Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 32
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard Surfy Bear FET reverb

    Best forumleden. Sinds afgelopen zondag ben ik de trotse bezitter van een Surfy Bear FET reverb en ik wil graag mijn ervaring met jullie delen. Voor de duidelijkheid: ik heb geen commerciële banden met Surfy Bear.

    Al jarenlang zou ik graag een Fender reverb tank willen bezitten; uiteraard om het originele surfgeluid van Dick Dale en The Venture te krijgen. Maar, zoals bekend, zijn die dingen enorm aan de prijs. (925 euro bij Thomann voor een nieuwe – oef!). http://www.thomann.de/nl/fender_63_t...everb_263592_2
    Nu zijn ze tweedehands wel te vinden voor circa 500 euro, maar dat is toch flink aan de prijs voor een galm. Ook het bouwen van een Tubeamp doctor kit zag ik niet zitten (te duur, te moeilijk, te grote kans dat het mislukt). http://www.tubeampdoctor.com/en/shop...e_Amp_Kit_3451 Hetzelfde geldt voor The Wave kit; die je nog moet importeren en waarover je nog invoerrechten moet betalen. https://www.modkitsdiy.com/kit/wave

    Al surfend op Surfguitar101 kwam ik uiteindelijk de Surfy Bear FET reverb tegen, een transistor Fender kloon in een doe-het-zelf uitvoering. Na nadering inzien kwam ik tot de conclusie dat het mogelijk was om voor circa 100 euro zelf een kloon te bouwen van deze befaamde reverb. Ik besloot de gok te wagen en bestelde een Surfy Bear kit…

    De FET reverb is een kloon van de 6G15 reverb. De ontwerper, Bjorn, een Zweedse surfgitarist, heeft echter twee modificaties toegepast: i) de buizen zijn vervangen door FET’s (transistors) en ii) de transformator is vervangen door een 12 V DC net adaptor. Als gevolg daarvan is de driver voor de reverb klein (en ook veel minder kwetsbaar). De hele printplaat is 8 x 3 cm en de hele schakeling past in het formaat van een effectpedaaltje. Wel moet je nog een losse verengalm kopen (Een Accutronics is circa 30 euro).

    Het monteren van de kit viel eigenlijk mee. Het bestaat uit aan het vastsolderen van de potmeters en jacks aan de printplaat. Het fabriceren van het kastje was nog wel wat werk. Uiteindelijk ben ik al met al er toch wel een hele zondagmiddag mee bezig geweest. Maar hij deed het in 1 keer; zonder ruis of andere problemen.

    En de totale kosten? FET reverb kit: 60 euro; accutronics spring can: 30 euro + 6 euro verzendkosten euro; metalen doosje van aliexpress: 7 euro; spuitbus witte verf: 2 euro = 105 euro. Tof!

    En hoe klinkt ie nu? De million dollar question natuurlijk. Nou, ik vind het hem geweldig! Alle drip en splash die je je kunt voorstellen zit er in. Ik heb helaas geen ervaring met een echte Fender Tube reverb, maar in mijn oren klinkt het toch wel heel erg echt als Dick Dale. Ik herken de sound onmiddellijk van de surfplaten die in mijn CD-kast staan. Het is toch echt de surfsound die ik zoek. Maar om toch enige referentie te geven het volgende. Ik vind het hem beter klinken dan alle ingebouwde spring reverbs in versterkers die ik heb geprobeerd. Eerlijk gezegd ook beter dan mijn Peavey Valverb (Ik haat het om toe te geven; maar de FET reverb klinkt gewoon rauwer en minder gepolijst dan de Valverb). Hij klinkt ook beter dan mijn Strymon Flint (in de spring reverb stand uiteraard). Kortom, het is de beste spring reverb die ik geprobeerd heb en momenteel mijn favoriete spring reverb. Ik denk niet dat er een digitale spring reverb is die tegen de SB FET-reverb op kan. En eerlijk gezegd denk ik dat ie ook aardig stand houdt ten opzichte van een originele tank.

    Tot slot, hier zijn een paar plaatjes van mijn FET reverb. Het is eigenlijk nog een testopstelling. Ik heb het voornemen om hem in een floorprocessor-vorm te gieten vergelijkbaar met de Danelectro Spring King. Daar moet ik nog even over nadenken.

    Ik ben te lui om opnames te maken dus jullie moeten het maar doen met een paar filmpjes die al op YT staan.


    Surfy Bear website: http://surfybear.weebly.com/fet-reverb.html

    Surfy Bear Review https://experimentsinterror.wordpres...ar-fet-reverb/














    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 4 februari 2016 om 00:26
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  2. #2

    Standaard

    Vreemd, er zit een IC op je bordje, maar die vind ik niet terug op het schema.........
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Ah. Ik ben geen kenner op dit gebied, maar ik zie dat het schema versie op de site versie 3 is (R3) en mijn printplaatje is versie 5 (R5).
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Interessant! Maar heb je de Boss FR-1 Fender Reverb ook wel eens getest?

    Ik heb 'm zelf en die doet het authentieke drippy ook zeker wel.
    Het nadeel vind ik z'n "Mix" control. Als je 'm meer als een rechttoe-rechtaan galm wil gebruiken, lever je bij hogere mix-standen (zelfs in een fx-loop) wat punch van je directe sound in.
    Puur daarvoor heb ik later een TC Electronic HOF Mini op de kop getikt. Geweldig pedaal, maar z'n surftones zijn misschien weer ietsje minder.

    Een ander potentieel interessant (surf)reverb pedaal zou de Topanga van Catalinbread kunnen zijn.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Ik stond op het punt om een FRV-1 te kopen, toen ik die Surfy Bear zag. Ik heb hem daarom niet aangeschaft maar het lijkt me een prima pedaaltje, idd. Wellicht niet de allerbeste digitale spring reverb, maar maar toch wel een behoorli jk goeie voor eigenlijk niet veel geld ( ze gaan tweedehands voor 75-85 euro). (En wat goed genoeg is voor Gary Moore is uiteraard ook goed genoeg voor mij: https://www.youtube.com/watch?v=ov1CLQ3Wbwg ). Die Topenga schijnt ook erg goed te zijn maar ik vind hem niet goedkoop.

    Wat ik wel jammer vind van een echte spring reverb is dat je de reverbtijd niet kunt instellen, zoals bij een digitale reverb. Het is natuurlijk een beetje de truuk om dat met je speelstijl te regelen. Ik snap nu tenminste waarom er veel palm mute wordt gebruikt in surfrock.

    Hier is de Surfy Bear kit: http://surfybear.weebly.com/surfy-be...everb-kit.html
    Je hebt genoeg soldeerervaring om hem in elkaar te zetten.
    Laatst gewijzigd door telecastermaster; 7 februari 2016 om 15:21
    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 januari 2003
    Locatie
    Amsterdam . . . Nuttige berichten: 13
    Berichten
    9.220

    Standaard

    Interessant mischien voor de liefhebbers: ik zie dat er een nieuwe versie van de Surfy Bear beschikbaar is.
    De kit is uitgebreid met:
    - Adjustable Decay
    - Two switchable Mixer-settings (Relay switching)
    - True Bypass
    - Volume control
    - Buffered output


    The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.

    - Charles Bukowski


  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Necrobump (4 jaar later); goeie video waar er heel precies gefocust wordt op de drippy aspecten van de reverb:



    Die Surfybears zijn ondertussen ook wat serieuzer geworden en duidelijk de beste uit de roundup.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Ik heb die Surfybear wel 'ns gehoord. Unreal!
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Als er een compacte en betaalbare combi komt van tube achtige klinkende reverb en tremolo met gescheiden bediening kan ik eens gaan overwegen.

    Dacht dat het aanbod nog ruim boven de 150,- piek zat.

    It's often about bucks.
    Yes life isn't easy, Anyway, you can make it And if I can do it, well man so can you - Lee Clayton

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 mei 2003
    Locatie
    22 Acacia Avenue
    Berichten
    11.913

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buxtra Bekijk bericht
    Als er een compacte en betaalbare combi komt van tube achtige klinkende reverb en tremolo met gescheiden bediening kan ik eens gaan overwegen.

    Dacht dat het aanbod nog ruim boven de 150,- piek zat.

    It's often about bucks.
    https://milkmansound.com/products/f-stop

    maar wel duurder dan 150.
    Gezocht:
    Marshall 2553 (50W) in zwart tolex. | Driftwood Mini Nightmare 6L6 | Bogner 3534 50W
    Behoorlijk de bijlman met wat gemene karbonades en versnipperingsvaardigheden ter laars.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top