Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Double neck wiring

  1. #1
    Junior Member
    Geregistreerd
    18 april 2015
    Berichten
    3
    Blog Entries
    2

    Standaard Double neck wiring

    Probleem met de schakeling van een dubbel nek gitaar.

    Ik heb van een Squier Tele en Strat een dubbel nek gitaar gebouwd maar kom er kwa schema niet uit. De bedoeling is om 1 master volume en 1 master tone toe te passen voor beide helften. Hiervoor gebruik ik het originele Tele gedeelte. De volume en tone knoppen van de strat zijn losgesoldeerd van de 5-standen schakelaar, de elementen blijven aangesloten zoals origineel.
    Beide element schakelaars zijn via een 3-weg toggle switch (nekkeuze schakelaar enkelvoudig enkelpolig on-off-on) geschakeld naar de volume pot. De aarding van alle componenten is gemeenschappelijk.
    Als ik de gitaar nu aansluit werkt de strat in alle 3 de standen vand de nekkeuze schakelaar, zelfs in de off stand. Verder werkt de tele elementschakelaar ook niet als verwacht: in alle standen staat het neck element aan ondanks dat de aansluitingen ongewijzigd zijn.
    Het gekke is dat tijdens het doormeten met een multimeter alles lijkt te kloppen maar zodra aangesloten op de versterker anders uitpakt.
    Kortom ik weet het even niet meer. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
    Ik probeer nog het schema te uploaden.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Gaaf project! Een schema zou inderdaad helpen. Post ook eens een foto van de gitaar.
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Me thinks dat dit de wiring is. En je symptomen zijn iets wat ik ook eens heb voorgehad, wat te maken had met aarding van de switches. De ON-OFF-ON schuifschakelaar (Douple Pole Triple Throw) is dezelfde als die van de Mustang, dus die heb ik wat aangepast (de gitaar die je niet gebruikt wordt geaard. Er loopt geen aardedraad van de telecaster pickupswitch naar de potmetermantel, dat komt omdat de switch geaard wordt via de metalen montageplaat waar gans die reutemeteut op zit. Heb je een losse switch (lees: zonder metalen montageplaat), moet je die aardeverbinding wel leggen.

    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik heb bij de bouw van mijn Twin King ook hele tijd gesukkeld met electronica. Ik herinner me dat het vooral een aarde-verhaal was, wat juist weet ik niet meer. het feit dat de twee gitaren ook tegelijk ON geschakeld moesten kunnen worden maakte het ook complexer.

  5. #5
    Junior Member
    Geregistreerd
    18 april 2015
    Berichten
    3
    Blog Entries
    2

    Standaard


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Peter, je album linken kan niet in IMG tags, wel de foto's apart... Zo dus:




    Fraaie gitaar, maar je hebt de foute switch om te switchen tussen de twee halzen (als je ze beiden uit wil hebben in de middenstand), en de switch is ook niet geaard. Wil je aan-uit-aan, moet je een DPTT switch hebben (eentje met 4x2 terminals), met andere schakelaars gaat het niet, omdat die al inwendig gehardwired zijn (of constructietechnisch zo zijn gemaakt) om in de middenstand ook aan te staan, met een mengsignaal van beide uitersten.
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  7. #7
    Junior Member
    Geregistreerd
    18 april 2015
    Berichten
    3
    Blog Entries
    2

    Standaard

    Allen bedankt voor je commentaar en m.n. Mr. Fingers voor de duidelijke uitleg.
    Ik ga de juiste schakelaar op de kop tikken en het resultaat melden

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    deze zou ook moeten werken, mocht je geen schuifschakelaar willen:

    http://www.ebay.com/itm/DPDT-On-Off-...MAAOSwyQtVlSYB
    (zijn inwendig zo bedraad dat ze aarden in de middenpositie (en daardoor kan het dus in een 2x3 ipv een 2x4 layout).
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top