Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1

    Standaard akoestische gitaar opnemen met shure sm 57

    Hey,

    Ik hoor van mensen dat de sm 57 geen micro is voor gitaar... Maar ik zie het wel de hele tijd passeren bij Gillan Welch, en ook hier https://www.youtube.com/watch?v=IgnLnjBFpjA of is het hier een combinatie van gitaarpickup én sm 57?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    ik heb onlangs nog acoustische partijen opgenomen met een sm 57, de ruimte waar ik zat had veel galm en met mijn ribbon mike was het resultaat onhandelbaar, way too roomy. nu waren dat wel (rhythm)partijen die vrij strak/smal moesten klinken in een vrij drukke mix. ging prima met die sm57.

    denk dat in de clip enkel de mike wordt gebruikt.
    Laatst gewijzigd door barno; 21 januari 2016 om 22:20

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Je kunt daar zo ver en zo exotisch in gaan als je wil, maar er is absoluut niets mis met een "gewone" SM57. Bij een akoestische gitaar hangt alles af van positionering. Zelf richt ik'm altijd naar de 14e fret (body-joint), 30 cm van de toets, en een beetje off-axis (niet pal loodrecht erop, maar een beetje schuin)
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Laat mij dan even de advocaat van de duivel zijn...

    Ik vind de kleuring die een SM-57 meegeeft aan het signaal van een akoestisch snaarinstrument niet meer van deze tijd. Je equalized je gek om er nog iets van te maken....
    Maar zoals er altijd nog 'hearing challenged' zijn die met droge ogen beweren dat vinyl beter klinkt dan een digitale opname met 96 kHz sampling en een dynamiek die vele malen verder gaat, zo zullen er altijd zijn die een goede grootmembraan liever inruilen voor een stukje antiek als een 57.
    Het is dan wel geen koolmicrofoon, maar toch, he....

    Ik kom ze nog ieder jaar tegen, de collega's die zweren bij een SM-57, maar als je ze dan eens het verschil laat horen met een TLM-103 of een SCX-25A, dan zijn ze 'om'.

    Ik maak een uitzondering, op een buitenpodium met een beetje wind, in dat geval een SM-58 en dan maar roeien met de riemen die je hebt.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Ja in steriele omstandigheden is een grootmembraan het best. De werkelijkheid is in heel veel gevallen anders. drummer, andere luide muzikant, omgevingsgeluid, slechte room enz...

  6. #6

    Standaard micro

    Hey,
    Bedankt voor de reacties! Ok de shure sm 57 kan dus wel gebruikt worden, maar is misschien niet 100 % ideaal voor als de gitaar een prominente rol speelt in een opname. Hebben jullie een alternatieve micro? Live gebruik ik een element... Maar voor opnames evt een goede echte gitaarmicro zou tof zijn heb wel geen budget van 900 euro... Was eens aan het kijken op thomann en daar hebben ze wel wat, zag ook zo'n clip on ding voor je gitaar Zou dit ding beter zijn : http://www.thomann.de/nl/the_tbone_o...tem_cc_100.htm alternatieven hoor ik graag, budget is tussen 30 en 100 euro

  7. #7

    Standaard

    Hey ik vond nog dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=Er-3YLVIONc een hele bluegrassband versterkt met 1 sm 57

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Ja in steriele omstandigheden is een grootmembraan het best.
    Ik heb altijd begrepen dat een klein membraan (condensator) mic het beste is om akoestische gitaar mee op te nemen. Is dat nu een slecht advies geweest ?
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CrazyHorse Bekijk bericht
    Hey ik vond nog dit filmpje:

    een hele bluegrassband versterkt met 1 sm 57
    Ergens is dit tekenend voor de situatie..
    Ik bedoel, er zijn dus nog steeds mensen die geloven dat dit Bluegrass is.
    (Even afgezien van de sublieme Gilian Welch dan, die ik het liefst alleen met David hoor. Dat klinkt altijd goed)
    Als je dezelfde logica toepast op Andre Rieu dan wordt deze ineens een concertviolist van wereldklasse. Of Doe Maar een reggae band.....

    Om het even helder te krijgen; dit is een echte Bluegrass band die ook nog eens echte Bluegrass speelt :

    Zoals je ziet, heeft een Bluegrass band echt meer dan 1 microfoon nodig, anders wordt het wel heel erg dringen en vallen er misschien slachtoffers....

    Je kunt kiezen voor een kleinmembraan, op zich niks mis mee, maar met groot membraan pak je wat meer van het totaal geluid van je instrument en kun je wat makkelijker, door te bewegen, je klank en volume in de mix bepalen. Een Audix SCX-25A doet dat zelfs beter en makkelijker dan een Neumann U-87, scheelt toch weer een slordige anderhalve rug...
    De sweet spots varieren per instrument, met een kleinmembraan wordt het vaak een beetje een aan/uit regeling.
    Don't ask me how I know.....

    Tja, drummers en ander hinderlijk achtergrondgeluid kun je het best ver uit de buurt van akoestische gitaren houden...
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RB-1 Bekijk bericht

    Tja, drummers en ander hinderlijk achtergrondgeluid kun je het best ver uit de buurt van akoestische gitaren houden...
    Waarom zou je dat doen? Dit is toch geen fundamentalistisch bluegrass forum? ...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top