet vaak effectpedalen. Mijn Meyers klinken bloedmooi gewoon met een beetje reverb. Maar ALS ik ze gebruik dan ga ik er ook volledig voor.

    Nu kan het zijn dat er iemand gaat zeggen dat je beter gewoon een groot multi-effect koopt daar kun je ook super veel mee instellen. In mijn jonge tijd had je de Boss GT-8. Ik ben nog altijd jong maar ik weet niet welk multi-effect nu gitaarzieltjes aanzet tot GAS
    Dat is dus geen vergelijk. Met een pedalboard kies je zelf al de pedalen die je zelf wil hebben. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je pedalboard is een weergave van wie je bent als gitarist. Maar dat zet ik hier even in de kantlijn.

    Ik zelf heb geen kwaad woord over voor de ES-8. Ik heb mijn pedalenplank al gebruikt voor CD opnames in de studio, geen problemen ondervonden. Moest ik op iets stuiten waarmee ik toch minder blij zou zijn laat ik het zeker weten.

    Ik zet hier nog eventjes wat foto's bij van mijn bord. Mijn amps , mijn eerste zelfgebouwde cab ( daar had ik misschien ook beter een bouwverslag van gemaakt, ik ben er zo drie aan het maken)

    Mijn keten :
    gitaar - mini cry baby - Keeley Compressor Pro- [ES-8] - Full Drive 2 mosfet- Tube Screamer 808 HW - T-rex mudhoney - White Atom Fuzz - POG2- Boss DD3 - Mobius = Big Sky = [ES-8]- Clean Boost. - Meyer






  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ok bedankt , goede uitgebreide review . Een uitstekend apparaat als ik het zo bekijk . En dat van die songlist , ik heb dat nooit zo als een probleem ervaren

    groeten

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard BOSS ES-8 : beoordeling

    Fijne review! Boss heeft inmiddels ook een kleiner broertje, de ES-5.

    De Musicomlab heeft idd "songmode" maar aangezien ik soms binnen één song 4x vam pedalen/settings wissel, heeft dat mij uiteindelijk niet over een streep kunnen trekken.




    Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
    Laatst gewijzigd door the sure thing; 27 maart 2016 om 20:00
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  4. #4

    Standaard

    Goed om te horen dat 'ie bevalt

    De ES-8 lijkt mij ook wel wat. Ik heb hem nu niet nodig, maar ooit komt er een dag... en op die dag zal ik onthouden dat deze ook een fijne display heeft
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Tja, ik was er al bang voor, maakt de keuze er niet makkelijker op....

    (Prima review trouwens!)

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 januari 2008
    Locatie
    Erps-Kwerps ( belgië)
    Berichten
    1.683

    Standaard

    Dank u voor de appreciatie , ik ben blij dat er toch een paar mensen iets mee zijn.

    De Display daar heb ik verder eigenlijk niets over gezegd en daar valt ook wel iets over te vertellen.

    Er zijn 2 manieren om te kijken welke pedalen je in een bepaalde patch hebt aanstaan.
    Je drukt op manual mode dan lichten de pedalen in de patch rood op.

    Maar je kunt ook kiezen welke informatie de display weergeeft.
    De setting waar de pedalen aangevinkt worden die in de keten staan vind ik persoonlijk erg handig.

    Je kunt ook namen geven aan patches. Dat lijkt veel gedoe , en eigenlijk is het dat ook maar ik vind het toch nuttig.
    Zo heb ik voor bepaalde nummers specifieke pre-sets die geef ik dan de titel van het nummer als naam.

    Ik ben ook naar bank 10 gegaan , daar ben ik mijn patches beginnen maken voor mijn muziek . Van bank O tot 9 heb ik banken gereserveerd gewoon om leuke settings in op te slagen die ik later nog kan gebruiken.

    Je hebt zo veel banken dat je niet te zuinig hoeft te zijn

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Kan je, als je een preset oproept, ter plekke pedalen BINNEN de preset aan- en uitschakelen?


    Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Kan je, als je een preset oproept, ter plekke pedalen BINNEN de preset aan- en uitschakelen?


    Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
    Zijn er loopers die dit kunnen dan?, zonder eerst een vorm van 'manual' te selecteren...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Ja de Voodoolab PX-8 kan dit. Je roept een preset op en daarna kan je on-the-fly pedalen aan en uit zetten. Deze switcher staat op mn verlanglijstje maar is ook zo fucking duur.




    Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door the sure thing Bekijk bericht
    Ja de Voodoolab PX-8 kan dit. Je roept een preset op en daarna kan je on-the-fly pedalen aan en uit zetten. Deze switcher staat op mn verlanglijstje maar is ook zo fucking duur.




    Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
    Wat ik zo snel even begrepen heb, is dat je dan max. 4 loops 'on the fly' beschikbaar hebt, voor 5 t/m 8
    moet er (tussendoor) even 'gebankt' worden, maar goed daar zou ik zelf al een heel eind mee komen..

    Maar voor zover ik de MIDI implementatie begrepen heb, (wederom ff snel...) stuurt de PX-8 zelf geen
    PC of CC messages uit, oftewel, zonder externe MIDI controller kun je die fijne Strymons uit hun
    voorbeeld filmpje slechts aan/uit zetten.... (pfff, zal toch niet? zelfs zo'n joyo kan dat volgens mij..)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top