Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 2 van 28 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 271
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.459

    Standaard

    De charme van cassette was DAT het niet pretentieus was. Het was bovendien goedkoop en simpel. Het creëerde zijn eigen lofi underground van zelftapers en garagebands die door de bovenwereld niet te negeren werd, platenzaken verkochten die cassettes en bladen gingen ze reviewen naast producten van platenmij's.

    Digitaal heeft die pretentie wel want in principe gebruik je dezelfde software als de dure recordingstudio's. Dat verschil is er natuurlijk nog steeds alleen kan je je daarop niet meer beroepen voor de consument. En al helemaal niet als je het zelf ook roept.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #12
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara Bekijk bericht
    Ik vind het altijd zo grappig dat gitaristen uren kunnen leuteren over de invloed van (o.a.) gitaarkabels op je toon en dan kiezen voor opnames vast te leggen op tape
    Ik heb onlangs een professionele tapemachine verkocht uit begin jaren 60, die 76cm/sec draait en volspoor stereo op 1/4 inch tape. Dat klinkt echt wel heel erg dicht bij het brongeluid hoor. En je zou eens moeten werken met een Studer A 820 op 1/2" tape, je mening zou enorm veranderen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton Bekijk bericht
    Een cassette is van zeer matige kwaliteit. Een bandrecorder is bijna gelijk aan de oorspronkelijke opname maar een cassette is dat niet. Vanaf de dag dat ik digitaal opnamen kon maken zijn cassettes meteen de deur uit gegaan.

    Het probleem van de cassette is de bandloop en de uitwisselbaarheid tussen verschillende decks, maar een Nakamichi 585 klinkt zelfs beter dan de meeste consumenten open spoelen recorders en dat was een enorme prestatie voor een cassettedeckje.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #13

    Standaard

    Analoog en digitaal. Het blijft bij ons gitaristen altijd een mix van beiden!

    Ik heb mijn Technics RS-BX606 3 Head DD Quartz Direct Drive Cassettedeck nog steeds in de kast staan. En top deck, één van de laatste modellen van Technics. Analoog maar digitaal aangestuurd. Kan niet beter toch :-)

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.586

    Standaard

    Dat geleuter over bandcompressie heb ik nooit begrepen. Je wilt toch dat het klinkt als het origineel?
    Sowieso, digitaal of analoog, persoonlijk maakt het mij niet uit, als het maar goed klinkt.

    Nakamichi....... those were the days. Als puber menig spaarcentje opzij gezet om een Dragon te kunnen kopen.

  5. #15

    Standaard

    Ligt ook een beetje aan het apparaat en toepassing. Ben jij een surf gitarist : doen moet je gewoon een stand alone reverb hebben. Gebruik je het subtiel dan volstaat zon beetje alles. Vandaar dat die grote studio plates bijna zijn verdwenen. Plate reverb wordt ( behalve in de jaren 80) subtiel toegepast.

    Dan heeft niemand zin om zon kast neer te zetten als je het toch niet hoort in de opname.

    Qua delay. Zijn we denk ik op het punt gekomen dat je met digitale pedalen, de analoge sound volledig kan nabootsen. En superheldere digitale delay kan ook het gewenste effect hebben.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.904

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dml Bekijk bericht
    Dat geleuter over bandcompressie heb ik nooit begrepen. Je wilt toch dat het klinkt als het origineel?
    .
    Waarom niet? Men gebruikt zowel gitaarpedaal-compressors voor een specifieke sound (denk aan country en funk) en idem met studiocompressors. En tape-compressie is daar ook een mogelijk voor.
    En ja, ik zou tape-compressie vermijden als ik Diana Krall of Sarah Brightman zou opnemen, maar Motörhead of Peter Pan Speedrock? Alsjeblieft niet te clean zeg.

    Bepaalde studiocompressors hebben de eigenschap de totaalmix te kunnen voorzien van 'glue', wat het vaak een meer afgeproduceerde totaalsound kan geven. Mede daarom dat er ook nog een SSL G-series (clone) mixbus-compressor op m'n verlanglijstje staat. (Naast een paartje Distressors en 1176's)

    Overigens, ik las op een Nederlandse audio site wel een interessant punt waarom het (nagenoeg) onmogelijk is om met een digitale plug-in een Urei 1176 (of 1178 ) te kunnen nadoen:
    In theorie is het eigenlijk ook niet mogelijk om een 1176 als plug-in na te bouwen. Als voorbeeld neem ik de attack tijd van een analoge 1176, welke op z’n snelst 2 microseconde is (0,02 milliseconden). Digitale audio sampled met bijvoorbeeld 96kHz, wat betekend dat er 10.41 microseconde tussen de samples zit en dus zou de plug-in tussen 2 samples in moeten werken, wat natuurlijk niet kan. Dit is natuurlijk een voorbeeld en ik ben benieuwd of er nog meer aspecten zijn van de 1176 welke niet na te bouwen zijn?

    (link: http://audiotechniek.com/urei-1176/ )

    Maar goed, ik ben dus wél voorstander van tape-compressie en heb dit ook ervaren in het verleden. 128kbs mp3 opgenomen op m'n Philips N4522 (de helft langzamer als Han's voorbeeld (38cm/s ipv 76), maar ook een true 2-track, 1/4"tape) en verdomd, dat mp3tje klonk daarna wel beter, want in het rood gejaagd met de nodige verzadiging.

    De enige reden dat ik ProTools in de studio zou overwegen is als ik commercieel zou gaan en ik zou zonder ProTools (teveel) klanten verliezen/mislopen. Waarmee ik overigens niet zeg 'al het digitale is fout', maar zoals ik meen Fletcher (REP, ex-Mercenary Audio) ooit eens zei:
    "ProTools is to audio what KFC is to chicken".
    Laatst gewijzigd door Speeddemon; 6 maart 2016 om 11:56
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  7. #17
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Ik heb laatst nog een interview gelezen waarin diegene stelt dat je bandcompressie nooit kunt simuleren met een studio compressor . Een digitale recorder gecombineerd met een studio compressor kan volgens hem nooit hetzelfde resultaat opleveren

  8. #18
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Maar als we het dan toch over analoog versus digitaal hebben . Het schijnt dat de Boss CH 1 chorus ooit analoog is geweest en vanaf 2001 digitaal is

    Kent hier iemand beide versies , en zo ja hoor er veel verschil tussen ?

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Ik heb een paar jaar opnamen gemaakt met een meneer die graag wilde zingen en die kwam met CD's uit Amerika waar allemaal instrumentale versies op stonden van bekende hits en dat was heel goed gemaakt.

    Ik zette die basistracks dan op twee sporen van de Otari MX80 (twee inch 24 sporen tapemachine welke 38 en 76 cm/sec draait) en altijd vond ik dan die basistracks lekkerder klinken, alsof ze waren doorgesmeerd.

    Analoge tape doet iets met geluid wat we fijn vinden, maar vergis je niet; een twee inch studiotape kost al 345 dollar en op 76 cm/s is die in 16 minuten vol.

    Analoog is mits professioneel en goed afgeregeld een heel fijn medium, maaar hardstikke duur geworden en dus gaat iedereen digitaal want dat kost bijna niks meer.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.325

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rick trodat Bekijk bericht
    (...)

    Qua delay. Zijn we denk ik op het punt gekomen dat je met digitale pedalen, de analoge sound volledig kan nabootsen. En superheldere digitale delay kan ook het gewenste effect hebben.
    Volledig mee eens.




    Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top