Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 april 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    135

    Music 5000$ Martin VS 150$ Motion [Video]

    Hallo mede gitaarliefhebbers,

    Onlangs had ik het idee gevat om twee dreadnoughts qua klank met elkaar te vergelijken. Mijn eerste akoestische ooit, met mijn nieuwste aanwinst; een Martin D-42.
    In het echt is het een wereld van verschil. Die Motion klinkt dun en schel waar die Martin erg gebalanceerd en vol klinkt, met mooi diepe bassen en sprankelend hoog. De Martin vult de kamer met zijn klanken, de Motion blijft een beetje in zichzelf gekeerd.
    In de opname is dit verschil iets minder duidelijk te horen, maar op goede speakers, of met een koptelefoon komt het toch aardig in de buurt en leuk om eens te vergelijken



    *ik was een wat grieperig tijdens de opname

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Leuk! Nu zit je wel met het begin en eind van het spectrum te werken en was het niet best geweest als je tot een andere conclusie was gekomen Zou je dezelfde test doen met bv een Eastman van €800 en een Taylor van het drievoudige, dan zou een "blind test" nog wel eens erg lastig kunnen uitvallen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 april 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    135

    Standaard

    Ja, zat daar ook aan te denken, maar mijn 3 akoestische gitaren zijn allemaal zo verschillend (die Martin Dreadnought, een Martin 000 en een taylor 716), dat een blinde test een beetje te obvious zou zijn.
    Als iemand een keer een Eastman Dreadnought (of een andere gitaar die het op durft te nemen tegen de Martin ) te leen heeft dan maak ik graag een blinde test!

  4. #4

    Standaard

    kort stukje geluisterd. Het verschil is gelijk enorm. Waar je denk ik nog meer verschil gaat horen is als die snaren een week oud zijn en beide gitaren evenveel bespeeld zijn.

    Zou je nu een partij ergens in een drukke mix weg zetten in de achtergrond, dan valt het ws. nauwelijks op.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Ik vind die Motion voor akkoordenwerk eerlijk gezegd beter klinken... Die gitaar kan wel een goede setup gebruiken denk ik, het lijkt of de bespeelbaarheid van de Martin een stuk beter is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  6. #6

    Standaard

    Smaken verschillen, maar, waar luister je over af?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard

    Leuk filmpje en inderdaad duidelijk verschil tussen beide gitaren. Vraag: waar stond de microfoon tijdens de opnamen? Ter hoogte van het camerastandpunt, of ergens anders?
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 mei 2008
    Locatie
    071
    Berichten
    512

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Smaken verschillen, maar, waar luister je over af?
    Op de Logitec speakertjes bij m'n PC.

    Als ik het nogmaals op m'n hifi set luister, wint de Martin het opeens heel dik. Het lijkt dan zelfs of bij de Motion de microfoon iets verder weg staat.

    Setup is in dat laatste geval een iPhone in een NAD302 met een paartje KEF Reference Series Model One speakers in dat laatste geval. Zo'n NAD is strikt gezien dan geen hifi (want veel te goedkope massaproductie), maar klinkt meestal toch veel beter.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ukeloeder Bekijk bericht
    Tijd om je onderschrift bij te werken. Gefeliciteerd. Eindelijk een ECHTE gitaar.

  9. #9

    Standaard

    En ondertussen houdt mijn jongste bij hoog en laag vol dat muziek over haar telefoon even goed klinkt als muziek uit de stereo.

    Laat die dure instrumenten en microfoons maar... gewoon een hoofdtelefoon over je gitaar klemmen, en in de microfoon input steken... goed genoeg tegenwoordig

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 april 2009
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    135

    Standaard

    @Noid De gitaren zijn beide gemiced met een Neuman KM 184, op zo'n 40 cm van fret 12. Je kunt het nooit 100% gelijk krijgen, maar het iig zo goed mogelijk mijn best gedaan.

    @Harald/Heynis
    Ja, over telefoon valt het verschil zo goed als weg, maar over studio monitoren of hi-fi sets, of goede koptelefoons hoor je pas echt wat het verschil is. En een hele song opnemen/produceren is natuurlijk altijd een som van de componenten.

    De Motion staat goed afgesteld hoor, speelt prima die gitaar.

    Ik denk inderdaad, dat na 2 weken spelen die Martin er nog meer uit zal springen. Nu hoor je voor een groot deel ook "de nieuwe snaren". Veel hoog, wat van nature in de snaren zit. Naar mate de snaren zijn bespeeld gaat de gitaar er meer doorheen komen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top