Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: Andy L Tryptofaan

  1. #1

    Standaard Andy L Tryptofaan

    Onder 'Elektrische gitaren' gebruikt om het verschil tussen P90's van Conrad (heel heel heel goedkoop) en P90's uit een gitaar van ca €650,00 te laten horen.
    Intro en eerste solo met Conrads.

    En toen ik eenmaal zover was, dacht ik dat het wat vreemd was om m dan niet onder 'Sounds' te zetten.

    Dit is mijn natuurlijke habitat hè?
    Right.

    Het lied:

    http://picosong.com/EXHj

    En de tekst:
    Andy, heet eigenlijk Andrea. Maar wordt altijd Andy genoemd.

    Andy Tryptofaan

    't Is de vochtige droom van Andy
    zij weet van de prins geen kwaad
    z'heeft een mooie glim in d'r ogen
    twee sterke vingers in haar lijf: 't is te laat

    Ze heeft wel zin in een verzetje
    niet moeilijk hoor, she swings both ways
    haar scooter werd laatst teruggevonden
    afgezien daarvan Ellis of Kees

    't Lijkt er op dat ze niet rookt
    da's prettig hoor, lekkerder zoen
    ze ziet wel hoe 't loopt als de pil valt
    ze kan het straks ook nog met je doen

    En op school kon ze niet zo goed leren
    die schade heeft ze nu ingehaald
    ook humeur en uithoudingsvermogen
    slipje kwijt is niet iets waarvan ze baalt

    br
    En het wordt vast weer een prachtig feest
    hoor pilletjes kraken op de trap
    de drankjes gaan weer verdacht snel
    iets dat ze aan haar hoerenlaarzen lapt

    Ref
    Andy heeft geen voorkeur
    Andy wil graag kicken
    een paar dagen geen gezeur
    dinsdag L tryptofaan slikken

    W17jul2015

    Niet om op te scheppen, maar eindelijk weer eens een lied hier over de dingen die er echt toe doen. Die happy maken.
    Suicide is painless.
    It brings on many changes?
    Ja, in de balans van de levensverzekeraar zul je bedoelen.
    Hoe komt het toch dat we dat treurige gedoe toen normaal vonden. Mooi liedje, dat wel.

    Ik moet toch eens net zo goed leren spelen als die rotzak van een Harald. Geintje.

    Alors, enjoy.
    Vriendelijke groet, Gus

  2. #2

    Standaard

    Dit vind ik niet jouw beste nummer.
    Het koortje is wel erg mooi en mag van mij wel vaker gedaan worden.
    En harder in de mix ook, schept een mooi sfeertje.

    Mijn andere opmerkingen maar op rijm gezet…..

    Jouw tektsten zijn vrij expliciet
    En soms niet te bevatten.
    Maar... het is jouw lied
    En over smaak gaan wij niet matten.

    De melodie is zeer herkenbaar
    Het typisch volle Gus-geluid.
    Echter… er is toch een maar
    Die 9 minuten…. zit ik niet uit....
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht

    Ik moet toch eens net zo goed leren spelen als die rotzak van een Harald. Geintje.
    Ik zou me daar niet al te druk om maken. Je moet niet alles geloven wat je hoort en ziet Hoewel ik nog wel wat onnauwkeurigheden laat gaan ga ik bij dit soort opnames toch voor een redelijk ideaalbeeld, binnen haalbare grenzen uiteraard. Daarmee zit ik in dezelfde schuit als de gemiddelde live LP, en de gemiddelde klassieke opname van tegenwoordig...

    Ik speel niet eens zo goed als ik. En ik ben mij!

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest01 Bekijk bericht
    Dit vind ik niet jouw beste nummer.
    Het koortje is wel erg mooi en mag van mij wel vaker gedaan worden.
    En harder in de mix ook, schept een mooi sfeertje.

    Mijn andere opmerkingen maar op rijm gezet…..

    Jouw tektsten zijn vrij expliciet
    En soms niet te bevatten.
    Maar... het is jouw lied
    En over smaak gaan wij niet matten.

    De melodie is zeer herkenbaar
    Het typisch volle Gus-geluid.
    Echter… er is toch een maar
    Die 9 minuten…. zit ik niet uit....
    Ahhhhhh...., Ernest. Je slaat de spijker op zijn kop.
    Mijn beste lied moet ik nog schrijven. En iedere dag dat ik daarvoor in de gelegenheid ben, probeer ik dat ook.

    Als ik mijn beste lied heb geschreven, breek ik met de gedachte van niet-uitwerken.
    Dat lied werk ik wel uit. En dan stop ik natuurlijk.

    Maar zover ben ik nog niet.

    Expliciet? Mt een week of wat zal ik eens uitzoeken waar mijn liedjes over gaan.
    Toegegeven, wippen en feesten komt wel eens vaker voor. Dat telt me ook meer dan suïcide, painless of niet.

    Het lied heb ik, met een knipoog naar Moby Grape precies op 8'04" gemasterd. Naar aanleiding van een van de fraaiste liedjes uit de underground: 8.05.luister maar eens, je zult ervoor vallen als een blok.
    Dus ik hoef niet te controleren dat het geen negen minuten is.

    Het is een generatie kwestie. Oudere mensen zoals ik hebben wat langer de tijd nodig. Om hun verhaal te vertellen. Jongere personen, zoals jij hebben daar niet altijd het geduld voor.
    Heb geduld...., dat komt vanzelf. Als je wat ouder bent.

    Maar genoeg geluld. Verras me s.v.p. En maak nog eens iets heerlijks als the girl next door. Ik mag dan een 'light break' hebben gehad. Enig idee hoeveel ik daarnaar heb zitten luisteren?
    Vriendelijke groet, Gus

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Het lied heb ik, met een knipoog naar Moby Grape precies op 8'04" gemasterd
    Nou vooruit.... het stuit mij tegen de borst, maar je hebt gelijk.... het is inderdaad geen 9 minuten.

    Moby Grape is wel leuk ja. Heb een nummer van hen gezien (op YT) met een ADHD zanger....
    Latere nummers met een ander, die wel stil kon blijven staan. Maar geinige muziek.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Het is een generatie kwestie. Oudere mensen zoals ik hebben wat langer de tijd nodig. Om hun verhaal te vertellen. Jongere personen, zoals jij hebben daar niet altijd het geduld voor.
    Heb geduld...., dat komt vanzelf. Als je wat ouder bent.
    Als ik ooit nog eens zo oud wordt als jij bent... Misschien dat ik dan meer geduld zal hebben....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Duhsjaak Bekijk bericht
    Maar genoeg geluld. Verras me s.v.p. En maak nog eens iets heerlijks als the girl next door. Ik mag dan een 'light break' hebben gehad. Enig idee hoeveel ik daarnaar heb zitten luisteren
    Aha.... nu snap ik waarom de post 1137 'hits' heeft gehad. Dank daarvoor !
    Yamaha FG-230 (12-snarig), Eastman E10-OM, Martin D28, Yamaha G-100A, Squier Affinity Tele, Ibanez RGA42FM, Santa Cruz OM Koa

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    Ik zou me daar niet al te druk om maken. Je moet niet alles geloven wat je hoort en ziet Hoewel ik nog wel wat onnauwkeurigheden laat gaan ga ik bij dit soort opnames toch voor een redelijk ideaalbeeld, binnen haalbare grenzen uiteraard. Daarmee zit ik in dezelfde schuit als de gemiddelde live LP, en de gemiddelde klassieke opname van tegenwoordig...

    Ik speel niet eens zo goed als ik. En ik ben mij!
    De laatste zin is een schitterende kers op de taart. Enige zelfspot kan ik altijd wel waarderen.
    Wat niet wegneemt, dat als ik net zo goed wil worden als jij, ik 30 jaar te laat begonnen ben met dat voornemen.

    Waar ik normaal alleen een motiefje speel, is dit een echte poging een solo te spelen. Misschien dat ik een volgend leven daar maar eens aandacht aan moet geven.
    Vriendelijke groet, Gus

  7. #7

    Standaard

    Wij zijn geneigd te geloven dat dit toch vooral een 'onder ons' activiteit is hè?
    Da's dus een beetje buiten de waard gerekend.

    Dit mag dan wel of niet mijn beste liedje zijn, maar het heeft tot nu toe tot twee contacten geleid waar een optreden aan vast zat.
    In beide gevallen vriendelijk voor bedankt, eerlijk gezegd. Ik geloof namelijk dat ook je podium aanwezigheid aan een uiterste houdbaarheidsdatum onderhevig is.

    In 1994 hoorde je van Heer Jagger al dat ie zo lenig over het podium heen en weer rende. Op zijn leeftijd nog wel. Je hoorde niemand zeggen dat ie nog zo goed zong.

    Dat is een valkuil die ik graag vermijd. Maar een beetje strelend is het wel.

    De andere opmerking is waarom het woordje 'rookt' zo raar klinkt. Tamelijk eenvoudige verklaring. Ik had net een slokje water genomen. Kennelijk zat er een haar aan de rand van het glas. Die stond ik uit mijn mond te vissen. Ik gokte dat dat niet zou opvallen. Misgegokt.

    De contacten zijn er vooral geweest als Andy niet bovenaan stond.
    Zo, even een kleine update.

    Verder een oproep om op 'off topic' eens te kijken bij 'eigen songteksten'. Ooit een draad van Skiets ( dankje wel Skiets, je bent een fijne gozer). Er worden daar de laatste tijd de leukste teksten gepost.
    Zet er ook eens eentje van jou bij. The more the merrier.
    Vriendelijke groet, Gus

  8. #8

    Standaard

    Ik dacht dat ik toch maar eens naar je moest luisteren naar ipv. te lezen; Mooi Man!
    Sound doet me aan tape opname denken, kan dat kloppen?
    Mooie stuwende bas zeg, heerlijk, vast geen VST-midi-keyboard-dingetje.
    Solo's ook zeer te pruimen, de ene veer dient de andere zo lijkt het nu, maar ik meen het nog ook.
    Hoe neem jij zoiets op?

  9. #9

    Standaard

    Dank je voor het compliment. Door mantelzorg ben ik zo nu en dan vlot effe op GN geweest en heb ik jouw post over het hoofd gezien. Sorry daarvoor.

    Elders op GN is gemeld dat je bij Conrad (elektronica zaak) 'overproductie' P 90's kon kopen.
    Omdat je voor 2 stuks minder dan €30,00 moest aftikken, leek mij dat wel leuk. Heb ik dus gedaan.

    Vooral omdat de elementen uit mijn Yahama Pacifica P120 (tele kloon) zouden worden gehaald. Leek mij dus leuk, een tele kloon met P90's. Voordat ik de bovenfrees bij mijn zwager vandaan kon halen, had ik uit nieuwsgierigheid de P90's op een paar houten blokjes geschroefd en op zijn kop met ducttape op de gitaar geplakt. Vandaar:
    - intro en eerste solo met de Conrad P'90s
    - de rest van het lied had ik al opgenomen met veel duurdere P90's

    Afgezien van dat de Conrad pups identiek zijn, hoor ik tussen de veel duurdere en de Conrad pups niet echt heel veel verschil. Zeer veel waar voor je geld dus.
    Dat ze identiek zijn zit mij niet in de weg. De pups die uit die Yama komen (heel oude Hilo's), zijn ook identiek. De meeste fabrikanten zijn pas rond 1975 specifiek hottere en minder hotte pups gaan leveren, afhankelijk van de plaats op de gitaar.
    Inmiddels zijn de Conrads ingebouwd en werkt alles naar tevredenheid.

    Het intro is wat bibberig omdat ik mijn rechterhand stoot aan de tijdelijke constructie.
    Iets dat je waarschijnlijk associeert met een tape opname. Een heel verrassende kijk op de situatie.

    Wat je leest is een tekst die door 'automatisch schrift/writing in a stream of consciousness' tot stand is gekomen.
    Ik zet pen op papier en ga schrijven zonder te veel te oordelen/beslissen of sturen.

    Zo gaan de melodieën ook. De normale procedure:
    Ik druk op de opname knop en (behalve als ik een snaar breek of moet niezen) worden fouten niet gecorrigeerd. Ik heb geen andere bedoeling dan voor de lol een liedje maken en daar een soort schetsje van vast te leggen. Fouten? Jammer. Je kunt horen wat de bedoeling is.

    Gebruikt:
    Gatt grootmembraan microfoon
    ME 20 looping station voor koortjes
    Taranaki Ptype (hals en brug pickups aan)
    Yamaha Tele met Conrad pups voor A/B vergelijking
    Eastwood Hi-Flyer bas met P90's halselement aan
    Vingerdrums van een drum app
    Meest generieke drum uit mijn opname ding
    Tamboerijn
    Boss BR1200CD recorder
    Electro Harmonix Soul food pedal

    Procedure:
    - ik neem zang en gitaar op
    - vul twee ritme gitaar partijen toe (achteraf teveel vervorming, maar ja.....)
    - neem de 'solo' gitaar op
    - en de bas, die ook door de Soul Food molen gaat en hierdoor wat gruizig klinkt
    - lead zang
    - het resultaat van 3 looping stemmen voor de koortjes waarvan 1 stem met tamboerijn en
    - waarvan 1 stem met fingerdrums

    In dit geval heb ik de lead zang van de eerste take opnieuw opgenomen en de gitaar van de eerste take onderdrukt.
    Dat geheel wordt gemixt en in de wachtrij gezet om een CD van te branden.

    Om een A/B vergelijking voor de pickup sticky/elektrische gitaren mogelijk te maken, heb ik domweg een intro en de eerste solo over de solo gitaar track heen opgenomen.

    De track is in een uur en drie kwartier opgenomen. De nieuwe gedeeltelijke gitaar partij ook in een take, dus laten we zeggen een kwartier. Dus ongeveer twee uur werk plus nog een kwartier voor de tekst.

    Ik heb door de jaren heen super veel Sound-on-sound opnames gemaakt. Door qua spoor van links naar rechts te pingpongen op tape te multi tracken. Dit is tamelijk lomp digitaal. En ik moet zeggen, het werkt echt heel veel sneller. En de verliezen die je met sound-on-sound hebt, heb je hier natuurlijk niet.

    Voilà, hoe het is gedaan.
    En dank voor je reactie.
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #10

    Standaard

    dank voor de toelichting,
    interessant en inspirerend !
    Vooral die vingerdrums! geweldig

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top