Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Fender Nocaster '51 neck pickup in Telecaster '71

    Ik heb een Fender Nocaster '51 neckelement 'over'. De bridge pup gaat in een gitaar die ik aan het bouwen ben, en de Nocasters zijn alleen als set van twee te koop, vandaar. Verder staat er hier een Fender Telecaster uit 1971 in de oorspronkelijke staat (op de lak en een refret na). Ik ben daar heel tevreden mee; de brug pickup klinkt geweldig twangy. Het halselement gebruik ik maar zelden, want dat klinkt eigenlijk nergens naar. Blubberig en slap.

    Logische vraag voordat ik voor niks aan het solderen sla: denken jullie dat de Nocaster neck pickup een flinke verbetering van het geluid van de '71 zal geven ?

    Ik kan natuurlijk de gitaar met twee soldeertjes snel weer in de oude staat terugbrengen.





    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 maart 2016 om 15:11

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Verbetering is een subjectief begrip maar de nocaster zal wat voller en minder "blubberig" zijn dus ja, in die zin wel.
    Ik heb een omgekeerde swap gedaan (nocaster brug in een '73 tele) en op de een of andere manier lukte het niet kwa polariteit de tussenstand aan de praat te krijgen. Ik postte het probleem hier maar niemand kon dat verder oplossen dus ik heb in de neck ook een nocaster gezet. Maar misschien heb jij er totaal geen probleem mee.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Ik heb net een tele assemblage afgewerkt en daar heb ik eens een setje nocaster 51 pick-up's in gestoken.
    En voor mij zijn dit één van de best klinkende pick-up setjes die fender in huis heeft.
    Ik vind ze mooi strak in de bassen klinken, helder maar niet 'te' schel.
    En voor een vintage output pick-up werken ze erg goed met pedaaltjes.

    Enige "kleine" minpuntje vind ik dat de brugpickup geen staggered poles heeft, waardoor de B snaar soms nogal uitschieters heeft qua volume, vooral in het tussenstandje.
    Maar aangezien jij alleen de neck pickup zou gebruiken doet dit niet ter zake.

    Ik ben er in ieder geval erg tevreden over en zou ze zeker aanraden aan iemand die zijn tele een beetje wil opwaarderen.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ok bedankt ! De brug pickup gebruik ik wel, in een zelfbouwproject (de Rustkaster).

    Net even de '71 open gemaakt.





    Waar is dat losse draadje voor ??? Aarding ?



    Ik zie net dat ik er ooit een shielding van koper in heb gemaakt. Daar zit een leeg dotje soldeer op. Zou daar dat losse draadje aan vast gezeten hebben ?

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 23 maart 2016 om 15:40

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Veel kans op dat het daarvan komt ja.
    Het is in ieder geval een aardings draad.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deefke666 Bekijk bericht
    Veel kans op dat het daarvan komt ja.
    Het is in ieder geval een aardings draad.
    Ok ! Die zit al lang los dan, zo te zien. Niks van gemerkt in het geluid, of brom of zo. Ik zal 'm weer vastsolderen iig.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik heb net het Nocaster neck element in mijn oude '71 Telecaster gezet. Dat klinkt echt geweldig ! Ik heb het gewoon precies op dezelfde manier aangesloten als het oude element. Probleem is nou alleen dat het brug element totaal niet meer klinkt; het is nou net alsof het geluid uit een transistorradio komt. Het heeft ook ineens veel minder volume dan de neck pickup. De brug pickup klonk daarvoor als een klok: veel volume en prachtige 'twang'. Ik speelde altijd met alleen dat element aan, maar dat klinkt nu dus echt belabberd.

    De hele zaak in mijn '71 is trouwens totaal anders aangesloten dan op het schema dat bij de Nocaster set zit.



    Wie weet wat ik fout doe, of hoe dat komt ? En vooral: hoe ik het oplos ?







    Hier een snel filmpje, met eerst het neck-element, en dan het brug-element. Ik hoop dat je kan horen wat ik bedoel.

    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 28 maart 2016 om 16:56

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Moeilijk te beoordelen op afstand, maar het lijkt te klinken alsof hij nu uit fase met het halselement staat, ofzo.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    hoe heb je het nu aangesloten?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Moeilijk te beoordelen op afstand, maar het lijkt te klinken alsof hij nu uit fase met het halselement staat, ofzo.
    Dat kan toch eigenlijk niet, omdat in het filmpje eerst 100% neck, en later 100% brug te horen is?
    Uit fase heb je alleen in combinaties last van.

    Zonder even te weten wat er aan de hand is, zou ik eens checken of er niet ergens iets contact maakt wat geen contact hoort te maken, op de switch of zo (omdat daar het soldeerwerk heeft plaatsgevonden)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top