Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10
  1. #1

    Standaard klassiek naar flamenco

    heeft er iemand ervaring met een gewone klasieke gitaar om te bouwen naar flamenco gitaar door de brug te verlagen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Geen ervaring mee, maar zoals ik er tegen aan kijk wordt een klassieke gitaar nooit een flamenco gitaar.
    Als voorbeeld, mijn klassieke gitaar heeft een cederhouten bovenblad.
    Zoals ik flamenco zie, wil je voor flamenco geen cederhouten bovenblad.

  3. #3
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard

    Een hoop klassieke gitaristen spelen ook flamenco op 1 en dezelfde gitaar. Klinkt beetje donker maar het kan wel.
    Vriendelijke groet,

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik denk dat het makkelijker is om een flaminco gitaar te bouwen als een klassieke gitaar om te bouwen.
    De top en de zijkanten zijn dunner dan bij een klassieke gitaar en het volume is ook lager bij een flaminco (kast hoogte is 2,5cm minder)
    Alleen met het verlagen van de actie en het monteren van een slagplaat ben je er niet.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Er zijn mensen die zeggen dat een flamenco gitaar een compleet ander instrument is dan een klassieke gitaar . Toch heb ik een tijd gewoon op een klassieke flamenco gespeeld

    Ik zou gewoon een redelijk geprijsde flamenco gitaar kopen

  6. #6

    Standaard

    dank om antwoord, zou ik de actie kunnen verlagen door de brug af te schuren zodat de snaren lager liggen bij de frets?

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door deleeuwwerner Bekijk bericht
    dank om antwoord, zou ik de actie kunnen verlagen door de brug af te schuren zodat de snaren lager liggen bij de frets?
    Ik mag hopen dat je het zadel bedoelt? Dat kan idd. Dat is zelfs de manier om je actie te verlagen. Doe dit wel vanaf de onderkant en zorg dat het haaks en vlak blijft, anders worden de trillingen minder goed overgegeven op je bovenblad (vlakheid) en je verlegt je intonatie (haaksheid). Naar alle waarschijnlijkheid gaat je intonatie, je octaafzuiverheid, er sws aan, dus dat zal je dan ook op moeten lossen. Dit luistert heel nauw, dit gaat om honderste mm's.

    Babysteps met het verlagen van je zadel, als je te ver gaat, moet er een nieuwe op.

    Als stelregel voor het verlagen: voor iedere mm omlaag bij het 12e fret, moet er van het zadel 2 mm af. (12e fret = helft afstand topkam/zadel)
    Laatst gewijzigd door Rizz; 22 januari 2016 om 08:21
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #8

    Standaard

    oei, ik dacht dat het simpel was, zoals het nu is, ik heb een alhambra spaanse gitaar klassiek, nu heb ik een hoogte bij de laatste fret, bij de lage E snaar een goede 5 mm, hoge een3.5 mm, is er dan nog ruimte om het zadel te verlagen?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Meet even bij je 12e fret. daar kan je wat mee. bovenkant fret tot onderkant snaar. Ik moet eerlijk zeggen dat ik een aantal staalsnarigen heb bewerkt, maar nog nooit een klassieke, dus ik heb niet zo'n heel goed idee van de actie.

    Het is geen rocketscience, maar zo te lezen weet je niet echt wat je doet, misschien is het dan beter als je 'm gewoon even wegbrengt. Een afstelbeurt kost een tientje of 3, verlagen ze je zadel naar wens en intoneren de gitaar gelijk. Ben je gelijk van het gemier af en weet je dat het goed gedaan is. Als je er dan een setje snaren op laat zetten naar wens, wordt hij daarop afgesteld. Blijf dan ook bij die dikte.

    Geen verwijt hoor, geenszins. Daar tegenover staat, als je het nooit doet, doe je ook geen ervaring op. Mijn advies is dan wel: lees je heel goed in, er zijn enorm veel tutorials en beschrijvingen op het web te vinden aangaande dit onderwerp.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  10. #10

    Standaard

    oke, enorm bedankt,laat het nog weten

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top