Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 8 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 80
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard Nitrocellulose lak versus gitaarstatieven

    Ik heb al vaak gelezen dat veel gitaarstatieven de lak van nitrocellulose gitaren kunnen aantasten.
    Als je bv bij Thomann ofzo kijkt staat er bij 95% van de statieven vermeld dat ze niet geschikt zijn voor nitro gitaren, en bij de rest staat vaak niets vermeld daarover.

    Is het dan het rubber dat zo agressief is tegenover de lak of waaraan ligt het?

    Hoe kan je zeker zijn dat je statief de lak niet zal aantasten (buiten zelf testen dan haha).

    Is er iets wat ik kan doen bijvoorbeeld om de statieven die ik heb te behandelen?
    Of is het beter om een nieuw te kopen?
    Welke statieven zijn aan te raden?
    T zou zonde zijn om een gitaar te beschadigen met een verkeerde statief.

    dank

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard


    In het rubber van een standaard standaard zitten weekmakers (die het rubber flexibel houden, zodat het niet verduurt en verbrokkelt)... Echter zorgen die weekmakers ook ervoor dat de nitrolak ook terug zacht wordt en oplost.

    Hoe je weet of het werkt: als er staat "safe for nitrocellulose lacquer", dan is dat veilig. Hercules heeft zo'n lijn. Maar wat je ook kunt doen is gewoon je standaard inwikkelen met doek (ik heb een oude handdoek gebruikt). Daar kruipt wel stof in. Als ik jou was, zou ik gewoon een nitro-safe standaard kopen, en klaar ermee.
    Laatst gewijzigd door Mr.Fingers; 9 januari 2016 om 12:04
    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  3. #3

    Standaard

    Voor mijn nitro gitaren gebruik ik al jaren de K&M standaards en ophangbeugels van kurk. Nu zie ik dus dat die volgens Thomann ook niet veilig zijn voor nitro maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Zou dat niet een beetje een kwestie van indekken zijn?

    K&M heeft wel een lijn die gegarandeerd nitro-safe is. Dat is (lelijk wit) plastic maar dan zonder weekmakers. Misschien dat ik daar nog wel een keer op overstap.

    Wat ik niet begrijp is waarom fabrikanten van dit soort artikelen hun producten niet gewoon altijd veilig maken voor alle laksoorten die vaak worden gebruikt bij gitaren.
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 april 2009
    Locatie
    rijkevorsel city hellgium
    Berichten
    965

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Voor mijn nitro gitaren gebruik ik al jaren de K&M standaards en ophangbeugels van kurk. Nu zie ik dus dat die volgens Thomann ook niet veilig zijn voor nitro maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Zou dat niet een beetje een kwestie van indekken zijn?

    K&M heeft wel een lijn die gegarandeerd nitro-safe is. Dat is (lelijk wit) plastic maar dan zonder weekmakers. Misschien dat ik daar nog wel een keer op overstap.

    Wat ik niet begrijp is waarom fabrikanten van dit soort artikelen hun producten niet gewoon altijd veilig maken voor alle laksoorten die vaak worden gebruikt bij gitaren.
    Daar was ik dus ook naar aan het kijken ja, die K&M staanders, maar alleen bij die Multi statieven staat bij dat ze safe zijn,
    en die zien er gewoon niet uit.
    Bijna elk ander merk is volgens Thomann niet safe met nitro.
    Ik vind er geen enkele die ok zou zijn tot nu toe.

  5. #5

    Standaard

    Ik gebruik ook die thomann standaarden en op het briefje staat dat het mogelijk schade aan kan brengen aan nitro lak. Het is dus mogelijk maar hoeft niet of hoe moet ik dat begrijpen? Tevens schrijven ze dat ze het met diverse gitaren en lakken getest hebben zonder schade dus wellicht is het inderdaad indekken.
    Ze doet niets liever dan haar ontplofte rat te laten zien aan ons bezoek, hè?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2011
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Mijn nitrocellulose gitaren hebben ook allemaal van die aangetaste plekken aan de headstock want ik hang ze wel eens op aan de verkeerde hanger. Tja hoort erbij

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Oranjeaap Bekijk bericht
    Mijn nitrocellulose gitaren hebben ook allemaal van die aangetaste plekken aan de headstock want ik hang ze wel eens op aan de verkeerde hanger. Tja hoort erbij
    Ja, een paar plekjes aan de zijkant van de headstock lig ik ook niet wakker van. Maar zo'n plek als op de foto van Mr. Fingers wil jij toch ook niet op je nieuwe Perinetti?
    Duesenberg Double Cat 12-string, Duesenberg Fullerton TV, Gibson LP Classic DC, Gibson ES 339, Fender Am Special Strat, Fender TL52 VNT Tele MIJ, Ibanez 540R, Danelectro Longhorn Baritone & Baby Sitar, Eastman AR910CE, Aristides 020. Te koop: Aristides 070, Fernandes Revolver + Sustainer, Gitane DG-560, Alhambra 3C CW E1, Taylor 522e 12-fret

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 februari 2011
    Locatie
    Meppel
    Berichten
    1.822

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mountainman Bekijk bericht
    Ja, een paar plekjes aan de zijkant van de headstock lig ik ook niet wakker van. Maar zo'n plek als op de foto van Mr. Fingers wil jij toch ook niet op je nieuwe Perinetti?
    Nee, liever niet! Ik vertrouw die hangers toch al niet zo dus gebruik ze al niet meer. Mijn staanders hebben trouwens geen probleem met nitro, hoewel ze van het goedkoopste merk zijn. De voetjes zijn van een soort schuim ipv rubber en zitten blijkbaar geen weekmakers in

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 april 2015
    Locatie
    Doetinchem
    Berichten
    22.877

    Standaard

    Ik heb er bij mijn nitro gitaar, die ik bijna 30 jaar heb en gebruik, nooit last van gehad.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Naast oplossen kan je ook vlekken in de lak krijgen zoals bij mijn oude Les Paul, heb je met een zwarte natuurlijk minder last van

    Inmiddels zijn al mijn staanders met stof bekleed.


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top