Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9
  1. #1

    Standaard 31ET colour concept Noah

    Voordat ik begin, is het ok als ik een bouw van ene maandje geleden hier post? Heb een vrij uitgebreid bouwverslag gemaakt en het leek mij leuk wat hier te posten na al die toffe builds hier.
    Zo niet dan graag dit bericht verwijderen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ik zeg: kom maar door

  3. #3

    Standaard

    Men neme een stuk afrikaans satijnhout of movingue en een rosewood toets



    Dan de shaping en pockets gefreest



    De pockets met shielding paint dichten


  4. #4

    Standaard

    Het gaat hier om een microtonale gitaar, dus met 31 tonen per octaaf.

    Dat betekent veel fretjes





    En dan op de hals, verborgen frettang is wat meer werk maar het resultaat is fijn




    Dan de beurt om de hals te vormen, eerst met een haalmes, dan een spookschaaf en dan schuren





    De neckjoint moest ik een beetje zoeken hoe te shapen, voelde lekker zo



    De body al wat schuren en de neck tussendoor om de spieren wat los te houden, dan eindig je wel met een berg schuurpapier.



    eerste laagje hardwax, glimt lekker als het nog nat is


  5. #5

    Standaard

    Dan op naar de brug. Een groot stuk RVS lastig te frezen maar lekker solide





    Zo komt er al wat vorm in.



    Het afdekplaatje mooi oppoetsen, nog niet helemaal goed maar niet slecht voor de eerste keer RVS afwerken



    zo even een mockup



    De headstock ook lekker gepoetst, RVS kan mooi glimmen


  6. #6

    Standaard

    De backplate





    Hij moest snel op weg dus eigenlijk geen goede foto's gemaakt van de gitaar toen hij klaar was, het verzoek was een compacte gitaar te maken zonder kop, niet mijn smaak, maar met dit eindresultaat kan ik wel leven.






  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ja, ehh..... Wauw? Wat een techniek! Vorm, mwoah, maar wel mooi!

    Kan je me het principe van een microtonale gitaar uitleggen?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Mooie gitaar, mooi gebouwd!

    Ben ook benieuwd naar het microtonale gedeelte. Ik dacht eerst dat elk "vakje" nog opgedeeld zou zijn dmv 2 extra frets, maar dan kom ik niet op 31 tonen uit. Betekent dit dat je op deze gitaar niet de normale hele en halve tonen kunt spelen?

  9. #9

    Standaard

    Dank jullie wel mannen! Het is ook absoluut niet mijn soort ontwerp. ik hou niet van koploos. Het verzoek was een kleine lichte gitaar te maken bij voorkeur zonder kop, bijvoorbeeld een steinberger, alleen dan wat ergonomischer. En hij rust lekker op je been op allebei de posities, dus het ontwerp is voor 50% looks en 50% ergonomie.
    Nog steeds niet mijn kopje thee, ik hou van wat wildere ontwerpen. De eigenaar is erg blij met de gitaar, en het ontwerp daarintegen :]

    Het microtonale ben ik geen expert in maar ik snap wel een deel van de theorie. De tonen zoals wij die normaal kennen is in principe alleen maar een afspraak er zijn meerdere tussenvormen geweest, en vroeger waren er ook al kerken met orgels met een andere stemming. Een van onze klanten heeft een tijdje geleden samen gespeelt met iemand op zo'n orgel http://melleweijters.com/tag/meantone/ dit is in de meantone stemming.

    Elke toon bestaat uit een grondtoon en boventonen, bij onze standaard stemming zijn die niet altijd in perfecte harmonie, bij een 31ET (Equal Temperament) zijn er meer mogelijkheden om die zuivere tonen te spelen. plus je krijgt er ook een heleboel tonen bij.
    Dat is in het kort wat ik er van begrijp :P het is zeker niet mijn specialiteit ook al heb ik al een aantal instrumenten met andere stemmingen gebouwd.

    De gitaar hierboven is gebouwd voor http://yossitamim.com/ en hij heeft een heel systeem bedacht (het color concept dus) om de 31ET wat behappelijker te maken. Hij gaat hier als het goed is binnenkort meer informatie over posten. Je kan hem ook een E-mail sturen als je meer wilt weten. (info@yossi....)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top