Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 2 van 13 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 127
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Weetjes over Mahonie:
    Sipo (Entandrophragma utilé), Sapeli (Entandrophragma cylindricum Spragueen) en Khaya Mahonie (Khaya ivorensis) komen uit Afrika en zijn een andere soort hout dan het Mahonie uit Amerika.

    Het beste Mahonie was oorspronkelijk afkomstig uit Cuba, maar is al vele jaren niet meer verkrijgbaar.
    Als je op dat blanke hout een natte vinger legde, zag je hout mahonie fantastisch mooi rood opgloeien. Werkelijk de mooiste Mahoniesoort die ik ooit heb gezien.

    Honduras Mahonie hoeft niet echt uit Honduras te komen, maar is eigenlijk een verzamelnaam van Mahonie die uit die regio komt en meestal vernoemd naar de havenstad van waar het verscheept.

    In dit geval meestal de grote haven voor Centraal Amerika, Puerto Cortes in Honduras.
    Het Mahonie kan in principe uit geheel Centraal Amerika komen (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica en Panama).

    De echte mahonie soorten van het plantengeslacht Swietenia zijn erg schaars en staan allemaal op de Cites lijst als beschermde houtsoorten, deze mogen niet meer worden verhandeld
    Laatst gewijzigd door grizzly; 16 januari 2016 om 17:48
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 juni 2013
    Locatie
    Nieuw-Lekkerland
    Berichten
    281

    Standaard

    Wil dat zeggen dat het mahonie uit Amerika beter is dan het mahonie uit Afrika Grizzly of maakt dat feitelijk gezien weinig uit? En wat is nou ook alweer het verschil tussen de soorten Sipo/sapeli/khaya? Was dat iets met de mate van structuur van de houtvezels?

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2011
    Berichten
    781

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rikkert Bekijk bericht
    Wil dat zeggen dat het mahonie uit Amerika beter is dan het mahonie uit Afrika Grizzly of maakt dat feitelijk gezien weinig uit? En wat is nou ook alweer het verschil tussen de soorten Sipo/sapeli/khaya? Was dat iets met de mate van structuur van de houtvezels?
    Volgens mij is er heel weinig verschil tussen sipo en sapeli. Sipo is iets makkelijker te bewerken als sapeli. Sipo wordt veel gebruikt voor de scheepsbouw en sapeli bijvoorbeeld voor kozijnen. khaya ken ik niet echt eerlijk gezegd.
    What I love about the blues is that it pulls in those that feel it, and want to learn it, and repells those with huge ego's and overly technical show-offs who play with no emotion whatsoever.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Weetjes over Mahonie:
    Sipo (Entandrophragma utilé), Sapeli (Entandrophragma cylindricum Spragueen) en Khaya Mahonie (Khaya ivorensis) komen uit Afrika en zijn een andere soort hout dan het Mahonie uit Amerika.

    Het beste Mahonie was oorspronkelijk afkomstig uit Cuba, maar is al vele jaren niet meer verkrijgbaar.
    Als je op dat blanke hout een natte vinger legde, zag je hout mahonie fantastisch mooi rood opgloeien. Werkelijk de mooiste Mahoniesoort die ik ooit heb gezien.

    Honduras Mahonie hoeft niet echt uit Honduras te komen, maar is eigenlijk een verzamelnaam van Mahonie die uit die regio komt en meestal vernoemd naar de havenstad van waar het verscheept.

    In dit geval meestal de grote haven voor Centraal Amerika, Puerto Cortes in Honduras.
    Het Mahonie kan in principe uit geheel Centraal Amerika komen (Belize, Guatemala, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica en Panama).

    De echte mahonie soorten van het plantengeslacht Swietenia zijn erg schaars en staan allemaal op de Cites lijst als beschermde houtsoorten, deze mogen niet meer worden verhandeld

    Is die Honduras (dan wel Zuid-Amerikaanse) mahonie dan die zogenaamde 'swietenia'?

    Hoe kan men verder die swietenia onderscheiden van sipo, sapeli en khaya? Als ik toch iemand vind die swietenia te koop heeft (legaal of niet -dat maakt mij niet zoveel uit) dan moet ik weten of het om echt swietenia gaat.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nidlaobud Bekijk bericht
    Is die Honduras (dan wel Zuid-Amerikaanse) mahonie dan die zogenaamde 'swietenia'?

    Hoe kan men verder die swietenia onderscheiden van sipo, sapeli en khaya? Als ik toch iemand vind die swietenia te koop heeft (legaal of niet -dat maakt mij niet zoveel uit) dan moet ik weten of het om echt swietenia gaat.
    Deze lui beweren het te leveren: http://www.af.nl/voorraad/massief/swietenia/

  6. #16

    Standaard

    Ik ben daar meerdere keren geweest. All3s staat gewoon buiten. Zelfs een leek weet dat het zo minder geschikt is voor gelijk gebruik voor instrumenten. Aan de andere kant wel perfect als je een aantal jaar tijd hebt om het te laten drogen.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.488

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nidlaobud Bekijk bericht
    Ik ben daar meerdere keren geweest. All3s staat gewoon buiten. Zelfs een leek weet dat het zo minder geschikt is voor gelijk gebruik voor instrumenten.
    Waarom is het daar slecht opgeslagen, naar jouw mening?
    In hun instrumentenhoek heerst weliswaar de buitentemperatuur, maar geen regen, geen direct zonlicht, en niet pal onder een tyfusheet plat dak.
    Misschien als je op zaterdagochtend hout haalt en zondagmiddag moet de gitaar af zijn dat het zo niet werkt, maar verder?

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.613

    Standaard

    Ts, hoeveel verstand van zake heb je zelf tov de betere houthandels? Of heb je berg internetwijsheden opgedaan?
    147-c Guitars

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ts, hoeveel verstand van zake heb je zelf tov de betere houthandels? Of heb je berg internetwijsheden opgedaan?
    Je haalt mij de woorden uit de mond.....

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Ik droog mijn vers gezaagde hout altijd buiten, wel onder een afdak zodat zon en regen er niet bij kan. Houtbewerkers drogen hun hout al eeuwen gewoon buiten en daar is niets mis mee. Het is zelfs goed, als je het maar goed doet (oplatten)
    Hout voor muziekinstrumenten (en met name natuurlijk voor akoestische instrumenten) kun je, al naar gelang de wenselijkheid, nadat je het gekocht hebt verder binnenshuis drogen naar een vochtigheidsgraad die overeenkomt met de vochtigheid van de plaats waar je uiteindelijk je instrument het meest hebt.

    Zelf houd ik mijn hout tussen de 45% en 55% relatieve luchtvochtigheid.
    Het is bij mij opgeslagen in een aparte kamer met een ontvochtigings installatie en blijft daar zeker 10 jaar liggen. (niet omdat het moet maar omdat ik langzaam bouw )

    Ik heb zowel Mahonie halzen van Honduras, als van Sapeli en Khaya.Sipo heb ik nu niet liggen.
    Tevens nog wat los hout voor inleg etc van Cuba Mahonie.

    Honduras Mahonie (Swietenia macrophylla) of ook wel Genuine Mahogany is vaak te herkennen aan het verkleuren als je het hout een beetje heen en weer beweegt. Het wordt dan vaak op veel vlakken lichter en donkerder van kleur.

    Over het algemeen is het gewicht van Honduras wat lager dan dat van Afrikaans Mahonie. (590 kg/m3) tegen (640 kg/m3)
    Dat is echter niet altijd het geval, ik heb hier wat Honduras liggen dat ietsje zwaarder aanvoelt en juist 6 mooie halzen Khaya dat heel erg licht is, zelfs iets lichter dan het Honduras.
    Het hangt dus ook sterk af van welke boom, welk gedeelte etc.
    Mijn Honduras en Cuba Mahonie zijn donkerder dan de Afrikaanse Mahonie soorten.
    De tekeningen zijn met Honduras bij mij ook mooier en duidelijker.

    Wat dus overblijft, en het is hier al heel vaak gezegd, ga naar een goede houthandel en voel, kijk ruik, en laat je voorlichten.

    hier 2 fotos van Mahonie planken. Op foto 1 op de zijkant genomen, is de onderste plank Honduras.



    Laatst gewijzigd door grizzly; 17 januari 2016 om 16:22
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top