Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2006
    Locatie
    Liedekerke - Aalst
    Berichten
    661

    Standaard HNAD : Good old Fender mustang III V2

    kijk, we gaan een eerlijke review schrijven...

    Ik ben al 10-tal jaar gitarist en heb al buizenamps , transistors en modellers van lagere en hogere prijsklasses de revue laten passeren. Ik ben op gitaargebied een lichte schizofreen met verschillende gezichten... De enige minuut zit ik een lekkere blues riff te spelen terwijl er een seconde daarna een dikke death metal riff op volgt... Om dat weer af te wisselen met steriele clean geluiden. Dit is ook de reden waarom een buizenamp bij mij niet aanslaat... Ik wil 1 amp die alles kan, waarmee je kan jammer en luid gaat, maar waar je daarenboven geen hernia van krijgt...


    Als je de amp uit de doos haalt heb je om eerlijk te zijn een beetje een 'meh' gevoel... Niet dat er iets mis mee is, maar het is een gewoon (redelijk klein) 1x12 combo'tje waarmee je op niemand indruk zal maken...
    Kom je hiermee op een metal optreden zullen collega gitaristen misschien in hun vuistje lachen terwijl zei hun peavey 5150 met 2 4x12 cabs aan het aansluiten zijn...
    Voordeel is wel dat jij enkel maar een vrij stopcontactje moet gaan zoeken met in de ene hand je ampje (16 kg) en de andere hand je gitaarkoffer... Terwijl de PA de micro's moet gaan positioneren bij die dikke cabs en ze dan ook nog eens moet soundchecken kan jij, eventueel na het aansluiten van de directe DI out functie van je mustang, nog een colaa'tje gaan drinken...
    Bijna niemand in gitaarland is écht positief over een modelling amp. Vind je het belangrijk om met de looks een indruk achter te laten? Dan vrees ik dat je aan het verkeerde adres bent...


    Terug naar de omgeving leefruimte: Je hebt dus de doos open gedaan en de amp staat voor je neus:
    Dan maar de amp impluggen. Ook hierbij kan je niet echt verbluft zijn op het eerste zicht. De eerste 10-tallen presets zijn standaard, iel of flauw te noemen... Hier en daar kom je er eentje tegen waarvan je zegt, hé leuk...

    Goed... Dan gaan we zelf maar wat aan de instellingen prutsen... Pas dan komt dit beestje tot leven! de amp is écht veelzijdig. Voor iemand zoals ik een groot voordeel. Laat ons zeggen dat ik niet ga beweren dat de mustang een buizenamp evenaart, of nog maar op 80% gelijkenis ervan komt, maar als je gemotiveerd bent om iets "deftig" te bereiken en hier geduld voor hebt valt er veel uit de instellingen te halen. Effecten zoals chorus, Flanger , Tremelo, Wah, Delay,... Zijn hierbij een mooi meegenomen extra'tje...
    Leuke aan deze amp is dat je ook alles via de PC kan regelen. Ik was eigenlijk een beetje een ouderwetse zak, die dacht dat ik dat toch niet ga gebruiken, maar toegegeven. De software staat er. Er is een uitgebreide libary aanwezig.

    Stel bijvoorbeeld dat je vanavond een covertje van slayer wil gaan spelen, en je hebt niet veel tijd meer om, na de werkuren en elendige file naar huis, een goeie sound te gaan regelen voor dat slayer nummer... dan is er hoogstwaarschijnlijk wel iemand die dat al voor jou heeft gedaan. Gewoon in de fender fuse libary gaan zoeken op 'Slayer'. Downloaden , luisteren of het wat oke is. Eventueel aanpassen en oplsaan. Voila: Deze avond regent het bloed (iets voor de kenners ).
    Heb je zelf dé santana sound gevonden voor je coverbandje? Dan kan je die ook opslaan en uploaden zodat collega's kunnen meegenieten.

    Gebruik je deze amp in een bandje? Dat kan zeker. Luid genoeg en blijft ook op groot volume overeind. In het geval dat je een bandje hebt zou ik wel de optionele 4 button footswitch aanraden (die kocht ik er ook bij). Die kan je op verschillende manieren gebruiken. Samen met de 2 button switch kan ik tussen presets shuffelen en dan nog eens per preset de overdrive, effect,delay aan of uit stampen, er zijn ook nog andere mogelijkheden. Maar dat gaat nog een eindje duren voor ik alles zomaar snap denk ik.
    Voor alle duidelijkheid. Bij deze MIII V2 zit er wél een 2 button footswitch bij... Ik heb dus nu 6 knopjes ter mijner beschikking.

    Ik besef me nu, een half uurtje later, dat ik deze review gerust beknopter had kunnen maken en schrijven wat iedereen wil horen:

    -Is het geluid even goed als een buizenamp: Neen.

    -Komt het in de buurt van een buizenamp: Ik zeg , dat hij op zo'n 75% komt. (terwijl hij maar 40% van een buizenamp kost! )

    -Is het veelzijdig: Ja

    -is het iets voor de beginnende gitarist: zeker

    -is het iets voor de gevorderde gitarist: Ook zeker te doen, zeker als je véél sounds wil in 1 bakje zoals ik

    -Is het iets voor de purist: Neen.

    -Kan je hiermee in een bandje: Ja makkelijk, luid genoeg

    -Krijg je hiervan een hernia: Niet meteen ;-)

    -Is het zijn geld waard: Ik ga hier terug eerlijk op antwoorden... Ja toch wel. Zeker als je nog wat geld opzij houd voor nog wat accesoires (de optionele footswitch, eventueel een hoes)

    -Is de mustang binnen het moddeling milieu de beste keuze: ik heb zelf enkel de blackstar Id en Line 6 spider gehad. Ik heb het gevoel dat elke modelling amp zich meer profileert in 1 vak (Line 6 voor high gain, Blackstar om échte buizen na te bootsen) Vox heb ik wel getest, maar die beviel mij niet.
    Ik kan wel met zekerheid zeggen dat de cleans, en sounds met een randje bij de fender wel het beste uit de bus komen!

    Zo. Ik hoop dat ik hiermee zoekende collega's wat geholpen heb, en ontgoochelingen of miskopen( blijft eender in wat, ik ben al zwaar ontgoocheld geweest door buizenamps ook) heb kunnen voorkomen...

  2. #2
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wimvdb Bekijk bericht

    -Krijg je hiervan een hernia: Niet meteen ;-)
    Vergeet ook niet het praktische voordeel als je op een heel klein podium moet spelen en je het drumstel al nauwelijks kwijt kunt
    Een hernia zul je van een versterker van 16 kilo waarschijnlijk nooit krijgen

    Als ik weer zou gaan optreden zou ik een Blue amp top kopen van 1,5 kilo met een 12 inch cabinet van 10 kilo . Voldoende vermogen in een handzaam pakketje

    Ik heb eens in een bandje gespeeld waar de andere gitarist het liefst meerdere 4 x 12 inch kasten gestapeld achter zich had staan . Na een optreden van Jan Akkerman waren ze genezen van dat idee .
    Ze beseften toen dat je met compact spul ook een goed concert kan geven
    Laatst gewijzigd door Brad; 12 januari 2016 om 15:33

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Leuk om te lezen en ik snap zeker de voordelen van modeling. Ik heb het zelf 3x geprobeerd, maar het is gewoon niet mijn ding. Precentages zijn natuurlijk subjectief en het door jou genoemde percentage van 75% buizenbenadering zou ik zelf naar 50% terugschroeven. De beste buizenbenadering vind ik zelf nog steeds de Roland Blues Cube Stage 60. Geen modeler, maar de immitatie van 1 buizenamp. De Mustang III lijkt mij voor zowel thuis als in de oefenruimte een prima versterker als je een all-in-one zoekt. Alleen niet voor mij, haha.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2006
    Locatie
    Liedekerke - Aalst
    Berichten
    661

    Standaard

    Dat is inderdaad wat ik een beetje wou benadrukken.

    Het heeft voor iedereen voor en nadelen.
    Blijkt dat je zelf de keuze moet maken waarmee je moet leren leven (het is een blijft een compromis met jezelf).
    Ik heb me véél te lang aangetrokken wat een andere zijn mening was van een bepaalde gitaar of amp... Nu heb ik dat minder
    Laatst gewijzigd door Wimvdb; 12 januari 2016 om 15:45

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wimvdb Bekijk bericht
    Ik heb me véél te lang aangetrokken wat een andere zijn mening was van een bepaalde gitaar of amp... Nu heb ik dat minder
    Heel goed! Dat is sowieso een wijze levensles (en lang niet altijd even makkelijk uit te voeren) en gaat op voor alles.

  6. #6

    Standaard

    Hey Wim, ik heb al een jaartje ook zo'n Mustang 3v2 en kan je review volledig bevestigen. Somt eigenlijk exact op wat ik er van denk. Ook al een paar keer mee gaan jammen, en hij gaat echt zat hard genoeg!

    Ik heb nog wel enkele tips voor de geïnteresseerden:

    - Vind je hem te luid voor 's avonds op je kamertje, zet dan de volume op 1 of 2 en dan wordt de master-volume een héél stuk minder gevoelig. Zo kan je hem echt fluisterstil zetten.
    (Niet panikeren, je hebt ook altijd een apparte gain knop, dus fluisterstil met veel gain gaat natuurlijk ook)

    - Je hebt veel toeters en bellen om in te stellen, maar je moet niet altijd alles gebruiken voor een goede sound.
    Ik persoonlijk vind de mustang veel beter klinken als je géén cab-simulatie aanzet.
    De voorwaarde is wel dat je de cab-simulatie éérst afzet voordat je uw amp inregelt.

    - Ik heb een 18mm mdf plaat laten zagen op maat van de opening achteraan de mustang. Deze past er perfect in zonder te moeten vijzen. Hierdoor kan ik hem closed-back maken wanneer ik wil. Klinkt naar mijn mening wat strakker en directer, zeker op mn klein muziekkamertje is dit voor mij wenselijk. (Zet er wel een handvaatje op want eens die plaat er mooi in zit krijg je ze er niet goed meer uit)


    Over het algemeen ben ik ook zeer tevreden van deze mustang. Vooral het cleane van de 65 twin vind ik super, combineert ook zéér goed met pedalen. Distortion, overdive, delay, klinkt er allemaal super door.
    Laat je gewoon niet vangen aan alle opties. Je moet niet alle amps gebruiken want deze reageren echt allemaal anders op je pedalen, waardoor je deze elke keer anders zou moeten instellen voor je ideale sound.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Leuke review! Ik was modeller van het eerste uur met een POD v1 en v2. Vond het toen geweldig met een floorboard erbij. Later voor thuis een champje gekocht met het idee POD ervoor en gaan. Klonk voor die tijd niet verkeerd. Totdat ik met het champje ging spelen zoals het hoort: od en nagalm erbij, en man wat was dat veel beter. Nu heb ik het champje nog steeds, met een heel serieus pedalboard erbij met verschillende fx's, en ben eigenlijk heel gelukkig met het geheel.

    Modelling wordt steeds beter, en goedkoper - mind you mijn eerste POD v1 met floorboard kostte Fl. 1600,= en dan had je nog geen versterker of zo. Toen vond ik dat hip, en moest dat hebben, ik heb mijn POD v2 met floorboard nu nog, voor als er een gitarist bij me komt spelen, dan kan die zo over de studiomonitoren.

    Eigenlijk was ik toen veel fanatieker op basgitaren en kocht ook een BassPOD - dat was echt een misser, dat klinkt nergens naar! Zit een model in van een Eden WT-300, die ik ook in het echt heb, en en laat maar.......LOL

    Als ik weer eens in een muziekzaak ben zal ik de Fender Mustang uitproberen.........

    Zoals gezegd leuke review man!!!!

    Robin.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 maart 2006
    Locatie
    Liedekerke - Aalst
    Berichten
    661

    Standaard

    zelf kocht ik als eerste "serieuze" versterker een line 6 spider II . Toen was dat écht de amp die ik moest hebben. Dat klonk eigenlijk niet verkeerd toen (in die tijd had je nog geen kleine buizen ampjes heb ik de indruk, Hybride was wel nog in de mode). Ik vind zo'n spider nog steeds niet zo slecht (voor high gain) als je bijvoorbeeld een heel klein budgetje hebt, vind je voor 100€ vaak zo'n iets ouder toestel van 150 W... voor pubers enzo toch een leuke optie..

    Maar je kent dat wel. Gaande weg leer je andere en betere dingen kennen... En ik besef nu ook wel dat die mustang niet klinkt zoals the real deal, maar op dit punt in mijn leven (thuis spelen, kindjes in huis, heel af en toe eens jammen, veel stijlen spelen...) is modelling terug de juiste keuze.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.572

    Standaard

    Ja, voor thuis spelen zijn ze geweldig. Ik heb een Vox modeller thuis staan, daar zijn ze ook voor gemaakt. Lekker oefennen met alle effecten onder de knop, zonder pedalen, en ook op laag volume of met koptelefoon. De Mustang III heeft dan ook nog eens voldoende vermogen om een enkele keer in een bandje mee te spelen. Ik zou er zelf niet aan moeten denken om alles met zo'n ding te moeten doen, daarvoor speel ik te vaak in bandverband. Maar in jouw situatie begrijp ik het volkomen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  10. #10

    Standaard

    Ik heb vorige week mijn mustang 3v2 verkocht .
    Te veel vermogen en zoals hier al vermeld is ben je te veel met instellingen bezig.
    Nou heb ik een VOX VT40x besteld en een dag later zag ik nieuwe vox amps , namelijk de AV 15/30/60.
    Aangezien mijn bestelde amp nog 12 dagen levertijd heeft begin ik te twijfelen.
    Pas ik de bestelling nog aan of niet ? De VT40 (hybride amp) heeft toch weer teveel modeling lijkt me.
    De AV30 is een buizen amp met beperkte modeling zodat ik eindelijk eens aan oefenen/spelen toekom.
    Decisions decisions.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top