Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 augustus 2013
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    423

    Standaard Crimson Guitars tools

    Wellicht zijn enkelen van jullie wel bekend met de firma Crimson Guitars uit de UK. Zeker als je naar gitaarfilmpjes op Youtube zoekt kom je ze vanzelf een keer tegen.

    Omdat ik nog steeds (gratis) geniet van de vele video's die ze uploaden besloot ik ze te steunen door wat gereedschap van ze te bestellen.
    Hieronder een korte indruk van wat ik besteld heb en waar ik vandaag mee aan de slag ben gegaan. (Sorry dat ik niet meer foto's gemaakt heb.)

    Na wat weken wachten i.v.m. een bestelling tijdens hun vakantie en verbouwing is alles netjes verpakt in een kartonnen cilinder aangekomen.
    De tools zitten netjes verpakt in papier met een rood (Crimson) strikje eromheen, mooi toch!


    Ik heb het volgende besteld:
    Een fret leveling kit met een fretrocker, leveling file, crowning file, fret rubbers en een notched straight edge. Verder ook maar meteen een leveling beam mee besteld.


    Korte review:
    Fret rocker: 3mm dik met 5 rechte kanten. Tja, prima Valt weinig van te zeggen; doet wat hij moet doen.
    Fret rubbers: Dit was de eerste keer dat ik met zoiets gewerkt heb en het zijn een soort gummetjes/schuurblokjes. De SF (super fine) lijkt me ideaal om snel wat vieze frets mee schoon te maken maar ik denk dat ik voor na het levelen toch maar mijn schuurpapier blijf gebruiken. (600, 1200, 2000, commandant 4) Dat geeft toch net een iets gladder resultaat.
    Leveling beam: Lekkere stevige stalen balk met twee platte kanten om schuurpapier op te plakken en een zwarte finish aan de zijkant die voor een goede grip en afwering zorgen. Prima ding dat ik vaak ga gebruiken.
    Notched straight edge: 5mm dikke stalen liniaal met inkepingen voor de frets om te kijken hoe vlak je fretboard is voordat je gaat vlakken. Ook deze voelt zwaar, stevig en goed afgewerkt aan. Uiteraard zo recht als het maar zijn kan.
    Crowning file: Driehoeksvijl met afgeronde hoeken of het fretboard niet te beschadigen als je je frets kroont. Goede kwaliteit vijl met een mooi gemaakte houten grip die verrassend lekker in de hand ligt. Stukken beter dan de DIY vijl die ik hiervoor gebruikte.
    Leveling file: Het mooiste stukje gereedschap uit de kit. Goed afgewerkte vijl op een mooi stukje hout (esdoorn geloof ik) met een trussrod om ervoor te zorgen dat hij zo recht mogelijk is in welk klimaat of ruimte je hem ook gebruikt.
    Ik moet zeggen dat het een mooi vijltje is en hij werkt super, zeker als je frets een flink hoogteverschil hebben. Voor frets die weinig in hoogte verschillen pak ik liever de leveling beam.

    Een trussrod in je vijl; het moet niet gekker worden


    En na wat vijlen, schuren en polijsten:

    SHINY!

    Algemene indruk:
    Kwalitatief goed spul wat ongetwijfeld lang mee gaat. Het hele setje koste (inclusief bezorging en wat januari korting) zo'n 177 euro dus echt goedkoop is het niet maar ik heb ze ook duurder gezien.
    Ben heeft me nog wat korting op de verzendkosten gegeven want die zijn belachelijk hoog vanuit Engeland. Daarom is het lastig om maar een paar losse dingen te bestellen omdat je verzendkosten dan soms hoger zijn dan je aankoop.

    Jammer dat ze, behalve in de rubbers, nergens hun logo op gezet hebben. Ik ga ze toch eens vragen waarom. Misschien waren de stickers op

    Ik ben blij met mijn gereedschap en dat ik wat terug kon doen voor de gratis entertainment en informatie via hun Youtube kanaal.
    En nee, dit is geen gesponsorde review. Het is niet eens echt een review als ik het zo terug lees

    Zijn er nog meer mensen hier die gereedschap van hun gebruiken?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    jep, ik heb nog hun eerste versie van deze kit. echt prima spul. Die rubbers vind ik ook zinloos...

    Mijn fretvijl is nog de versie zonder truss rod: vind dit wel geinig maar weet niet hoeveel 'nut' het heeft. Ik heb zelf een leveling beam gemaakt, vond t nogal prijzig om het te kopen.

    Anyway. Goed spul.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top