Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 11 van 11 EersteEerste ... 91011
Weergegeven resultaten: 101 t/m 109 van 109
  1. #101
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door showband Bekijk bericht
    Deze ronduit vijandige methode naar jullie zangeres IS eigenlijk hetzelfde als iemand er uit gooien.
    Dit soort verhalen hoor ik vaker van amateurbands.
    Alles wat maakt dat jullie niet kunnen optreden is de schuld van de zangeres. En dat wrijven jullie haar desnoods met 100X herhalen onder de neus.

    Het is doodnormaal dat in amateur coverbands elke muzikant een achilleshiel heeft. Als deze dame problemen heeft met de 1 vinden? Dan moet je kijken of je dat probleem anders kunt benaderen.
    Niet door eindeloos te herhalen. Dat zal in de praktijk alleen betekenen dat je bij alle bandleden alleen de irritatie maximaliseert. Lekker 100x doorgaan op dat stuk wat er toch niet uit komt. ZIE je wel! ZIJ IS een K*T!
    Door workarounds kom je verder. En goede nummerkeuze. Je kunt een goede gitarist ook efficient de band uit werken door even de "black page" op het repertoire te zetten en daarna uren onder de neus te wrijven dat ie het niet kan spelen. Dat is sfeerverhogend. En zal qua sfeer op het toneel fijn uitstralen naar het publiek.

    Wat is een positieve aanpak? Voorbeeld workaround:
    in 50% van de gevallen met opmaatjes is het eenvoudig op te lossen door even naar de tekst te kijken.
    “Think” van aretha franklin. | 1 - 2 - 3 - you got to | Think! |
    De dame zal “YOU” waarschijnlijk als anker gebruiken. En vol op de 1 plaatsen.
    valt op te lossen door er woorden voor te zetten die vanuit de 1 af gezongen kunnen worden.
    | so - come on - you got to | Think! | en de dame heeft al geen problemen meer.

    Andere mensen kun je helpen door in de tekst de woorden op de 1 te onderstrepen. Zodat het visueel getriggerd zal worden. Enz.

    Overigens als je bij het repeteren zo enorm hamert op het volledig voorbereid de oefenruimte in lopen met een amateurband? Dan kun je jezelf in de vingers snijden met bandleden die iets niet helemaal goed thuis hebben gehoord en thuis poepstrak in volledig in het vingergeheugen/geautomatiseerd hebben voorbereid.
    Die zul je iets moeten gaan Afleren en dan opnieuw AAN-leren in de oefenruimte.
    Dan kan het zijn dat je 3 jaar doet over het instuderen van een set ja… ook met "muzikanten die het wel snappen"Sneller zou in dat geval kunnen zijn dat je het wat langzamer samen in de oefenruimte in een keer goed doet.

    Een hoop “regels hoe een band HOORT te werken” zijn namelijk bullshit. Want je hebt het over een groep mensen. En niet alle mensen zijn gelijk.
    Je hebt meestal in een band verschillende profielen muzikanten: Gehoor spelers, voorbereiders, entertainers enz In coverbands zijn de fanatiekste meestal de figuren die thuis uren zitten voor te bereiden. Die geven meestal nogal uitgesproken de schuld aan “voorbereiding”. Want “zo werkt het nou eenmaal”. (Dat zijn bijna per definitie mensen die akkoorden spelen. (piano/gitaar))
    Maar de meeste amateurvocalisten kunnen alleen met het origineel MEE-zingen. Om te oefenen. Die zullen dan per definitie pas in de oefenruimte voor het eerst met de “karaokeversie” worden geconfronteerd. EN ze zijn zelden geschoold. Dus als dat stijgende strijkersriffje er niet is? Dan missen ze de cue die ze de hele week hebben gehoord. En de band snapt niet waarom ze niet weten waar ze zitten. Die norm “exact zoals op de plaat” is namelijk meestal helemaal niet “exact zoals op de plaat” Want op de plaat spelen er strijkers, blazers, piano+orgel+clavinet+3 manpercussie+koor+blazers enzovoort mee. De band laat die, logisch, voor het overgrote deel weg. Maar voor de zang is het dus bij de eerste repetitie een verassing wat er dan WEL overblijft van het origineel….

    Vraag voor de gein eens als vocalist vlak voor de band een nieuwe cover gaat doen in de oefenruimte “wat speel jij na I never let you down?” Dan blijkt dat ze allemaal die derde regel van het tweede couplet helemaal niet herkennen en dat riffje wat er achteraan komt. Niet hebben meegenomen in hun partijen….
    Je hebt een dikke kans dat assertieve bandleden je ass zouden kicken bij het “onder de neus wrijven gedrag” van jullie band.

    *zo dat ben ik kwijt*
    Dit is zo ontzettend waar!

    Kijk, iedereen moet oefenen. Van oefenen word je beter, dat geldt voor iedereen. Die bigband waarbij ik het gewoon niet leuk genoeg vond om te oefenen en om naar het origineel te luisteren? Tsjah, toch maar mee gestopt.

    Maar als iets blijft mislukken en de intentie er wel is, dan moet je het ergens anders zoeken. Stel, je bent een band van 6 man waarvan één ongeschoolde zangeres en verder allemaal muzikanten die op zijn minst van zichzelf vinden dat ze ritme kunnen houden en hun akkoorden kennen. Je kunt de zangeres voor het blok blijven zetten, of je kunt manieren bedenken om haar te helpen. Ik heb ook in een coverband geleerd dat je muziek kunt tellen. En dat meestal de kick op de 1 zit en de snare op de 3. Je kunt, bijvoorbeeld, met zijn allen in de band een cue geven als ze wel moet invallen.

  2. #102
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Gelukkig lees ik ook de nodige nuanceringen in dit topic. Ten eerste dien je inderdaad elkaar te helpen, dat kan muzikaal met trucjes zoals het genoemde loopje of extra tekst voorafgaand aan de opmaat. Maar dat kan ook adviserend zijn e/o stimulerend richting externe hulp in de vorm van lessen.

    Voor mij is een bandje prima voor de lol, voor mijn (beperkte) muzikale ambities, voor het sociale aspect en voor de uitdaging optredens zo voor elkaar te hebben dat de band er zelf tevreden mee is. Lopen de muzikale ambities tever uiteen, dan moet er óf gepolderd worden, óf scheiden de wegen. Maar altijd met respect en open overleg. Tuurlijk, als je je brood ermee moet verdienen, kunnen sommige zaken wat strakker geregeld moeten worden, maar dat is toch voor veruit de meeste van ons niet van toepassing. Zoals Nils Lofgren zegt, nadat hij zijn gitaar losjes en op het gehoor heeft gestemd: close enough for rock&roll

  3. #103
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 september 2007
    Locatie
    Deventer!
    Berichten
    699

    Standaard

    Gewoon een zanger zoeken en lekker rocken, geen vrouwen in mijn band!
    SPAM & dus ook te koop; Lexicon MPX-1 G2 + R1 foot controller
    Ruil/inruil en dus ook gezocht: hmmm...

  4. #104
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 december 2012
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    706

    Standaard

    In grote lijnen ben ik het wel eens met wat hier gezegd wordt, maar dat de zangeres een cue nodig heeft in de muziek vind ik wat te ver gaan. Ik heb een tijdje als uitsluitend zanger in een band gezeten (kun je nagaan wat mijn gitaristische kwaliteiten zijn), met voor mij nieuw en onbekend repertoire. Dan kun je vinden dat de band een cue moet geven maar ik vind dat je als zanger(es) je stem gewoon als je instrument moet gebruiken. En dat betekent thuis luisteren naar het nummer, meezingen en de structuur uitdiepen tot het je neus uitkomt. Om dan uiteindelijk zonder muziek het hele nummer te kunnen zingen. En dan hoef je niet meer je timing op de band te schuiven. Hooguit vallen over foute timing in de band.
    If it ain't got purple it ain't got music.

    Bands: purplejohn.wix.com/fabfive
    www.10AM.nl

  5. #105
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Laat haar mee doen aan Idols of een andere talentenjacht. dan krijgt ze misschien het advies dat postzegels verzamelen toch een betere hobby voor haar is.
    Gewoon zeggen wij passen niet bij elkaar je komt beter uit bij een andere band, wij gaan jammer maar helaas zonder jou verder.
    Dat gebeurt bij pro bands ook dat ze iemand vervangen leuk of niet leuk. je kan beter hebben dat zij er de pest in hebt dan jullie met z'n allen.

  6. #106
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door purplejohn Bekijk bericht
    In grote lijnen ben ik het wel eens met wat hier gezegd wordt, maar dat de zangeres een cue nodig heeft in de muziek vind ik wat te ver gaan. Ik heb een tijdje als uitsluitend zanger in een band gezeten (kun je nagaan wat mijn gitaristische kwaliteiten zijn), met voor mij nieuw en onbekend repertoire. Dan kun je vinden dat de band een cue moet geven maar ik vind dat je als zanger(es) je stem gewoon als je instrument moet gebruiken. En dat betekent thuis luisteren naar het nummer, meezingen en de structuur uitdiepen tot het je neus uitkomt. Om dan uiteindelijk zonder muziek het hele nummer te kunnen zingen. En dan hoef je niet meer je timing op de band te schuiven. Hooguit vallen over foute timing in de band.
    Jij hebt in je leven nooit iets van iemand anders geleerd?

    Cueën (Cuën?) is verschrikkelijk handig en afhankelijk van hoe snel iemand leert, is het dan na 3 à 10 keer niet meer nodig.
    Laatst gewijzigd door FruscianteFan; 21 maart 2016 om 16:36

  7. #107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door purplejohn Bekijk bericht
    In grote lijnen ben ik het wel eens met wat hier gezegd wordt, maar dat de zangeres een cue nodig heeft in de muziek vind ik wat te ver gaan. Ik heb een tijdje als uitsluitend zanger in een band gezeten (kun je nagaan wat mijn gitaristische kwaliteiten zijn), met voor mij nieuw en onbekend repertoire. Dan kun je vinden dat de band een cue moet geven maar ik vind dat je als zanger(es) je stem gewoon als je instrument moet gebruiken. En dat betekent thuis luisteren naar het nummer, meezingen en de structuur uitdiepen tot het je neus uitkomt. Om dan uiteindelijk zonder muziek het hele nummer te kunnen zingen. En dan hoef je niet meer je timing op de band te schuiven. Hooguit vallen over foute timing in de band.
    JUIST. Je moet het gewoon kunnen.
    ZO hoort het nou eenmaal!

    Daarom hoor je normaal in bands altijd goede timing!



    Laatst gewijzigd door showband; 21 maart 2016 om 16:47
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  8. #108
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.485

    Standaard

    Nou, de maand zit er zo'n beetje op. En? Is de jury er al uit?
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #109

    Standaard

    Volgens mij heeft ze het niet al te best opgenomen, wil iemand die oefenruimte even afgaan het gaat daar zo langzamerhand stinken.
    Wat een dom volk hier !!!!!!!!!!!!!!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top