Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 75 1231151 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 750
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard Steelcaster aka Rusty-caster

    Ik ben een tijd niet actief geweest op dit forum, maar ik heb weer een nieuw idee. Het kan nog even duren voordat ik het daarwerkelijk ga uitvoeren, maar ik ga hier de voortgang van mijn 'project' laten zien.

    Wat is het plan ?

    Ik heb de afgelopen tijd een aantal hobby-cursussen 'lassen' gevolgd, met veel plezier. Verder is mijn favoriete gitaar nog steeds mijn Fender Telecaster uit 1971. Op internet kwam ik het volgende tegen:



    Het is een gitaar die is gemaakt van (gewoon en geperforeerd) staalplaat, door ene James Trussard, een Franse gitaarbouwer. Peperdure dingen, maar wel leuk. En ze schijnen nog een behoorlijk lekkere 'twang' te hebben ook !
    Ik ben eens wat gaan googelen, en er zijn her en der wel mensen die zo'n gitaar ooit zelf hebben gebouwd, ook in Nederland. En dat is precies wat ik ook wil gaan doen.

    Eerste vraag aan iedereen: zijn er op dit forum mensen die al ervaring hebben met het bouwen van een stalen gitaar ?

    Ik zal in de vogende post vast mijn ideeën vertellen. Alle tips en kritiek zijn van harte welkom; ik hoef natuurlijk het wiel niet zelf uit te gaan vinden !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 januari 2016 om 16:37

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 juli 2015
    Locatie
    Sneek
    Berichten
    5.990

    Standaard

    Er is (in Belgie) meen ik een bouwer die ze zo rond de €1700 aanbiedt. Daar zijn diverse topics over.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Ik ga eens zoeken !

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.047

    Standaard

    Kijk ook eens in de topics van Metalcaster...
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    De opzet zoals ik hem me tot nu toe voorstel:

    Basis wordt een stuk van een houten Telecaster body, die ik gewoon ga bestellen. Een body van lindenhout heb je al voor rond de vijf tientjes; maple is minstens twee keer zo duur. Uit die body zaag ik dan de middenstrook uit, zodat ik een basis heb waarop de hals, de elementen en de brug goed en met de juiste verhoudingen gemonteerd kunnen worden.

    Op die basis komen een onder- en een bovenblad van staal en geperforeerd staal (verlijmd en/of geschroefd). Die las ik aan elkaar met een strip die de zijkant van de gitaar gaat vormen; die 'strip' kan ik in de goede vorm krijgen door hem te modelleren langs de body die ik koop, vóór ik hem doorzaag. Ik monteer de gitaar af met aftermarket spullen: hals, elementen, electronica, control plate etc. Een slagplaat maak ik natuurlijk zelf. Ik kan de reguliere Telecaster layout namaken, of zelf de plaatsing van de knoppen en de vorm van de slagplaat gaan bepalen (Strat setup ?)

    De body wordt dus de 'eye-catcher'. Met geperforeerd staal in boven- en onderblad hoop ik het gewicht een beetje binnen de perken te houden, en dat ziet er ook wel gaaf uit. Je kan dan zeg maar dwars door de gitaar heen kijken als 't goed is.

    De houten kern is een eigen idee; het lijkt me heel moeilijk om álles van staal te maken, omdat vooral de verhoudingen neck/neckpocket/body/brug tot op de millimeter moeten kloppen natuurlijk. Ik heb dat alleen nog nooit gezien; alle stalen gitaren die ik kan vinden hebben een zelfgemaakte, stalen neckpocket.

    Ik heb nu het idee op de giaar een 'patina-look' te laten krijgen: lekker verroest en rauw dus.

    Nou, brand maar los ! Tips ? Kritiek ? Andere ideeën ?
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 januari 2016 om 16:41

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    waarom een prut body kopen om die vervolgens te gaan verzagen? neem dan een balkje essen of maple, kost geen drol.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Dat wiel is natuurlijk al uitgevonden, Trussard experimenteerde in de jaren tachtig voor wat nu zijn gitaren zijn. De hollow constructie en perforaties zijn voor gewichtsbesparing, hij begon ook met houten binnen constructies maar in feite zijn die overbodig en voegen extra gewicht toe. Je kan beter je tijd stoppen in het maken van een goede mal zou je zeggen. Voor een neck zou ik, wanneer je die niet zelf maakt, een consistente leverancier zoeken bijv Warmoth.
    Het patina effect doet Trussard door alles in zijn achtertuin te begraven, bladeren of dierenhuid er op te binden en de tijd zijn werk te laten doen maar eenvoudiger is je even te verdiepen in een patina effect met chemische middelen, Youtube staat er vol mee.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    waarom een prut body kopen om die vervolgens te gaan verzagen? neem dan een balkje essen of maple, kost geen drol.
    Dan moet ik zelf alles uit (laten) frezen en zagen ... En daar ben ik niet echt handig mee, en als ik iets op maat laat maken kost dat ook tientjes. Maar het is een optie om dat te doen, of te laten doen. En prutbody ... Het gaat alleen maar om een houten basis dus, waar neck en brug op verankerd worden.
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 januari 2016 om 19:00

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Zoek ook een keer naar de topics van forumlid spirit. Die heeft die gast uit België ook flink wat geholpen.

    EDIT: Dit en dit
    Laatst gewijzigd door Kakihara; 11 januari 2016 om 18:58
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Dank voor de commentaren ! Daar heb ik iets aan !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Dat wiel is natuurlijk al uitgevonden, Trussard experimenteerde in de jaren tachtig voor wat nu zijn gitaren zijn. De hollow constructie en perforaties zijn voor gewichtsbesparing, hij begon ook met houten binnen constructies maar in feite zijn die overbodig en voegen extra gewicht toe. Je kan beter je tijd stoppen in het maken van een goede mal zou je zeggen. Voor een neck zou ik, wanneer je die niet zelf maakt, een consistente leverancier zoeken bijv Warmoth.
    WB het gewicht: een balk hout als basis, van de neck tot de brug, weegt natuurlijk we iets, maar er zal vermoed ik toch iets van versteviging in de body moeten zitten. Als die houten basis stevig genoeg is kan ik verder met dun (en geperforeerd) plaatstaal (1 mm ?).

    Een optie is om er een Bixby tremolo op te zetten, en dan wil ik niet dat ik de gitaar meteen helemaal uit elkaar trek bij de eerste keer jenken. Verder zal er als ik de snaren door de body wil laten lopen toch iets van een blok in moeten; dat wordt wel gedaan met aluminium. Een stuk hout uit een body lijkt mij een eenvoudige oplossing, ook omdat met name de uitsparing voor de hals en de plaatsing van de brug héél precies uitgelijnd en passend moeten zijn. Ik ben met hout niet zo handig.

    Over de neck: die mag natuurlijk zo goed mogelijk zijn, binnen het budget. Prijzen lopen uiteen van even boven de honderd tot honderden euro's. Bij een 'verroeste' gitaar lijkt me een rosewood toets het mooist, maar ik heb hier nog géén gitaar met een maple neck, dus dat wil ik ook wel eens.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Het patina effect doet Trussard door alles in zijn achtertuin te begraven, bladeren of dierenhuid er op te binden en de tijd zijn werk te laten doen maar eenvoudiger is je even te verdiepen in een patina effect met chemische middelen, Youtube staat er vol mee.
    Ik kan de tijd z'n gang laten gaan (door onbewerkt staal te gebruiken en dat te laten verroesten), of het proces versnellen en sturen met chemische middelen !
    Laatst gewijzigd door The Crash Cowboy; 11 januari 2016 om 19:06

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top