Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 1 van 28 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 271
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard Analoog versus digitaal

    Voorop gesteld: ik word niet gehinderd door enige technische kennis, maar de discussie die met name in topics over pedaaltjes wordt gevoerd, is op zich een interessante.

    Als je alleen al de reverb neemt: buizenverstekers met een veergalm of met een digitale reverb. Zelf heb ik de illusie een buizen aangedreven veergalm (dus analoog) mooier/warmer te vinden klinken dan een digitale reverb. Maar waarschijnlijk zat ik als een baksteen voor de blinddoektest.

    Delays idem dito: anloog, digitaal en zelfs een tape. Die laatste is natuurlijk ubercool (alleen al om te zien), maar waarschijnlijk zak ik bij een test ook hiermee door het ijs.

    Het benoemen van klankkleur (droog, warm, kil, donker, helder) is ook al zo'n lastige. Dus ook een lastige om elkaar duidelijk te maken wat je zoekt cq mooi vindt.

    Ik heb een multieffect (Zoom G3) en hoor wel degelijk het verschil tussen bv een reverb of delay daaruit, of uit een pedaaltje op mijn floorboard. Gelukkig ook maar, want voor de prijs één dergelijk multieffect, koop je ook 1-2 pedaaltjes en dat prijsverschil moet zich wel ergens in uiten.

    Zodra je aan opnames denkt, ontkom je eigenlijk niet meer aan digitaal. Want wie heeft er nog een mooie Revox en draait daar de eindmix ook op af, of kopieert dit naar een cassette? Hoor je nog iets terug van de analoge opnames van Lenny Kravitz, nadat deze via CD of Internet wordt verspreid? Ok, op vinyl zullen de puristen het misschien nog terughoren, maar dat zijn de uitzonderingen.

    Misschien kunnen de technici onder ons in Jip en Janneke taal eens iets meer vertellen over analoog versus digitaal.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Zodra je aan opnames denkt, ontkom je eigenlijk niet meer aan digitaal. Want wie heeft er nog een mooie Revox en draait daar de eindmix ook op af, of kopieert dit naar een cassette?
    Hiero!

    Een Philips N4522 (2 track, kan 15 ips snelheid):


    en een Marantz 5030B (3 koppen) uit '78:



    Maar de meersporen-opnames gebeuren wel digitaal ja (zónder PC/interface trouwens).


    Mbt digitale/analoge pedalen, bepaalde modulatie fx (flanger, chorus) prefereer ik meestal analoog, idem met drive-pedalen.
    Delay maakt 't me geen hol uit, als ie maar doet wat ik wil en goed klinkt.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Als je inzoemt en weet waar je op moet letten kan je het soms wel horen. Als je bijvoorbeeld je veer en digitale reverb op volledig wet zet dan hoor je bij de digitale reverb de herhalingen van de delay er in, een veer heeft geen delays, enkel dispersie. Afgezien dat de klankkleur van de digitale delay over het algemeen meer middy gevoiced is. Het zijn details die je niet meer waarneemt bij normaal gebruik van 10/40%.
    Maar hetzelfde geldt voor bucket analoog vs mechanisch. Het zijn gewoon different flavours met voor of nadelen naargelang je insteek.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.791

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Zodra je aan opnames denkt, ontkom je eigenlijk niet meer aan digitaal. Want wie heeft er nog een mooie Revox en draait daar de eindmix ook op af, of kopieert dit naar een cassette? Hoor je nog iets terug van de analoge opnames van Lenny Kravitz, nadat deze via CD of Internet wordt verspreid? Ok, op vinyl zullen de puristen het misschien nog terughoren, maar dat zijn de uitzonderingen.
    Er zijn nog best wel wat mensen die analoog opnemen en alleen de laatste stap digitaal doen. Die gasten van DeWolff doen dat bijvoorbeeld. Het is niet alleen een kwestie van wat je beter vindt klinken, maar ook wat je prettiger vindt werken. Het grote nadeel van opnemen met de computer is dat je eindeloos veel mogelijkheden hebt (waardoor er gewoon teveel kan), en dat je eindeloos naar een schermpje zit te staren (wat je tegenwoordig al zoveel doet, ook als je op dit forum een bericht in tikt, haha), in plaats van je oren te gebruiken.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.335

    Standaard

    Je ziet bij veel studio's "best of both worlds"





    Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  6. #6
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Analoog opnemen klinkt toch wel erg lekker voor gitaren , ik heb nog demo 's die gemaakt zijn op een professionele analoge recorder daar konden we gratis gebruik van maken omdat de bassist daar tijdelijk werkte
    De compressie van de band geeft die gitaarpartijen toch wel iets extra 's

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joost de Ruig Bekijk bericht
    Ik heb een multieffect (Zoom G3) en hoor wel degelijk het verschil tussen bv een reverb of delay daaruit, of uit een pedaaltje op mijn floorboard. Gelukkig ook maar, want voor de prijs één dergelijk multieffect, koop je ook 1-2 pedaaltjes en dat prijsverschil moet zich wel ergens in uiten.
    Dat is een goed punt Joost, mede omdat daar veel verwarring over/door ontstaat. Net zoals bij analoge pedalen,
    heb je ook 'budget' digitale pedalen, die qua ontwerp en gebruikte componenten gewoon een stuk minder zijn...
    Het maken van een ruk pedaaltje is natuurlijk niet voorbehouden aan analoge fabrikanten, alleen word daar dan
    vaak het 'digitaal' zijn als oorzaak aangewezen...

    Ik doel trouwens niet op de G3 hoor, want die ken ik gewoon niet..

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Speeddemon Bekijk bericht
    Hiero!
    Off topic, maar wel een enorme blast from the past, toen ik 15 jaar jong m'n eerste zaterdagbaantje kreeg heb ik het eerste zelfverdiende geld gespaard voor een Marantz set met zo'n cassettedeck en een receiver met dezelfde knoppen, layout en VU-meters. Alles natuurlijk met houten ombouw, zoals dat hoorde bij high-end spul.
    Mooi man.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Ik vind het altijd zo grappig dat gitaristen uren kunnen leuteren over de invloed van (o.a.) gitaarkabels op je toon en dan kiezen voor opnames vast te leggen op tape
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  10. #10
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Een cassette is van zeer matige kwaliteit. Een bandrecorder is bijna gelijk aan de oorspronkelijke opname maar een cassette is dat niet. Vanaf de dag dat ik digitaal opnamen kon maken zijn cassettes meteen de deur uit gegaan.
    Vriendelijke groet,

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top