Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 67

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard neckcrack, 3 op een rij

    Deze ligt nu hier ter reparatie. Op zich geen hele lastige klus, maar wel heel weinig lijmoppervlak en lastig klemmen. Het betreft mahonie waarbij de nerven de kop uit lopen. De standaard Gibsonkwaal dus.








    Mijn idee was om eerst gewoon te lijmen en te klemmen en daarna de frees te pakken en stroken esdoorn met de nerf in de juiste richting in te lijmen:



    Aan de achterkant mag ik een volute maken van de eigenaar van de gitaar, dus daar kan eventueel ook een versteviging komen.

    Heeft er iemand aanvullingen? Suggesties?
    147-c Guitars

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Hele nieuwe headstock maken en die eraan vast scarf jointen?
    Ben je wel het merk e.d. kwijt, zal wel niet acceptabel zijn?

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Heb ik ook al ff geopperd, maar liever een nette reparatie.
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Ziet er naar uit dat je de beste en netste manier om dit te repareren al hebt gevonden.
    Misschien de stroken esdoorn aan de voorkant nog wat verder door laten lopen richting de topkam zodat je meer dikte van de hals mee laat werken (nou ja, eigenlijk tegen laat werken gezien de richting van de snaarspanning)?
    Die volute gaat zeker helpen. Ook die iets (iets) verder door laten lopen in de kop? Groter lijmoppervlak, betere krachtenverdeling.

    Komt goed, skatje.

    p.s. Mooie gitaar, hij is het waard.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Laat die volute toch zitten, kan je hem netjes lijmen met verstevigingen van boven af sterk zat (mits goed uitgevoerd). En het minst zichtbaar.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Laat die volute toch zitten, kan je hem netjes lijmen met verstevigingen van boven af sterk zat (mits goed uitgevoerd). En het minst zichtbaar.
    Als jij het zegt.....


    Eerst maar eens zonder volute.
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.660

    Standaard

    als de nerfrichting over de gehele lengt van de kop 'verkeerd' loopt zou ik over de gehele lengte versteviging aanbrengen

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht




    Mijn idee was om eerst gewoon te lijmen en te klemmen en daarna de frees te pakken en stroken esdoorn met de nerf in de juiste richting in te lijmen:



    Aan de achterkant mag ik een volute maken van de eigenaar van de gitaar, dus daar kan eventueel ook een versteviging komen.

    Heeft er iemand aanvullingen? Suggesties?
    Ik heb jaren geleden een reparatie gedaan die nog veel minder houtoppervlak had dan dit. Hij was (ongebruikelijk) echt 90 graden haaks afgebroken en het was een 60s halsprofiel. Dus dan weet je wel hoe dun hij is op het punt bij de topkam. Dan zit er ook nog een trussrod in... Je begrijpt dat er aan beide kanten van de trussrod bijzonder weinig hout over was. Verschillende gitaarbouwers wilden er niet meer aan beginnen.

    Ik heb een klemmal gemaakt in de juiste kophoek en de kop gelijmd. Daarna sleuven gefreesd en twee houten stroken van ca 10cm ingelijmd aan beide kanten vd trussrod (dus ca 5cm in de hals en 5 in de kop). Alles keurig in vorm gemaakt en de gitaar is nog altijd super. Erg goed zelfs.

    Dus zeker met een breuk als deze...nah ik denk niet dat een volute nodig is. Ik zou weer gaan voor infrezen van soort deuvels.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ik ga hem inderdaad eerst aan de voorkant fixxen na het lijmen en.daarna.kijk ik wel verder.
    147-c Guitars

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Best eng, zo'n reparatie aan een ander zijn vintage gitaar.

    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top