Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2005
    Locatie
    Temse,Oostvl, Belgie
    Berichten
    974

    Standaard luide 'KRAK' in bovenblad klassieke gitaar

    Hey vrienden

    Ik was daarnet gitaarles aan het geven, leunend op het bovenblad van mijn gitaar die op mijn schoot lag. Ineens klonk er een luide krak vanuit het hout. Er is niet te zien/horen, geen scheur ofzo, als ik nu op die plaats zachtjes druk uitoefen hoor ik wel het hout nog wat lichtjes kraken. Ik veronderstel dat er iets binnenin van ondersteuning gebroken is? Ik was wel aan het leunen maar dat zou er toch tegen moeten kunnen? Het gaat om een Yamaha CGX122MCC

    Dankje

    David

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Waarschijnlijk is 1 van je zangbalken gescheurd, of idd je bovenblad aan de binnenkant. Dan hoef je aan de buitenkant niets te zien.. Direct snaarspanning eraf halen!!!! en naar de reparateur..

    Blijkbaar kan het er toch niet tegen dan. Een klassieke gitaar is ook minder zwaar gebouwd dan een western en er zit, afhankelijk van hoe hij gebouwd is, niet overal een bolling in, dus daar is hij dan zwakker..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 december 2005
    Locatie
    Temse,Oostvl, Belgie
    Berichten
    974

    Standaard

    Ja ik denk dat ik zie wat er gaande is, het als ik in de gitaar kijk, zie ik op de binnenkant van het bovenblad langs beide zijden zangbalkjes (gelijmd?) tegen een een ander stukje hout, langs de kant waar ik de krak hoorde zie ik een halve mm ruimte, het andere zangbalkje is nog steeds correct bevestigd. Is het een grote ingreep om de dit te (laten) repareren?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Ligt er een beetje aan wat er precies kapot is. Het is vooral lastig werken aan de binnenkant, maar voor zover ik weet is bijna elke scheur zonder al te veel problemen gewoon te repareren. Lastiger zijn gescheurde zangbalken bijv. Wat scheelt is dat het aan de binnenkant zit en dus niet gefinished hoeft te worden
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 februari 2002
    Locatie
    Ermelo
    Berichten
    1.780

    Standaard

    Ik heb weleens een los zangbalkje gehad. Met houtlijm, spiegeltje, naald, spuit en klem weer gemaakt. Maar als je gitaar duur is zou ik 'm laten maken.

  6. #6

    Standaard

    Zangbalkje moet weer vastgelijmd worden. Hoeveel werk dat is hangt af van bereikbaarheid. Als je er met de handen via het klankgat goed bij komt zal het wel meevallen.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top