Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 28
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Er is sowieso iets mis in de schakeling, D3nnis. Je zou in het achterste standje inderdaad alleen de brugpickup moeten horen. Sowieso is het vrij onduidelijk omdat de mic niet direct op de speaker gericht is (en afhankelijk van de mic is dat misschien ook beter)

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    hoe heb je het nu aangesloten?
    Zo (hier zit de oude pickup er nog in):


    Ik zal morgen proberen er een schema van te tekenen.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Er is sowieso iets mis in de schakeling, D3nnis. Je zou in het achterste standje inderdaad alleen de brugpickup moeten horen.
    O je bedoelt dat er een "lek" is waardoor het neck element ook in brugstand (mede) te horen is.
    Niet eens aan gedacht, slim!

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    O je bedoelt dat er een "lek" is waardoor het neck element ook in brugstand (mede) te horen is.
    Niet eens aan gedacht, slim!
    In de brugstand is het geluid nou net veel zachter en 'radio-achtig'. De neckstand klinkt nu heel vol !
    Ik zal controleren of er nergens contact gemaakt wordt met de koperen shielding in het gat. Daar zit nu een aarding op gesoldeerd, dus als er contact zou zijn dan zou er toch gewoon kortsluiting optreden, en er géén geluid te horen zijn, of alleen een brom ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 19:46

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.463

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    In de brugstand is het geluid nou net veel zachter en 'radio-achtig'. De neckstand klinkt nu heel vol !
    Ja, maar als de neckdraden "verkeerdom" zitten ten opzichte van het halselement dan wordt het geluid heel dun.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    In de brugstand is het geluid nou net veel zachter en 'radio-achtig'. De neckstand klinkt nu heel vol !
    Ik zal controleren of er nergens contact gemaakt wordt met de koperen shielding in het gat. Daar zit nu een aarding op gesoldeerd, dus als er contact zou zijn dan zou er toch gewoon kortsluiting optreden, en er géén geluid te horen zijn, of alleen een brom ?
    Kortsluiting krijg je alleen als de lead en de aarde van dezelfde pickup bij elkaar komen. Als de lead van de brug en de aarde van de hals bij elkaar komen (en de lead van de hals doodloopt op de schakelaar, want niet geselecteerd), dan krijg je een niet-geaard uit-fase geluid.

    Als je met een schroevendraaier (of gewoon met een snaar, trouwens) aan het halselement zit, komt daar dan geluid uit?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Ja, maar als de neckdraden "verkeerdom" zitten ten opzichte van het halselement dan wordt het geluid heel dun.
    Ik heb niet gekeken welke draad van de pickup waar zit aangesloten. Ik dacht: wit is wit, en zwart is zwart. Kan ik ze gewoon eens om proberen te draaien ? Mol ik daar niks mee ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 20:09

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Kortsluiting krijg je alleen als de lead en de aarde van dezelfde pickup bij elkaar komen. Als de lead van de brug en de aarde van de hals bij elkaar komen (en de lead van de hals doodloopt op de schakelaar, want niet geselecteerd), dan krijg je een niet-geaard uit-fase geluid.

    Als je met een schroevendraaier (of gewoon met een snaar, trouwens) aan het halselement zit, komt daar dan geluid uit?
    Ja, bij allebei de elementen, in iedere stand.

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    het kan hoe dan ook geen kwaad om te proberen, zeker als je de elektronica niet beschadigt.

    Maar let wel: als je alleen die twee hebt verwisseld, zou je alleen in de tussenstand de pickups parallel uit fase hebben.

    Daarnaast kan het trouwens nuttig zijn om gewoon wat te experimenteren. Gitaar ingeplugd, versterker aan, draadjes tegen elkaar en luisteren welk geluid eruit komt. Desnoods alles from scratch solderen.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Daarnaast kan het trouwens nuttig zijn om gewoon wat te experimenteren. Gitaar ingeplugd, versterker aan, draadjes tegen elkaar en luisteren welk geluid eruit komt. Desnoods alles from scratch solderen.
    Tja, da's een beetje het probleem. Ik laat de gitaar liever met rust, is een '71 in vrijwel originele staat. Ik zag trouwens dat dat voor het soldeerwerk zeker niet geldt, dus het is een optie ...
    Ik zal om te beginnen de draden eens verwisselen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top