Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 11 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 109
  1. #1

    Standaard Band/drummer probleem

    Zoals vele van jullie speel ik in een (hobby) band, die een keer of 6 per jaar onbezoldigd buiten de deur speelt.
    Nu zijn er best wel wat 'dingetjes' in de band, waarover we de volgende repetitieavond een hopenlijk goed gesprek gaan hebben.
    Eén ding wil ik hier voorleggen voor advies: onze drummer.

    Onze drummer is behalve enthousiast, niet geboren met metronoom genen. Kent geen dynamiek, slaat keihard en verliest contact met de band na de eerste maat.

    We zijn allemaal geen virtuozen, dus begrijp me niet verkeerd, maar bepaalde breaks en bijv. de eindes van nummers die hij al 2 jaar meespeelt gaan nog steeds mis. Nee, het zijn geen moeilijke nrs.

    Onder de noemer dat 'grote bands' ook fouten maken vergeeft hij dit zichzelf maar al te genakkelijk.

    Nu kunnen we afscheid nemen en een nieuwe zoeken. Misschien draait het na het gesprek daarop uit, maar mijn vraag is; wat kunnen we doen om het hem makkelijker te maken?

    -clicktrack?
    -drums op een monitor zetten?
    -drumstel dempen?
    -??

    Wie weet raad??


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Ik denk dat je al een eind komt als je goeie afspraken maakt mbt het voorbereiden van de nummers. Meer oefenen dus. Backing tracks zijn geen vervanging en gebruik je puur als opvulling om de sound beter te krijgen.
    Misschien de drummer les laten nemen en heel gericht hem les geven in hoe je nummers gericht en efficiënt voorbereid thuis.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Als je verder wilt, moet je afscheid van hem nemen. Als je vrienden wilt zijn, dan kun je altijd nog kaarten met elkaar.
    Ik neem tenminste aan dat jullie elkaar al vaker tips hebt gegeven en slordig een nummer weghakken duidt nu niet op veel muzikaliteit of leerbaarheid.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Iemand de band uit zetten zou ik pas doen als diegene geen tips aanneemt en structureel nummers niet voorbereid. Mensen de band uittrappen werkt niet om een band bijmekaar te houden. Je houdt dan een bijmekaar geraapte band over met allemaal mensen van buiten en dat maakt de groepsdynamiek kwetsbaar.
    Zelf heb ik dat bij eerdere bands ervaren.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Misschien heeft hij baat bij drumles? En als hij dat weigert krijgt hij de keuze voor drumles of de band verlaten.

  6. #6
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.692

    Standaard

    Dit is niet simpel hoor. Als jullie vriendjes zijn is dat heel veel waard en dan moet je er heel goed over nadenken.

    Het is op de eerste plaats een kwestie van talent en aanleg. Sommige drummers gaan het nooit onder de knie krijgen. Een click is leuk om mee te oefenen, zou ik hem zeker aanraden. Maar dan moet hij wel de discipline kunnen opbrengen om daar ook echt mee aan de slag te gaan.

    Vooral in breaks en fills gaan veel drummers in de fout en de click laat dat genadeloos horen. Ik heb veel met drummers opgenomen en vaak vroegen de andere bandleden of ik een click had. Natuurlijk heeft elke studio een clicktrack, maar waarom wil je een click? Omdat onze drummer niet zo strak is, was dan het antwoord.

    Nou, dat maak je met een click alleen maar erger. Okay, professionals nemen ook wel eens op met een click, maar die hebben daar geen enkele moeite mee.

    Dus oefenen tot hij het beheerst en als hij niet wil oefenen, dan moet er een goed gesprek komen en keuzes worden gemaakt. Maar als het een bandje voor de lol is: vriendschap is meer waard dan dat bandje.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Toen ik mij teveel ging storen aan wat muzikale en andere zaken binnen de band, ben ik zelf opgestapt

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Verstandig, anders word je een stoorzender binnen de groep en het is knap als je zulke zelf reflectie hebt, iets wat maar weinig muzikanten hebben 🙈

  9. #9

    Standaard

    Vrienden zijn we enkel in bandverband, dus als hij opstapt lig ik daarvan niet wakker. Wat jammer is dat je eerst weer een nieuwe moet zoeken, die dan ook het repertoire onder de knie moet krijgen. Voor je het weet zijn we 4 of 5 maanden verder.

    Ik begrijp dat een click track dus niet de gouden oplossing is.

    Hij neemt sinds kort drumles, dus dat getuigt van zijn goede wil.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjanb01 Bekijk bericht
    Verstandig, anders word je een stoorzender binnen de groep en het is knap als je zulke zelf reflectie hebt, iets wat maar weinig muzikanten hebben ��
    Dank u.......

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top