Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Burguet 2F Negra of Alhambra 10FP

    Hi,

    Ik ben een gitarist die de afgelopen tijd is begonnen met Flamenco. Daarnaast hou ik van klassiek vandaar ben ik op zoek naar een gitaar waarmee ik Flamenco kan spelen maar toch een warme toon heeft voor klassieke nummers.

    Ik ben geadviseerd om een Negra gitaar te kopen en na een tijd zoeken ben ik uitgekomen op de Burguet 2F Negra of Alhambra 10FP. Beide hebben de sound die ik wil. Wat raden jullie aan? Misschien ook een ander model? Ik twijfel ook om misschien rustig door te sparen voor een normale Burguet Negra.

    Bedankt!

  2. #2

    Standaard

    Hoi Qiche,

    Het is heel erg moeilijk om een goed advies te geven. 5 verschillende alhambra 10FP zullen allemaal een beetje verschillen.
    Dito voor de Burguet.
    Zelf heb ik lang op een burguet gespeeld en ik vond het een fijne gitaar voor het geld.
    Als je ze hetzelfde vindt klinken zou ik als ik jou was op de bespeelbaarheid letten.
    De "actie". Je zou de hoogte van de bovenkant van de twaalfde fret kunnen meten tot de onderkant van de zesde snaar (lage e snaar). (Idealiter zou dit 3mm. Zijn, maar bij fabrieks gitaren meestal wat hoger)
    Ook kan je de hoogte voor de rechterhand meten. De afstand van het bovenblad tot de onderkant van de 6e snaar bij het botje aan de rechter kant. Dit moet wel onder de 1cm. (1cm. Is echt het maximale) zijn, zodat je nog prettig "golpe's" kan maken.
    Een verkoper zal zeggen dat het botje rustig omlaag gevijlt kan worden, maar dat zou ik niet ná de koop doen. Eerst maar omlaag veilen en dan pas kopen. Om b.v. De actie bij 12e fret een halve cm. Te verlagen moet er 1cm. Van het botje worden gevijlt.
    Dit heeft zéker invloed op het geluid en je loopt kans dat de gitaar aan gaat lopen.
    Als je zoveel hebt gespaard dat je een "gewone" Burguet kan kopen, dan zou ik zeker naar een tweedehands handgebouwde gaan kijken of een 2a model van een gitaarbouwer.
    Veel succes.

  3. #3

    Standaard

    Payul,

    Bedankt voor je advies dat stel ik op prijs en zal er zeker op letten voor ik 1 aan zal kopen. Ik denk dat ik toch verder zal sparen om de gewone burguet Negra of iets vergelijkbaars te kopen. Ik vond de Alhambra en de burguet niet hetzelfde klinken elke gitaar klinkt uiteraard net een beetje anders. Het verschil tussen de 2F en de ''gewone'' is toch aanzienlijk en koop ik maar liever 1 keer een goede gitaar dan later verkopen en een betere aankopen.
    Ik hou wel van een lage actie alleen kan ik er niet tegen als de snaren tegen de fretboard aanlopen. Om deze reden heb ik mijn vorige gitaar teruggebracht.
    Wat bedoel je precies met handgebouwd? Volgensmij zit het verschil tussen de 2F en de ''normale'' in het materiaal en zijn ze beide handgebouwd. Ik kan uiteraard ook verkeerd zijn ingelicht.

    Bedankt!

  4. #4

    Standaard

    Hoi Qiche,

    Een goede flamenco gitaar loopt niet aan met een actie van 3 mm bij de 6e snaar op de 12e fret.

    Alhambra en Burguet zijn merken die uit een gitaar fabriek komen. Vrijwel Alle gitaren uit Valencia komen uit een gitaarfabriek.
    Ik bedoel meer een gitaarbouwer "Luthier" die in zijn ééntje een gitaar van begin tot eind zelf bouwt.
    Hier een leuke docu van zo'n bouwer.

    https://m.youtube.com/watch?v=Tx215PwT11I

    Groet,

    Payul

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top