Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard Nieuw basje: 1978 Fender Musicmaster/Mustang conversion

    Ola!

    Ik heb hem al een tijdje in huis maar hij is nu eindelijk gebruiksklaar en mag dus geshowed worden!

    Ik ben sinds 2 jaar wat serieuzer gaan bassen ook en daar past natuurlijk ook een wat serieuzere bas bij (amp ook trouwens ), de China waaibomen houten jazz kopie voldoet toch niet.
    Van huis uit ben ik een gitarist en ook niet zo groot, na een keertje rondkijken en proberen bevielen de shortscale basjes wel erg goed eigenlijk, gave sound en qua bespeelbaarheid een slagje comfortabeler dan medium en longscale. Misschien een beetje laf, maar goed i love it!

    Gevallen voor de Fender Mustang, het liefst een japanner of een oude USA maar ja, zie maar eens aan 1 van beide te komen voor een goede prijs. Ik kon wel voor een zeer leuke prijs een USA Fender Musicmaster ophalen, beetje googlen, blijkt het kleine broertje te zijn van de Mustang, waar je met kleine moeite een leuke mustang-achtige van kan maken. Ook een shortscale, body heeft dezelfde vorm als de vroege mustangs (slab zonder contouren) en een heerlijke hals.

    Snel die Musicmaster uitproberen en testen maar, fijn basje, paar maanden zo mee gespeeld om te kijken of ik een shortscale wel echt fijn vind voordat we gaan klussen. Dat was dus zeker het geval! Tijd om onderdelen te bestellen dus. De bas had overigens al ooit een niet al te mooie refin gehad (bucklerash plek achterop wordt na elke repetitie groter....), en een fijne mat geschuurde hals, voelt echt heerlijk!

    Hoe zag hij er eerst uit (niet de mijne maar zelfde slagplaat en kleuren)


    Ik ben iets korter door de bocht gegaan ivm budget en moeite, ik heb uiteindelijk de gitaar niet string through gemaakt nog en de brug van de musicmaster zit er dus nog op.
    Wat ik wel heb gedaan:
    - Mustang slagplaat
    - Mustang controlplate
    - Jazz bass knoppen (vind ik fijner aanvoelen)
    - Nordstrand NM4 pickups met squier mustang kapjes (zaten eerst ook squier pickups in maar die voldeden niet)
    - Flatwounds!

    Het resultaat is echt een heerlijke bas, speelt goed, mooi compact en echt een monsterlijke sound, dikke zware maar goed controleerbare thud, beetje precision lite qua geluid en feel.
    Een stuk completer qua sound dan in de musicmaster vorm vind ik, het laag is veel steviger, mids en hoog is ook ronder en hij klinkt een stuk meer together waar die musicmaster pickup (eigenlijk een strat pup onder een zwart kapje) wat meer braakte en spuugde. Wel erg lekker voor vunzige garagepunk maar ik wilde iets veelzijdigers gezien ik niet van plan ben net zoveel bassen als gitaren te kopen .
    Het oplettende oog ziet dat niet alle schroeven in de slagplaat zitten, dat ging helaas niet door de musicmastic routing die in de body zat, die is net iets anders dan die van een mustang. Ik heb ook met de bovenfrees een net gat moeten frezen voor de mustangpups.



    Hij heeft overigens nog wel een keer een refret nodig vind ik, maar goed, de originele fretten zitten er nog in en zo te voelen is de bas aardig gebruikt in zijn leven.

    Het resultaat:





    En net klaar van alle actie afgelopen zaterdag:


    Ik gooi hem live trouwens door een TC Electronic BH250 over een Kustom 2x10, draagbaar, compact en klinkt met de tweeter uit bijzonder lekker! Ook hard genoeg voor de meeste kroegjes, groter dan dan gooi ik hem toch via de DI uit op de amp over de PA.
    Laatst gewijzigd door Lexvandoef; 16 maart 2016 om 10:25
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  2. #2

    Standaard

    netjes !

  3. #3

    Standaard

    ziet er een stuk leuker uit zo, maar belangrijker dat ie beter klinkt, plezier ermee!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 februari 2014
    Locatie
    stadje aan een rivier en tussen de fruittelers
    Berichten
    1.598

    Standaard

    Errug leuk.. lekker eens weer eens een gecustomized instrument en niet van dat benauwde....
    een aap die wel bananen eet speelt vals

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Cool. Ook leuk dat je gewoon zelf de bovenfrees gepakt hebt en dit oudje te lijf bent gegaan.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Thnx guys!

    @MikeD en TR, ja joh, het zijn ook maar gewoon gitaren , die mogen best gebruikt worden. Bovendien, deze kwam toevallig op mijn pad voor heel cheap (325e) en hoewel ik dolgraag een ouwe mustang wilde vond ik het het prijsverschil van ongeveer 1000-1200e (als het niet meer is....) niet waard... Dan ga ik zelf wel aan de slag . En het heeft zeer zeker wel wat, een instrument waar je zelf ook je ziel en zaligheid in gelegd hebt!
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 januari 2008
    Locatie
    Neerpelt
    Berichten
    3.793

    Standaard

    Coole bak Lex!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Errug smaakvolle bas.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.322

    Standaard

    Yep, leuke bas, en door mij niet van een Mustang te onderscheiden zo.
    Moet er ook weleens aan denken, om dezelfde redenen als jij kom ik dan bij een Mustang uit.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 juli 2005
    Locatie
    Delft
    Berichten
    9.482

    Standaard

    Thnx guys!

    @Tupelo, als je er over denkt een bas te halen kan ik je iets zoals dit van harte aanraden, mojo en nog eens mojo!
    Band: Hot Funk Sundae - Funky Covers

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top