Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 9 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 81
  1. #1

    Standaard Overstap tube amp > FRFR

    Ik ben wat aan het rondneuzen en neig steeds meer in de richting van een modeler die naar een actieve speaker gaat.

    Voordelen die ik erbij denk te halen:
    Gedaan met geklooi met pedaaltjes waarbij je moet tapdansen om alles goed te krijgen (om nog maar te zwijgen als je tegelijkertijd het kanaal van je versterker moet wisselen).
    Gedaan met zeulen van zwaar materiaal.
    Thuis oefenen over / instellen van dezelfde sounds die je op repetitie / live kan brengen
    Rechtstreeks naar de pa -> redelijk zeker van je geluid + ook geen gezeur meer over mics.

    Mijn eerste gedacht was een Line 6 HD500X die je kan sturen naar de Line 6 StageSource L2M.
    Blijkt dat deze heel braaf kunnen samenwerken.

    Ik heb ook veel goeds gelezen over de Line 6 Helix en natuurlijk de Fractal AX8.

    Anderszijds heb ik in mijn studiootje een Avid Eleven Rack staan, die ik eventueel zou kunnen gaan gebruiken, maar dan ben ik natuurlijk nog steeds afhankelijk van een goeie midi controller (Ground Control misschien)?
    Wil natuurlijk ook zeggen dat ik die steeds moet loskoppelen/aankoppelen aan mijn monitors en pc als ik er thuis/repetitie/live iets mee wil doen...

    Je merkt het al: ik ben er nog niet helemaal uit en hoe meer ik erover opzoek, hoe minder overzicht ik nog krijg.

    Daarom: laat jullie gaan!
    Waarom zou ik toch niet naar een FRFR setup gaan?
    Moet ik per sé die dure L2M speakers hebben? Zijn deze luid/efficient genoeg om door een mix te snijden?
    Is de Helix echt zoveel beter dan de HD500X?
    Kunnen kleine/grote live PA-mannen er vrede mee vinden dat ik plots hen een DI kabeltje geef en niet vraag voor een micro?

    Alvast bedankt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.482

    Standaard

    Ik snap het even niet. Zou je dan via speakersim (en/of ampsims, maar een fijn preamp pedaal kan ook) direct naar de pa willen gaan?
    Of wil je de beschreven line 6 stagesource dan als gitaarspeaker willen gebruiken zeg maar?
    In het eerste geval heb je gelijk vwb draagbaarheid, in het tweede geval al niet meer zo, toch?

    Waarom het wél iets zou zijn omschrijf je zelf al.
    Waarom het níet iets zou zijn is eenvoudig: het lijkt niet op het gitaarspelen zoals je dat gewend bent, het is "anders". Moet je van houden (of beter gezegd, je moet het willen accepteren).

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Voor €179,= heb je bij Thomann een Looper/Switcher die jouw probleem oplost. Schakelt effecten, channels op je amp en midi in een klik op de knop.

    Kijk even op: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_fxl8_pro.htm

    Niet te snel jouw tubeamp en spullen opruimen, eerst even stevig nadenken!!!

    Succes,

    Robin.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Steek eens wat budget in buizen amp onderhoud...
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  5. #5
    Banned
    Geregistreerd
    20 juni 2015
    Locatie
    The universe
    Berichten
    12.608

    Standaard

    Dat is een interessant apparaat zeg die looper /switcher, ik wist niet dat Harley Benton zoiets had . Maar ik denk dat Stillborn ook aan de handzaamheid denkt
    Een apparaat dat een kant en klaar geluid levert en die je rechtstreeks op de pa kan aansluiten of op een actieve speakerbox

    Ik heb iemand op die Line 6 Helix horen spelen en moet zeggen dat het voor modelling vrij natuurlijk klonk
    Laatst gewijzigd door Brad; 10 januari 2016 om 13:25

  6. #6

    Standaard

    Ik verwacht wel dat je met modeling veel flexibeler bent m.b.t. de variatie mogelijkheden van de sounds. Een rack met midi-controller is vergelijkbaar bewerkelijk met een amp/pedalboard. En de amp werkt vaak weer wat fijner in de praktijk qua feel en directe sound. Je haalt de grootste winst als je een kant en klaar modeling pedalboard zoals de AX8 of Line 6 Helix rechtstreeks aansluit op een mengtafel.

    Keuze tussen modelers is natuurlijk fhankelijk van de kwaliteit. Ik heb zelf goede ervaringen met Factal Audio en je hebt zelf al een Rack Eleven die je ook een tijdje zou kunnen uitproberen als proef op de som ;-)

    De keuze voor de L2M van Line6 betreft trouwens wel een behoorlijke zware speaker. Ja gaat in dat geval helaas niet minder sjouwen.
    Laatst gewijzigd door tnijland; 10 januari 2016 om 13:24

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Denk dan eens aan de Zoom bas pedalen en stompboxes. Ik denk dat die betaalbaarder zijn en je een fijne rig opleveren. Peavey komt met een mooie class D bastopje. Die in combinatie met 2 1x12 cabjes leveren misschien precies wat je zoekt.

    http://www.bax-shop.nl/basgitaarvers...FWX4wgodIswLJA

    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  8. #8

    Standaard

    Even iedereen tegelijk quoten
    In ieder geval al bedankt voor de reacties. Dat er nog vele mogen volgen!


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Steek eens wat budget in buizen amp onderhoud...
    Ik snap niet goed wat dit ter zake doet?
    Mijn amp doet het voorlopig gewoon prima.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door miyaru Bekijk bericht
    Voor €179,= heb je bij Thomann een Looper/Switcher die jouw probleem oplost. Schakelt effecten, channels op je amp en midi in een klik op de knop.

    Kijk even op: http://www.thomann.de/nl/harley_benton_fxl8_pro.htm

    Niet te snel jouw tubeamp en spullen opruimen, eerst even stevig nadenken!!!

    Succes,

    Robin.
    Bedankt voor de suggestie. Ziet er wel vervelender uit in gebruik.
    Het zou misschien het probleem van het pedalen-dansen oplossen, maar in de plaats moet ik wel weer wat extra dragen.
    En mijn amp heeft geen midi-in, dus kanalen wisselen gaat enkel via de officiele switcher...

    Stevig nadenken blijft natuurlijk de boodschap. Daarom dat ik hier graag zoveel reacties (en pro's en con's) wil verzamelen!
    Ik ga volgende maand met wat collega-muzikanten naar een grotere muziekwinkel. Uiteraard vraag ik op voorhand of ze dergelijke configuratie hebben en willen klaarzetten voor me


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Brad Bekijk bericht
    Maar ik denk dat Stillborn ook aan de handzaamheid denkt
    Een apparaat dat een kant en klaar geluid levert en die je rechtstreeks op de pa kan aansluiten of op een actieve speakerbox

    Ik heb iemand op die Line 6 Helix horen spelen en moet zeggen dat het voor modelling vrij natuurlijk klonk
    Dit dus! Handzaamheid is een grote plus. Het feit dat je daarbij nog eens thuis alles lekker kan instellen op normaal volume, geeft me ook meer motivatie om met mijn sound bezig te zijn.
    Wanneer je met een dikke buizenbak bezig bent, kan je die thuis op je appartementje natuurlijk niet in alle rust instellen...

    Ik zie wel dat de Helix bijna 3x zo duur is als een HD500X.
    Toen de Pod HD serie uitkwam, was iedereen razend enthousiast, want dit was het revolutionaire geluid.
    Nu doen ze exact hetzelfde met die Helix. Is het die upgrade waard?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Denk dan eens aan de Zoom bas pedalen en stompboxes. Ik denk dat die betaalbaarder zijn en je een fijne rig opleveren. Peavey komt met een mooie class D bastopje. Die in combinatie met 2 1x12 cabjes leveren misschien precies wat je zoekt.

    http://www.bax-shop.nl/basgitaarvers...FWX4wgodIswLJA

    Huh? Ik speel gitaar, dus met bas spullen ben ik niets
    Ik heb vroeger een modeler van Zoom gehad (G2.1nu), maar die vond ik allesbehalve professioneel klinken.
    Was leuk voor het budget dat ik toen had en om in mijn slaapkamertje wat mee te spelen.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Ik verwacht wel dat je met modeling veel flexibeler bent m.b.t. de variatie mogelijkheden van de sounds. Een rack met midi-controller is vergelijkbaar bewerkelijk met een amp/pedalboard. En de amp werkt vaak weer wat fijner in de praktijk qua feel en directe sound. Je haalt de grootste winst als je een kant en klaar modeling pedalboard zoals de AX8 of Line 6 Helix rechtstreeks aansluit op een mengtafel.
    Ik verwacht ook veel flexibeler te zijn. Van mooie clean naar drive met modulatie in 1 druk
    Die winst ivm modeler > PA had ik me ook al bekeken.
    Ik zou dan op repetities een actieve speaker als 'amp' willen gebruiken en deze gewoon als monitor op gigs gebruiken en voor de rest een kabeltje naar de PA sturen. Zij weinig last, ik weinig last.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Keuze tussen modelers is natuurlijk fhankelijk van de kwaliteit. Ik heb zelf goede ervaringen met Factal Audio en je hebt zelf al een Rack Eleven die je ook een tijdje zou kunnen uitproberen als proef op de som ;-)
    Probleem met mijn 11R is natuurlijk dat ik daarvoor OOK ofwel een poweramp ofwel een actieve speaker nodig heb.
    EN bijkomstig ook een footcontroller/midicontroller. Een goeie, zoals de Voodoo labs kosten ook weer geld, dus als ik dan besluit om de 11R TOCH NIET te gaan gebruiken, zit ik daar weer mee

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    De keuze voor de L2M van Line6 betreft trouwens wel een behoorlijke zware speaker. Ja gaat in dat geval helaas niet minder sjouwen.
    Is dit zo? Op het repetitiekot waar ik wel eens kom staan 3 L2M's (denk ik toch, moet het even verifieren). Deze voelen precies lichter aan dan mijn 2x12 cabje
    Stel dat ik mijn amp + mijn cab + mijn pedalboard niet meer hoef mee te nemen, maar in plaats daarvan een footcontroller en een speaker, dan ben ik volgens mij nog altijd met minder gesjouw af...

  9. #9

    Standaard

    Wat je eventueel zou kunnen doen is allereerst investeren in een goede FRFR actieve speaker. Koop daarna een POD HD400 of een goedkope midi fotocontroller voor je Eleven Rack en probeer dat een tijdje uit. Vaak geeft zoiets al voldoende inzicht in de mogelijkheden en beperkingen.

    Een andere insteek: Ik ben momenteel zelf bezig met een simpel pedalboard dat gebaseerd is op een Koch buizen preamp met ingebouwde speaker simulator i.c.m. overdrive/distortion als pre-effect en reverb/delay als post-effect. Imo klinkt dat iets beter en biedt het vergelijkbare voordelen qua compactheid en gewicht (ik speel namelijk zowel toetsen als gitaar en zoek altijd naar een optimale light-weight oplossing over full-range versterking).
    Laatst gewijzigd door tnijland; 10 januari 2016 om 19:00

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tnijland Bekijk bericht
    Wat je eventueel zou kunnen doen is allereerst investeren in een goede FRFR actieve speaker. Koop daarna een POD HD400 of een goedkope midi fotocontroller voor je Eleven Rack en probeer dat een tijdje uit. Vaak geeft zoiets al voldoende inzicht in de mogelijkheden en beperkingen.
    Was ik ook aan het bedenken, maar dan ben ik nog steeds gewicht aan het verslepen: 11R in een Rack unit + toch nog een externe footcontroller + een actieve speaker.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top