Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Optreden met Akoestische gitaar + Amp, waar rekening mee te houden

    Ik moet zeer binnenkort optreden, wat op zich niks nieuws is, maar het is voor het eerst met een akoestische gitaar (Maton EBG808TE met Piezo en Mic in de body) en amp (AER Compact 60). Omdat ik maar 1 nummer speel in het midden van een uitvaartceremonie, verwacht ik weinig tijd te krijgen voor soundcheck en dergelijke dus probeer ik me zoveel mogelijk vooraf goed voor te bereiden.

    Het nummer wordt Morning Aire van Tommy Emmanuel: https://www.youtube.com/watch?v=sYMQ2JOh87s

    Mijn eerste zorg die ik hierbij heb ik de kans op feedback. Nu heb ik al uit voorzorg een passende Feedback buster gekocht. maar wellicht kan ik meer doen, hoe bijvoorbeeld de amp zelf te plaatsen?

    Waarschijnlijk is er een PA systeem in de zaal, moet ik hier op aangesloten willen worden, ook met het oog op feedback?

    Daarnaast is het een stuk waar een capo bij hoort op positie 5, en stemmen is dus een onderwerp. Nu heb ik op mijn iphone een chromatische tuner waardoor ik dit goed kan afstemmen, echter wil ik daar niet eerst liggen te prutsen met mijn telefoontje. Zijn er pedalen bijvoorbeeld die dit soort stemmingen goed kunnen tunen zodat ik relatief snel kleine aanpassingen kan doen voordat ik begin met spelen?

    Tot slot; Er zit nogal wat galm in dit nummer en thuis draai ik de level hiervan naar 11 uur zodat ie lekker "groot" klinkt. In de zaal zit echter een natuurlijk galm, en ik wil voorkomen dat het een grote galmbak wordt. Nu is dit van te voren lastig te checken, immers is een lege zaal anders dan een volle. Hebben jullie tips om dit snel te checken? Eventueel met iemand in het publiek als een soort van "spotter" die last minute aan kan geven als er teveel galm op zit?

    Alvast bedankt!
    Te Koop: Blackstar HT Dual pedal

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Het belangrijkste waar je rekening mee moet houden is feedback. Dek het klankgat van je gitaar af met een rubber dop, die krengen stinken maar werken tegen de grote piep en fluit show. Beetje galm en het mooiste vind ik om hem met een mic uit te versterken ipv een element. Behoud beter je akoestische klank. Met piezo klinkt het allemaal te koud en onnatuurlijk.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    qua stemmen: neem zo'n clip on. Is verreweg het makkelijkst, zeker als je verder geen vibraties hebt waar je gitaar op meetrilt.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    qua stemmen: neem zo'n clip on. Is verreweg het makkelijkst, zeker als je verder geen vibraties hebt waar je gitaar op meetrilt.
    Goed idee! Zijn er ook clip on apparaatjes die stemmingen als capo op 5 ondersteund?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    gewoon opletten dat hij chromatisch kan, en dan ADGCEA stemmen (check dit ff, voordat ik de ceremonie verpest)

  6. #6

    Standaard

    Zorg dat je thuis even op wat hoger volume oefent. Maar je speelt alleen, en op een begrafenis. Hoe hard wil je spelen, dat je je zorgen maakt over feedback? Laatste keer dat ik Tommy hoorde had hij het volume weer wat beheerster (gelukkig!), maar bij eerdere keren heb ik me bij een soundcheck waarbij ik ernaast stond verbaasd over het volume dat hij op de AER alleen al had. Met een feedbackbuster erin zou je geen probleem moeten hebben tenzij je iedereen doof wilt hebben. Bij huisconcertjes hier gebruiken we ook gewoon de AER, en zowel bij Andrea Valeri, als bij Gareth Pearson, die behoorlijk hard speelden was dat geen probleem.

    Voor de rest, als het een kerkdienst is heb je misschien nog kans wat in te regelen. Bij een crematorium zal dat tegenvallen. Die diensten zijn vaak redelijk lopende bandwerk. Groep erin, dienst draaien, groep eruit naar een andere ruimte, en in de eerste wachtruimte staat de nieuwe groep al klaar. Snel de bezem erdoor, nieuwe kist erin en maar hopen dat je de overledenen niet door elkaar hebt gehaald...

    Stemming even goed checken, idd, chromatische tuner, en even wat akkoorden controleren. Niet blind op de tuner vertrouwen.

  7. #7

    Standaard

    En? Hoe is het gegaan?
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top