Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard Gaan snaren ook achteruit in klank indien de gitaar niet bespeeld word???

    Misschien een rare vraag... 'slijten' snaren ook als ze niet bespeeld worden, wel op de gitaar liggen en de gitaar ook gewoon in de huiskamer blijft?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Ja, ze oxideren door het vocht in de lucht.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    De structuur van het metaal veranderd ook als ze lang onder spanning staan. Ze worden wat stugger, of ze nou roesten of niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  4. #4

    Standaard

    Normaal worden snaren dan zwart en stroef, denk ik, indien dat niet zo is.... is de kwaliteit dan nog steeds top of is dat te kort door de bocht denkend? En geld dat ook voor gecoate snaren??

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.915

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jantjec Bekijk bericht
    'slijten' snaren ook als ze niet bespeeld worden, wel op de gitaar liggen en de gitaar ook gewoon in de huiskamer blijft?
    Dat hoop ik toch niet, voor de mensen die een piano hebben .

    Groet, Jan.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 december 2006
    Berichten
    3.915

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jantjec Bekijk bericht
    Normaal worden snaren dan zwart en stroef, denk ik, indien dat niet zo is.... is de kwaliteit dan nog steeds top?
    Ik weet dat deze discussie vaker voorbij is gekomen, maar goed: zelf wissel ik nooit snaren, ze liggen al jaren op m'n gitaren. Ik moet toegeven dat ik (blijkbaar) geen agressief zweet heb, mijn snaren blinken altijd als nieuw, of het nu op een gitaar is die ik dagelijks bespeel, of eentje die ik een keer per maand speel. Nieuwe snaren klinken uiteraard anders (is dat hetzelfde als "beter"?), maar dat duurt maar even.

    Groet, Jan.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 april 2011
    Locatie
    Daar
    Berichten
    2.809

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jplm Bekijk bericht
    Dat hoop ik toch niet, voor de mensen die een piano hebben
    De snaren van een piano mag je ook niet met je handen aanraken om oxidatie te voorkomen. De bassnaren van een piano bestaan uit hoogwaardig staaldraad, omsponnen met zuiver koperdraad, de overige snaren zijn van hoogwaardig rond staaldraad aflopend in dikte.
    Blijkbaar breekt ook meestal de bassnaar, omdat de koperdraad verouderd en daarom minder buigzaam is en omdat de koperwinding aan de stalen snaar is vastgeroest en daardoor geen rek mogelijk is van de kerndraad. Of veroudering van het materiaal van invloed op de klank is....
    Gitaarsnaren hebben afhankelijk van het type andere materiaalsamenstellingen.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    ik ben niet zeker van de "veroudering" van snaren;
    ik speel contrabas; in '91 heb ik, - omdat de jazz-cursus geen contrabas maar wel basgitaar accepteerde - een basgitaar gekocht; geen al te slechte, dus waarschijnlijk niet al te slecht besnaard; na twee cursusdagen bleek dat contrabas toch wel meer diepte gaf etc., enfin, ik mocht m'n basgitaar thuislaten en, zeer in mijn element, op mijn instrument verderdoen.
    En hij kwam aan een haak te hangen .. gelukkig geen cellulosevernis bla bla bla; verluchte ruimte, niet overdreven vochtig, verwarmd .. kortom, een comfortabel huis waarin ook mensen overleven, dus instrumenten zeker en vast - of vast en zeker.
    Na 25 jaar vond ik het welletjes geweest en wou ik de haak voor iets anders gebruiken. Basje werd te koop gezet; komt er een min of meer onderlegde basgitarist m'n vriendje testen .. eerste, echt eerste woorden : "ah, toch nog nieuwe snaren opgelegd; gewoonlijk hangen er lorren van twintig jaar op ..."
    Akkoord, slechts letterlijk vier uur bespeeld, maar ook wel 24 jaar onaangeroerd aan mijn wall of fame gehangen !
    Moraal en besluit : statistieken zeggen niet alles, maar ik ben toch geneigd om te denken ; zweet en andere lichaamsvochten tasten snaren aan, maar gewoon gerust laten verandert weinig aan de consistentie.

  9. #9

    Standaard

    Ik speel niet zoveel op mijn akoestische gitaar, en vervang een keer of drie/vier per jaar snaren icm een schoonmaakbeurt. Hij is zwart, dus afstoffen is dan echt nodig...
    Een wereld van verschil met nieuwe snaren ondanks dat de oude zeker niet op zijn.
    Of dit geluid ook beter is? tsja.. en waarschijnlijk is dat nieuwe brilljante er ook met drie dagen wel weer af.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  10. #10

    Standaard

    Geweldig verhaal Flatline!! Ik vroeg het me af omdat ik een 2deh gitaar kocht in oktober die vermoedelijk totaal niet bespeeld was. Men heeft me verteld dat de gitaar enkel is gebruikt door een vertegenwoordiger van dat merk. De koffer zag er wel echt gebruikt uit, de gitaar was nog met beschermplastic op de pre-amp en de pickguard. Ik kocht de gitaar wel in een muziekwinkel met inruil mogelijkheden en garantie. De gitaar is al een paar jaar 'oud'.. niet oud hoor! Zowel thuis als in de winkel hing die dus aan de muur. Ik heb er dagelijks op gespeeld en vroeg me af hoe lang gaan die snaren nu mee. Gisteravond andere snaren opgelegd en de gebruikte op een andere gitaar gelegd, de snaren waren zeker niet echt slecht. De nieuwe klinken wel wat beter. Het zal ook vast met kwaliteit snaren te maken hebben. Normaal vervang ik 2x per jaar mijn snaren. Ik speel elke dag, de dag dat ik niet speel is de uitzondering op de regel.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top