Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 januari 2012
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    404

    Standaard Grootte boorgat voor brug studs.

    ik wil de gaten voor mijn brug gaan boren. Ik heb de inserts (studs) gemeten en ze zijn 9,8mm breed.
    Een gat van 9mm lijkt me te smal, ik heb dit niet echt kunnen testen. Ik heb het gat geboord in een stuk resthout en vergeleken. Was bang dat al ik het erin zou tikken ik het er niet meer uit zou krijgen.

    dus lijkt me een gat van 9,5mm of 3/8" prima om ze er goed erin te krijgen, klopt dat? De body is gemaakt van essen.

    Het volgende probleem is nu ontstaan: ik kan nergens een houtboor vinden van 9,5mm of 3/8", tenminste in Nederland en voor een redelijke prijs.

    Iemand een idee?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Dremel met schuurdrummetje gebruiken om het gat te ruimen is een.oplossing die ik zelf vaak gebruik.
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Of het hout boren met een staalboor?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 januari 2012
    Locatie
    Tilburg
    Berichten
    404

    Standaard

    Bedankt voor de antwoorden.
    De dremel oplossing vind ik te onnauwkeurig, een staalboor vind ik in hout lastiger te centreren en snijdt niet mooi in het hout.

    Ik heb gisteren een aantal speciaalzaken in de buurt gebeld, maar niemand kan het leveren. Dus wordt het toch bestellen...
    Bedankt voor de input.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nusti Bekijk bericht
    De dremel oplossing vind ik te onnauwkeurig
    De juiste boor bestellen is natuurlijk altijd een goed idee. Met een beetje oefening kan je echter met een dremel ook veel hoor. Tabula heeft de nodige bouwervaring en zijn suggesties (ook in andere topics) vind ik vaak hout snijden, om maar eens een geinige woordspeling te gebruiken.

    Ik heb zelf een nep-dremel van Black&Decker van €40,- en het loont echt daar afentoe mee te oefenen. Schuren, boren, slijpen kan er echt gecontroleerd mee.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nusti Bekijk bericht
    Bedankt voor de antwoorden.
    De dremel oplossing vind ik te onnauwkeurig, een staalboor vind ik in hout lastiger te centreren en snijdt niet mooi in het hout.
    Zouden jouw eisen dan zo veel hoger liggen dan de mijne? Als ik met een priem een puntje maak, dan blijft een staalboor best recht, in de kolomboor tenminste, zeker bij een boor groter dan 6mm over een beperkte diepte.
    Misschien ligt het aan de houtsoorten, maar esdoorn gaat eigenlijk best ok met een staalboor, vind ik.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Met een dremel gaat het echt wel. Je kan als richtmiddel eerst.met een verzinkbitje een schuin randje rondom maken
    147-c Guitars

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    867

    Standaard

    Is voorboren met een iets te kleine houtboor en dan op maat brengen met een ijzerboor geen oplossing. je hoeft dan niet bang te zijn voor centreren van de ijzerboor.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Lijkt me een prima oplossing.
    147-c Guitars

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top