Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard Maple fretboard op klassieke (spaanse) gitaar

    Ik heb een Alhambra 1P projectgitaar uit 1984. Gewoon om wat te doen te hebben tijdens het wachten op onderdelen voor de andere projecten.

    Dit is er nog eentje uit de tijd dat rosewood blijkbaar te duur was en ze een maple/esdoorn (denk ik) fretboard zwart verfden om het op ebony te laten lijken ofzo?
    Nu was de bedoeling eigenlijk om er alleen nieuwe frets op te gooien en wat kleine lakrepaaties te doen maar ik vond die zwarte verf/beits er niet uitzien dus ben ik eens gaan kijken wat er onder zat:



    Zojuist maar eens snel wat geschraapt en geschuurd en het meeste zwart is er alweer af:



    Nu kom ik op internet vrijwel niets tegen over maple fretboards op Spaanse gitaren, op 1 of 2 onbekende merken na, dus vroeg ik me het volgende af:
    Waarom zou ik hier niet gewoon een mooi laklaagje erover gooien?

    Heeft iemand van jullie ooit iets met een maple fretboard op een klassiek gitaar gedaan?

    Als het niets wordt kan ik het er natuurlijk altijd weer afschuren en zwart beitsen maar het lijkt me wel weer eens wat aparts.
    Tips en trucs of ideeën zijn altijd welkom!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    maple ebonizen werd vroeger wel vaker gedaan. Oa de duolians van National hadden het ook. Ik doe het zelf ook soms al is het icm binding eigenlijk meer werk (en dus duurder) dan een rosewood toets erop zetten. Wat ik op de foto zie lijkt me trouwens geen esdoorn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Da's inderdaad geen esdoorn.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.480

    Standaard

    Maar wat is het dan wel?
    Eerste wat ik dacht was beuken, maar dat zou niet zo logisch zijn als toets?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    Da's inderdaad geen esdoorn.
    Ik had ook mij twijfels maar wat zou het dan wel zijn?
    Het is wel hard en schuurt erg glad op zonder poriën.

    Zal toch geen eiken zijn?!?! Nah, mijn tafel ziet er heel anders uit

    Laatst gewijzigd door Sander-H; 19 februari 2016 om 07:57

  6. #6

    Standaard

    Ziet er inderdaad uit als dosse of rift gezaagd beuken.

    Laatst gewijzigd door hulst; 19 februari 2016 om 08:41

  7. #7

    Standaard

    Zo op de foto durf ik toch op beuken te gokken, getuige het patroon met de korte donkerbruine streepjes. Dat dit als toets een eerder onlogische keuze zou zijn wil ik volgen omwille van het iewat 'wilde' karakter van beukenhout: het trekt (onder vochtige omstandigheden) makkelijk krom. Maar beukenhout is hard (harder dan esdoorn), wat het gebruik als toets juist wél logisch maakt.


    Tee.

    Edit: Hulst was me nét voor..
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Eiken is het niet, maar dat kan je makkelijk testen, sla er maar 's een roestig spijkertje in. Na een paar dagen zou het er dan helemaal zwart omheen moeten zijn. Komt door het looizuur in het eiken. eiken en metaal gaan niet goed samen. Beuken zou wel kunnen idd. Is goed glad te schuren. Gestoomd beuken wordt niet voor niet al jaren voor werkbanken gebruikt. Stijf, relatief hard, goedkoop en goed te bewerken. Klinkt als goed toetsmateriaal..

    Edit: Loose-fur was me nét voor..
    Laatst gewijzigd door Rizz; 19 februari 2016 om 08:49
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard

    Ok, we houden het op beuken

    Nu nog de vraag hoe ik dat ga afwerken. Op nieuw zwart verven/beitsen of toch gewoon alle restjes zwart eraf en blanke lak erover?

    Blank: leuk en apart maar verkoopwaarde=0 (Lijkt me)
    Zwart: Origineler maar wel een beetje saai/standaard. Wel nog verkoopbaar...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.650

    Standaard

    danish oil, heb je ook kleurstoffen voor als het zo voor je te licht van kleur zou zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top