Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Glasvezel gitaar

  1. #1

    Standaard Glasvezel gitaar

    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met glasvezel (bewerken)?
    Ik kwam de Ros-O-Glas gitaar op internet tegen maar het lijkt me veel interessante om mijn eigen body te ontwerpen en te maken.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    Een paar goede mallen maken, dat is de essentie.
    En met goede mallen bedoel ik : stevig, niet torderend, en vooral : lossend.
    't procede is simpel en verloopt hetzelfde zoals bij een boot of een kuip voor je caferacer.
    Helften aan elkaar zetten met een aluminium H profiel, of onzichtbaar lijmen ; voorzie daarvoor twee lippen zoals bij een smeerkaasdoosje.
    Bij de res-o-glas heeft de body vooral een ornamentele en ceremoniële functie, want de spanning wordt gedragen door de centrale balk.

    Voor een akoestische is epoxy een lichtere keuze .

    F.

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor de info. Ik ga denk ik eerst een goedkope gitaar op marktplaats kopen zodat ik daar de nek van kan gebruiken. Denk dat een flat top LP ga maken i.v.m. de simpele vorm. Als het werkt ga ik zelf iets ontwerpen. Kwam ook al glow in the dark hars tegen. Misschien een mooie combinatie😃.

  4. #4

    Standaard

    Iemand trouwens enig idee wat de glasvezel dikte ongeveer moet zijn?
    Aantal gram van de mat / aantal lagen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Waar is koen1 eigenlijk gebleven?

    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...t=epoxy+gitaar
    "Meten is weten, gissen is missen"

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    opbouw :
    gelcoat : 0.2 mm
    ( of geen gelcoat en daarna toplaag spuiten )
    glasweefsel : werkt iets moeilijker in opstaande hoekjes dan mat, maar is veel vormvaster achteraf;
    weinig hars opbrengen, weefsel goed inrollen, beetje hars, weefsel, inrollen. Gierig zijn met hars, zo vast mogelijk rollen; als er nog veel losse draden zijn kan je altijd nog wat epoxy bijvoegen. Doel is om zo droog mogelijk te eindigen, dus geen zinloze drijvende laag epoxy, want ongebonden voegt dat enkel gewicht toe, geen sterkte.
    Weefsel van 360 g/m² gaat goed vooruit; 2/3 lagen , en je hebt een onverwoestbaar resultaat.
    min of meer nuttige tip : de juiste oppervlakte berekenen, densiteit (doorgaans +/- 1.6 ) omrekenen naar oppervlakte, je materiaal exact wegen en je weet perfect de dikte van de aangebrachte laag.
    'n grove vuistregel voor "dunne" structuren : weefselgewicht + 200g/m² is ongeveer je harsgewicht.
    Dit varieert naargelang mat / weefsel / voorgeïmpregneerd etc.
    Met epoxy heb je tijd genoeg.
    Polyester gaat iets sneller vooruit; een uv-hardende hars is dan 't overwegen waard omdat de tijdsdruk volledig wegvalt.

    Succes !
    F.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top