Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Sounding bowl

  1. #1

    Standaard Sounding bowl

    Hello,

    Gepensioneerd, maar toch steeds nog een passie voor hout.
    Een gitaar bouwen is nog een droom, maar eerst ga ik vanuit mijn huidige hobby, houtdraaien, een 'sounding bowl' maken.

    Dit is een houten bowl, kom, die voorzien is van snaren: 5, 7, 12, 14
    Ik ben bijgevolg op zoek naar besnaringsmateriaal en knoppen om deze snaren aan te trekken.
    Jammer genoeg kan ik geen foto als bijlage versturen, dus voeg ik een link toe naar een YouTube.
    Verder spreekt men over A-scale, e, f, ... voor een leek is me dit 'Latijn'.


    https://www.youtube.com/watch?v=8Qk3nN_JusA
    http://www.soundingbowls.com/

    Alvast bedankt voor tips !

    serjo

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Lijkt sterk op een lier zoals ze op vrije scholen gebruiken:

    Bij http://www.choroi.nl/instrumenten/index.html kan je stempinnen bestellen, voor snaren kan je gitaarsnaren in verschillende diktes gebruiken.Afhankelijk van hoe je hem wil stemmen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    filmpjes gezien, mooie dingen, die bowls.

    Stemmechanieken vindt je in veel online shops oa hier:https://www.gitaaronderdelenshop.nl/...emmechanieken/

    maar de voorbeelden in de clips daar hebben ze zelf de knoppen gemaakt, zou ik zelf ook doen.

    succes!

    qua stemming: je kan die bowls in verschillende toonladders stemmen, gewoon een kwestie van smaak ook.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Stempennen van een harp of de mechanieken van een banjo lijken me het makkelijkst. Bij de mechanieken van een gitaar staan de pen waarover de snaar zit en de draaiknop onder een hoek van 90 graden. Meestal moet je ze ook op een vlakke ondergrond bevestigen (zoals achterkant kop gitaar) waarna ze door een gat naar boven steken.

    Die metalen kleine ringetjes waar de snaren doorheen lopen op de Lier (zoals op de foto hierboven) heten "ferrules". Misschien heb je daar wat aan.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door oigun Bekijk bericht
    Lijkt sterk op een lier zoals ze op vrije scholen gebruiken:

    Bij http://www.choroi.nl/instrumenten/index.html kan je stempinnen bestellen, voor snaren kan je gitaarsnaren in verschillende diktes gebruiken.Afhankelijk van hoe je hem wil stemmen.
    De 2 linkjes van Servo hadden ook al een geurend esoterisch sausje van kabbelende bergbeekjes en snaterende dolfijnen.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Het filmpje van die boskabouter op soundingbowls was aardig vermakelijk.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik de Perik Bekijk bericht
    De 2 linkjes van Servo hadden ook al een geurend esoterisch sausje van kabbelende bergbeekjes en snaterende dolfijnen.
    Kijk, now we're talking. Gewoon alles dat afwijkt van de middel of the road in de zeik nemen.
    Geen idee of je kinderen hebt, maar een school keuze maken zonder tenminste je licht over die Vrije scholen op te steken lijkt mij geen errug snuggere methode.

    Het achterkleinkind van Maria Montessorie woont vlakbij en ben ik mee bevriend; maar mijn kinderen hebben niet op een Montessorie school gezeten. Dat zou best eens een reden kunnen hebben.

    On topic: niet alleen voor stem pinnen kun je bij Choroi terecht. Ook met vragen over houtverwerking etc.

    Ze doen daar absoluut niet kinderachtig.
    In noord Holland zit een (ook antroposofische) instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Daarbij hoort een schitterend uitgevoerde werkplaats waar ook instrumenten worden gemaakt. Ben effe de naam kwijt. Zo nodig zoek ik het voor je op.

    Stel rustig je vragen daar. Ze zijn trots op hun werk.
    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8

    Standaard

    @ Erik en Gus: bedankt voor de commentaren en de link.
    Zelf ben ik een 'oud'-leerkracht middelbaar onderwijs, en kan ik me aansluiten bij Gus, je ziet vaksgewijs de hele maatschappij passeren en je leert de competenties van iedereen naar waarde schatten. Maar ik wil me hier gewoon beperken tot verzameling van info rond de bouw van een instrument.

    Dus alvast bedankt !

    serjo

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Kijk, now we're talking. Gewoon alles dat afwijkt van de middel of the road in de zeik nemen.
    Geen idee of je kinderen hebt, maar een school keuze maken zonder tenminste je licht over die Vrije scholen op te steken lijkt mij geen errug snuggere methode.

    Het achterkleinkind van Maria Montessorie woont vlakbij en ben ik mee bevriend; maar mijn kinderen hebben niet op een Montessorie school gezeten. Dat zou best eens een reden kunnen hebben.
    Ik heb een kind, we zijn naar een open dag geweest van een vrije school en ik heb het een en ander van en over Rudolf Steiner gelezen. Vooral dat laatste heeft ons er toe doen besluiten onze dochter niet naar een Vrije school te laten gaan. Het gaat nog steeds onverminderd goed met haar. Misschien moet je zelf niet direct uit de heup schieten als iemand een mild satirische opmerking plaatst.

  10. #10

    Standaard

    Ik heb met plezier je posts gelezen. En deze zeker niet.
    Ik vind het een typisch NL verschijnsel om alles dat afwijkt een weinig flatterend label op te plakken. Het kan zeker schelen dat ik bij het minste of geringste in die hoek word geplaatst.

    Daardoor heb ik je post misschien meer als negatief opgevat als de bedoeling is geweest. Ook bij herlezen kan ik er weinig positiefs of opbouwends in zien.

    Ik heb niet veel met Steiner, omdat het vooral teksten zijn die 90 jaar oud zijn.
    Toch is het opvallend dat de Vrije School in NL het enige systeem is dat groeit. En bijvoorbeeld in Amsterdam Noord een wachtlijst kent.
    Dat jij je eigen beslissingen neemt, lijkt duidelijk.

    Ik hoop hiermee een beetje de zaak te hebben genuanceerd. En ik ben zo vrij het hier even bij te laten.
    Vriendelijke groet, Gus

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top