Welkom op het GitaarNet.
Discussie gesloten
Pagina 1 van 13 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 127
  1. #1

    Standaard Waar in NL goede kwaliteit en voldoende droog Honduras-mahonie kopen?

    Daarmee bedoel ik dan ook echt Honduras-mahonie mee. Het schijnt dat er verkopers zijn die beweren dat het Honduras-mahonie is terwijl het een andere soort hout is! Tenminste, dat heeft een populaire (en in NL beroemde?) gitaarbouwer mij verteld.

    Is er een plaats waar ik echt Honduras-mahonie voor een one piece LP-body en een one piece nek kan kopen? Een vereiste is wel dat het bij aankoop voldoende droog is en dat ik gelijk kan beginnen met het bouwen van een gitaar met dat hout... Ik heb geen tijd om het hout nog een aantal jaren te laten drogen...

    Daarnaast zou het handig zijn als ik op dezelfde plek Noord-Amerikaans maple ('Hard Rock Maple') of Bosnisch maple kan kopen; dat heb ik ook nodig..

    Ik ben van plan om hooguit €300,- voor het bovengenoemde te betalen..

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Amsterdamse fijnhouthandel. Daarnaast hebben de meeste bouwers hout op voorraad. Zo zou je Wim Heins in Ysbrechtum en Ferdinand Rikkers in Groningen kunnen vragen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2011
    Berichten
    781

    Standaard

    Arnhemse fijnhouthandel heeft ook veel liggen. Speciaal ook een gedeelte voor gitaren. Alleen wel aan de prijs natuurlijk. Maar denk wel dat dat met 300 piek moet lukken. Ik zou sowieso ff bellen van te voren.
    En waarom speciaal Honduras? Volgensmij is dat de soort mahonie die niet meer geimporteerd mag worden. Is sipo ofzo niet voldoende?


    Succes!
    What I love about the blues is that it pulls in those that feel it, and want to learn it, and repells those with huge ego's and overly technical show-offs who play with no emotion whatsoever.

  4. #4

    Standaard

    Ik zal hun eens contacteren, bedankt!


    Arnhemse Fijnhouthandel, ben ik bekend mee, maar schijnbaar is de temperatuur niet geregeld in de ruimte waar het hout voor instrumenten staat.

    Het moet H. mahonie zijn.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    onepiece mahonie body en daar dan een plak maple op lijmen, soundgewijs maakt dat no sense. maar ik veronderstel dat het over de visuals gaat. honduras: espen.de oa.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nidlaobud Bekijk bericht
    maar schijnbaar is de temperatuur niet geregeld in de ruimte waar het hout voor instrumenten staat.
    Niet te veel van aantrekken. Maakt werkelijk geen zak uit. Ze bewaren hun hout prima.

    Waar heb je dat verhaal vandaan?
    147-c Guitars

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Niet te veel van aantrekken. Maakt werkelijk geen zak uit. Ze bewaren hun hout prima.

    Waar heb je dat verhaal vandaan?
    het maakt wsch wel uit voor viool en archtop dingen maar idd, voor een lompe LP maakt het geen bal uit. Moet gewoon goed droog zijn om te verwerken. Het is trouwens onwaarschijnlijk dat je die gitaar een leven lang gaat bewaren in airco controlled ruimte terwijl dat hout van de gitaar toch evengoed vocht blijft opnemen en afgeven.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Ik heb bij de Arnhemse fijnhouthandel een keer een flinke balk honduras mahonie opgehaald. Was niet goedkoop, maar beste hout ooit : het is heel rustig van structuur, het is heel licht, het bewerkt enorm fijn en ik vond het een wereld van verschil met Sipo mahonie, laat staan Khaya mahonie. Ik weet niet of Honduras mahonei altijd zo is (ik neem aan van wel) maar ik vond het voor halshout dus geweldig fijn. Voor body zou het me denk ik minder uitmaken, behlave dan dat gewicht :-)
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juni 2006
    Locatie
    Hengelo
    Berichten
    1.197

    Standaard

    Voldoende droog!? Dat is een illusie. De relatieve luchtvochtigheid bij jou thuis is een andere dan bij de houthandel of waar je het materiaal ook maar vandaan haalt. Hout is en blijft hygroscopisch materiaal en neemt vocht op en staat vocht af al naar gelang de relatieve luchtvochtigheid.
    In mijn shop geef ik altijd de raad het gekochte materiaal eerst een week of langer te laten acclimatiseren.

    Kortom, maak je geen illusies over 'voldoende droog'.... Voldoende droog is het wanneer het in jou werkplaats geschikt is voor verwerking.

    Groet,
    Enra
    Laatst gewijzigd door Enra; 16 januari 2016 om 17:29 Reden: spelfout

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Check Onthoutons in Someren (NB). Hebben een flinke lading prachtig FSC mahonie (weliswaar geen Honduras). Kaarsrecht en bijna loofceder-achtig van gewicht.

    Als het je eerste gitaar is zou ik er geen heel duur hout aan opofferen.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top