Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 75 EersteEerste 12341252 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 750
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Kijk, dit vind ik gaaf. Je kijkt dwars door de gitaar heen !


  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Volgende vraag:

    Ik spaar een hoop tijd en moeite uit als ik het boven- en onderblad uit laat zagen, in plaats van dat zelf te doen. Heeft iemand enig idee of lasersnijden uit staalplaat heel duur is ? Het zou dus gaan om een boven- en onderblad, met uitsparingen op bovenblad voor pickups etc., en misschien al uitsparingen waarachter het geperforeerde staal komt.

    Websites over lasersnijden geven allemaal de mogelijkheid voor het aanvragen van een offerte, maar misschien zijn hier al ervaringen ?

    Het gaat me om een grove indicatie van de prijs; tientjes ? Honderden euro's ? En heeft iemand een goed en betrouwbaar adres ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 13 januari 2016 om 13:01

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    "lasersnijden", wat nu doorgaans eigenlijk water- of luchtsnijden is, gebeurt op basis van een bestand; cnc sturing ... je weet wel.
    't is niet zo dat men met een snijder, welke dan ook, zomaar wat ad libitum in 't rond gaat zoals met een potlood.
    Als je dat zelf kan programmeren verdien je dat toch al.
    Voor 't snijden betaal je gewoon machine-uren; in dit land 60€/h; hoe driester of gecompliceerder het ontwerp, hoe langer het snijden duurt.
    Anderzijds, zelf maken heeft ook zijn charmes : staalplaat - eigenlijk ijzerplaat - is geen onoverkomelijk materiaal; 't is gemakkelijk te bewerken met primitieve middelen zoals een snijschijf, een knabbelschaar en een vijl om de scherpe hoekjes uit te halen. En met houtblokken kan je eenvoudig vormen of plooien.
    Als lasser zal je weten dat 1 mm slechts met een halfautomaat, tig of puntlas/spotter te verbinden is, anders plakken en riveren. Met een vlamboog kom je er niet, je plaat krult rapper dan een haas kan lopen.
    Een plaat van 1 mm weegt 7 kg/m² en overlappingen tellen dubbel ; het devies : " nothing is lighter than a hole " zal je dus wel héel stringent moeten toepassen.
    Je centraal blok moet ook tussen je bladen gelijmd/gevezen worden; op die strook kan je dus geen uitsparingen cq. doorkijkjes voorzien, reden waarom doorgaans voor een gelaste neckpocket geopteerd wordt.
    F.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Dank je !

    Zo'n cnc bestand heb ik niet, dus zal ik zelf aan het zagen, boren, knippen en slijpen moeten. Of zo'n bedrijf een template op ware grootte aanleveren, en het dan door hun laten programmeren ? Dat wordt duurder natuurlijk.

    In het 'centrale blok' van hout kunnen volgens mij wel gewoon de uitsparingen voor elementen etc. komen; die worden ook uit het bovenblad weggelaten. Het staal boven dat blok kan natuurlijk niet geperforeerd zijn, dat snap ik. Maar het wordt wel de 'dragende constructie' zeg maar; de rest van de body is eigenlijk vooral cosmetisch en voor de 'look'. Boven- en onderblad worden daar in mijn plan dan op gelijmd/geschroefd, en de zijknanten daar dan mee verlast. Het kromtrekken van de 1 mm plaat kan een probleem worden ja ...

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Lasersnijden is nog steeds goedkoper dan waterstraalsnijden. Voordeel van Waterstraalsnijden is dat je veel meer soorten materiaal kan snijden (en minder thermisch belast), maar gewone staalplaat kan (en gaat) prima met de laser.

    Het snijden zelf gaat met zo'n 20-25m per minuut, dus dat zijn tegen een tarief van €60,- per uur de kosten niet (effe rekening mee houden dat elk gat en/of niet doorlopende snijlijn wat extra tijd kost, maar dan nog).
    De vraag is meestal hoe een bedrijf om gaat met orderkosten, werkvoorbereidingskosten, etc.
    Voor dunne staalplaat zou je toch meer aan tientjes dan honderden euro's moeten denken.

    Om de werkvoorbereidingskosten te drukken is een dxf of andere cad file wel fijn inderdaad.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Zijn die te krijgen ? CNC of CAD files van een normale Telecaster body ? Of kan je een tekening omzetten ? Ik heb wel al .pdf files op wate grootte gevonden.

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    En nog een overweging: kent iemand Stetsbar tremolo's ? Ze zien er wel vet en degelijk uit, en ze zijn iets duurder dan een goeie Bixby.






  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Dit is dus het idee voor dat 'centrale blok' van hout. Het zit in het gedeelte tussen de rode lijnen.


  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    Zijn die te krijgen ? CNC of CAD files van een normale Telecaster body ?
    Ja die zijn er wel. Er is hier nog wel ergens een topic vol met gitaarbouw tekeningen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Crash Cowboy Bekijk bericht
    En nog een overweging: kent iemand Stetsbar tremolo's ?
    Ja, er ligt er hier al een jaar of 5 eentje in de kast om een gitaar omheen te fabriceren.
    Mooi systeem wel, maar geen idee hoe deze dingen praktisch zijn.

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De eerste schetsen. Morgen overleg met mijn las-instructeur.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top