Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Fretjes raspen

  1. #1

    Standaard Fretjes raspen

    Geen idee of dit al behandeld is, ik kom er niet uit met de zoekfuncties. Dus bij voorbaat excuus als dit ergens anders al aan bod komt.

    Ik heb een tijd terug al een occasion yamaha rgx721dg gekocht. Echt een super ding. Maar ik merk dat als ik bij een solo lickje dezelfde snaar een aantal maal opdruk dat het tussen de snaar en de fret in kwestie waar ik de snaar steeds overheen rasp dit stroef gaat, alsof er raspsel tussen de snaar en de fret komt.

    Nu had ik dat ook wel eens bij mij beginnersgitaar die ik maar kort heb gehad, de Cort M200, maar de yamaha is een meer een top gitaar van ong. €800. Ik weet het dus toen aan slechte kwaliteit frets van de Cort omdat ik daarop dezelfde snaren had (ernie ball) als op mijn crafter comvoy, waarmee im dat probleem helemaal niet had dus alleen de frets waren anders en dus vast de schuld van het probleem op de cort. Maar dat verwachtte ik dus niet bij een top ding als de yamaha rgx721.

    Weet iemand wat dit raspen van fret, snaar bij herhaaldelijk opdrukken kan zijn?
    Is het "zaagsel" van de fret zelf, of zaagsel van de snaar of oxidatie die van de fret of de snaar wordt geraspt?
    En wat zou ik er aan kunnen doen?
    Nieuwe snaren?
    Frets olien? En zo ja waarmee?


    Ik heb er d'addario snaren op trouwens 0,09.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nieuwe snaren is altijd een goed idee. als een fret tegenstrubbelt, kan je dat zien op de fret zelf, goed kijken onder fel licht of je krasjes ziet. mss heeft de vorige eigenaar de frets gevlakt zonder goed te crownen ofzo. los je op door de fret(s) opnieuw te crownen en polijsten

  3. #3

    Standaard

    Ik zal morgen eens kijken ol de plekken waar het raspt, dan weet ik meer.
    Maar wat is corwnen en hoe doe je dat? En het polijsten idem.
    Ws beter, omdat ik daar geen verstand van heb, om dat eens door een professioneel te laten doen (zie alleen de kosten niet zo zitten).

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    als je niet weet wat crownen is, laat je dat idd beter door een pro het komt neer op het terug rond zetten van de fret nadat die gevlakt is (vlakken: de frets op gelijke hoogte brengen)

  5. #5

    Standaard

    Klinkt logisch. Maar hoe komt het dan dat het pas na herhaaldelijk opdrukken gaat raspen (steeds eenzelfde lick herhalen, waardoor je bv meer dan 5 of 10 keer opdezelfde plek opdrukt). Is dat dan schaafsel van je snaar of juist van de fret. En zou dat dan niet na een tijdje vanzelf ophouden omdat je ze eigenlijk op die manier schuurt.

    Ik zou denken dat als de fret oneffen is dat je dat ook bij 1 pf 2 keer achterelkaar opdrukken zou merken.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Zijn de snaren op die plekken wat bruinig? Dan is het denk ik gewoon oxidatie en dien je de snaren te vervangen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Druk je echt alleen maar op de fret of ook op het hout? wellicht druk je later na meer herhalingen in je concentratie wat harder en schraap je je snaar over het hout, dat zou het ook kunnen verklaren. Maar wat Barno zegt, kijk even goed naar je frets onder scheerlicht, wellicht zitten er wat oneffenheden op. Even een goed onderhoudsbeurt door een vakkundige gitaartech kan sws geen kwaad..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8

    Standaard

    Ik heb het ook wel eens gehad na een vlakbeurt en met nieuwe snaren. Dit ging na een paar keer spelen/opdrukken snaren vanzelf weg. Eventueel moeten de snaren nog een beetje 'opgewarmd' worden? Als het erger wordt zou er iets op de snaar of fret kunnen zitten. Even een loep erbij pakken en kijken of er iets afwijkends te zien is. Je hebt schoonmaakspul voor snaren als de snaren vuil zijn, en anders nieuwe snaren erop zetten.

  9. #9

    Standaard

    Dank voor al jullie feedback. Ik zal de gitaar vandaag eens goed onder de loep nemen. Letterlijk en figuurlijk!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 april 2004
    Locatie
    Het Salpêtrière
    Berichten
    53.265

    Standaard

    Ik ken het alleen met een maple toets die meegelakt is, op een gegeven ogenblik begint die lak los te raken, met name zo langs de randjes van de frets, dat bladert dan, en als je bends maakt voelt dat net alsof het raspt. Maar goed, ff naar jouw Yamaha zitten kijken, het type bedoel ik dan, en dat is pallisander zo te zien, niet gelakt, dus kan ook het probleem niet zijn.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top