Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 april 2007
    Locatie
    Noord Overijssel
    Berichten
    214

    vraagje Op zoek naar een goed lesboek

    Hoi, ik geef al enkele jaren gitaarles.
    Een van mijn studenten is nu net klaar met Gitaarboek #7 van Ilja Croon. Een logisch vervolg zou zijn Gitaarboek #8, alleen wil hij liever aan de slag in een boek met liedjes.
    Hieronder een afbeelding uit boek 7, zodat duidelijk is welk niveau hij zit.


  2. #2

    Standaard

    Een 'boek met liedjes'? Bedoel je daarmee popliedjes? Of iets anders. Als gitaarleraar weet je vast wel dat je liedjes speelt op basis van akkoorden, en dat het het beste is om die zelf uit te zoeken. Je rol als docent is dan het uitleggen van de bijbehorende harmonische theorie, en leuke slag- en tokkelpatronen aanbieden waarmee hij zichzelf kan begeleiden. Ilja Croon is behoorlijk klassiek georiënteerd - het zal lastig worden om precies op dat niveau verder te gaan met liedjes. Je kunt eens kijken of er een boek bestaat met Beatle-liedjes, gearrangeerd voor klassiek gitaar. Dan heeft je leerling nog wat aan zijn opgedane klassieke techniek en heb jij ruim voldoende gelegenheid om de harmonische concepten achter popmuziek te verduidelijken. Mocht je zelf weinig kaas hebben gegeten van harmonische theorie, dan raad ik je aan een goed boek over jazzgitaar te scoren voor jezelf. De theorie die daarin staat, laat zich prima gebruiken om liedjes te analyseren.
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top