Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 49
  1. #1

    Standaard toonladder oefenen????

    Ondanks ik nu in mijn 3de jaar gitaarles zit en dat best goed vlot. blijf ik met een gemis zitten. Ik begrijp er nog steeds niet veel van, leer de grepen uit mijn hoofd.

    Mijn echtgenoot speelt al 30 jaar ofzo , maar is autodidact , en speelt niet met mij samen en weet wel meer . Hij zegt dat hij mij geen les wil geven, hij helpt me dus soms even uit de nood, en that's it!

    Ik ken namen van akkoorden grepen, die hij nooit gehoord heeft en als hij de muziek hoort weet hij hoe hij dat speelt, of het dan dat akkoord is??

    Nu denk ik erover om toonladders te gaan oefenen om meer voeling te krijgen ook met toonhoogtes en het hoe en waarom van toevoegingen. Als er nu in de les gesproken word over grondtonen en waarom er een 7 bijkomt en waar etc, gaat dat in mijn hoofd nergens landen.
    Mijn eerste jaar heb ik ergens anders gedaan dus mogelijk zit ik met een hiaat.
    Mijn vraag dus hier... Helpt het mij om toonladders te gaan oefenen of niet?
    Of wat zou ik dan nog kunnen doen?

    Alvast bedankt om mee te denken en te antwoorden

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Het oefenen van toonladders is essentieel om muziek te begrijpen en om solo'tjes te leren. Die toonladders kun je uitbreiden door ze bv in triolen te gaan spelen en met name in een 12-matig bluesschema, kun je er daarna vrolijk op los soleren

  3. #3

    Standaard

    Toonladders oefenen is niet verkeerd, maar wel verstandig om te weten waarom je dat doet. Als je het over akkoordbenamingen vanuit pop en jazz hebt ook nuttig om de majeur en mineur toonladders te kennen.

    Begrip en kunnen spelen zijn dan weer twee verschillende dingen. Vergeet de oren niet!

    Grepen uit je hoofd leren is prima. Wat je kunt doen om wat meer grip te krijgen is een plaatje tekenen van de greep, en niet alleen de noten in te vullen, maar ook de toonladdertrappen. Je ziet dan waar welke trap van het akkoord zit. Hoe het met toevoegingen werkt wordt dan ook vrij snel een stuk duidelijker.

    Wil je je bezighouden met chord substitution is het eigenlijk ook vrij essentieel dat begrip te krijgen. Dat barreetje over de hoogste 3 snaren kan nogal wat verschillende akkoorden zijn, terwijl het maar één greep is. Daarvoor moet je inderdaad eens kijken welke toonladdertrappen je eigenlijk speelt, en dat kan weer alleen als je ook toonladders meeneemt.

    Tegelijkertijd zijn er ook mensen die gewoon horen dat het kan, en zich er niet druk om maken waarom of hoe. Maar vanuit kennis en begrip kom je er sneller.

  4. #4

    Standaard

    Kom je toevallig naar de Noorder gitaardag? Zou hier best iets mee kunnen tijdens de workshop.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ik speel ook al veertig jaar, nooit les gehad, ken de namen van wat akkoorden maar zodra het over 7's of 9's gaat haak ik af. Speel meestal gewoon met de muziek mee, even zoeken en een beetje aanklooien en dan klinkt het meestal wel. Ben nu een jaar of zo met de bluesladder bezig maar echt snappen doe ik het niet, alles gaat nog steeds op gehoor dus mijn oren weten wanneer mijn vingers een of twee of drie frets verder of terug moeten, ik niet.

    Eerlijk gezegd word ik knettergek van het gebrek aan logica in de muziektheorie. Je hebt zeven noten en die liggen nu eens een, dan weer twee frets van elkaar af, maar dat kan ook zomaar ineens anders zijn want dan staat er een hekje bij. Dan heb je nog een 1-5-7 schema wat iets doet, maar dat kan ook de andere kant op.
    En soms zit een blue note hier, dan weer daar, afhankelijk van of je dorisch of myxomatosisch fröbelt, tenzij je melodielijn omlaag loopt want dan is het geen zus maar een bes. Of zo. Kierewiet wor k r van.

    Dus ja ik oefen wel de bluesladder. Nee ik snap er niets van. Ja het helpt me wel, want die ladder zit steeds beter in mijn vingers. Maar als iemand zegt "een bluesje in D" dan kijk ik eerst de zaal rond, zie ik haar niet dan ga ik rekenen op het fretboard. En als ik dan een solo speel en ik maak een fout dan doe ik dat gewoon nog een keer want dan lijkt het of het expres zo hoort.

    Heerlijke hobby.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Oh ja, en een B akkoord speel ik nooit. Raar ding, heb er niets mee.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Midwolda Bekijk bericht
    Oh ja, en een B akkoord speel ik nooit. Raar ding, heb er niets mee.
    Logisch, dat hebben de meeste van ons.....

  8. #8

    Standaard

    Doet me denken aan die keer lang geleden dat ik een bandje tegenkwam die een nummer speelde wat ik ook speelde. Dus ik zeg dat tegen die gitarist. Hij antwoordde: "jaa, maar wij spelen het met een B mineur"....
    Whoeehaaaa

    Jimi Hendriks!


  9. #9

    Standaard

    Oei Oei Ok naar wat ik hier lees is het zinvol maar ook heel moeilijk om alles te leren begrijpen. Zinvol echter wel om de toonladders te gaan oefenen. Of ik daarmee begrip en grip erop krijg is dus nog af te wachten... Jullie praten over dingen die ik nog nooit hoorde!!
    Wat ik nu ken en kan is de basis, de-7, de m7, de sus-4, C-D-F maj7 , Cadd9 Dsus2, en een aantal barree akkoorden B, Bm, Cm, C#m, Fm, F#m.

    A-B-C-D-E-F-G in barree en dan ook de mineur en 7 vorm in barree die duid ik dan aan als bv A =5E.. en bvb Dadd4add9 onthoud ik als C+2 dus C akkoord 2 fretten doorschuiven, er was een uitleg geweest maar helaas( of gelukkig?) was ik er die les niet, anyway die uitleg houd ik niet vast in mijn hoofd, de greep redelijk wel.


    Het hoe en waarom blijkt dus voor meerdere mensen de grote vraag!

    Midwolda, het B akkoord is idd moeilijk , ook voor mij. als je het niet speelt wat speel je dan ? als je naar 7E gaat is een behoorlijk eind schuiven om weer terug te gaan naar bv E of A of C of G of pak je dan die gewone akkoorden allemaal in barree om de B op 2A te ontwijken?

    Joost, Triolen???? blijkbaar nog te ver voor mij...

    Maxdb, ik volg het grapje niet helemaa,l hoe speelden jullie dat dan?? moeilijker nog ??

    Harald, ik ben van Belgie en ik zoek het niet om zover te rijden
    Plaatje van akkoord heb ik wel , echter geen idee hoe ik me daar de toonladder bij zou kunnen voorstellen, ik zal ernaar gaan zoeken...
    ik heb wel een copie van de gitaarhals en waar de noten op de snaren zitten tot en met de 12de fret
    Kun je me aan een link helpen waar ik zoiets kan vinden??dus gitaar akoord + toonladder??

    God zij dank heb ik geen last van de collector disease, ik heb nu eindelijk 1 top gitaar Takamine TLE-D1, waaraan ik reeds erg gehecht ben. ik kan me dus helemaal toeleggen op het 'leren' spelen..
    Aan de ene kant denk ik ach wat maakt het uit dat je de theorie niet snapt.
    Aan de andere kant ben ik bang dat het voor mij een struikelblok gaat zijn, omdat ik niet het gevoel heb wat velen van jullie wel hebben. Je hoort waar je toon zit op je gitaar, je vingers gaan er automatisch heen!! Ik heb wel gevoel voor ritme en dans en ik kan in klei werken en weet hoe ik uit steen een vorm kan maken, maar met muziek dus niet!

    Intussen zit ik ook met wat overbelasting op mijn armen, dus wat theorie bestuderen kan geen kwaad op dit moment

    tot zover al hartelijk dank en voor meer hulp blijf ik hier terugkomen om te kijken hoor
    Laatst gewijzigd door jantjec; 7 maart 2016 om 20:19

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.517

    Standaard

    Ik snap iets niet. Je weet wel hoe je een Cadd9 speelt maar niet dat een G#m gewoon een Em is met een barre in het vierde vakje?

    De theorie is pure logica en je begint dus bij de basis, als je gelijk de diepte ingaat wordt het lastig om overzicht te houden.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top